روستاهای عجیبی که فقط در بریتانیا پیدا می شوند!

به گزارش اسلیم فا، روستاهای بریتانیا

در اواخر قرن هجدهم بود که بسیاری از صاحبان زمین و صنعتگران بریتانیایی، به فکر ساخت روستاهایی برای کارگرانشان و خانواده های آنها افتادند تا آنها به محل کارشان نزدیک باشند و بتوانند راحت رفت و آمد نمایند. به طور کلی به این مدل اقامتگاه ها، کامپنی تاون company towns می گویند اما در بریتانیا، به روستاهای مدل مشهور شدند. در ادامه همراه خبرنگاران باشید:

روستاهای عجیبی که فقط در بریتانیا پیدا می شوند!

در حالی که کامپنی تاون ها معمولا مرتبط با صنعت معدن هستند، اما در بریتانیا، روستاهای نمونه در دور و اطراف انواع و اقسام صنایع مثل صابون سازی، فراوری شکلات و… وجود دارند. وقتی در قرن هجدهم و نوزدهم، روستاهای نمونه بریتانیا آغاز به ساخته شدن کردند، در تضاد کاملی با خانه های شلوغ و شرایط خانه های شلوغ بریتانیا در آن دوران بود. این خانه ها در واقع استاندارهای زندگی بالاتری داشتند، خانه ها از مواد و مصالح با کیفیت تری ساخته شده بود و فضاهای جالبی برای کارگران ساخته شد که تا قبل از آن، هیچ دسترسی به آن نداشتند.

این خانه ها کم کم به مدل هایی نمونه برای بقیه تبدیل شدند. بعدها که انقلاب صنعتی راه افتاد، بسیاری از صنعتگرانی که که این خانه ها را در منطقه ها روستایی ساخته بودند، خانه هایی را هم در اطراف کارگاه ها ساختند و بر خلاف صاحبان زمین ها، برخی از صنعتگران بیشتر نگران امکانات رفاهی کارگران خود بودند. چون آنها به این درک رسیده بودند که شاد کردن کارگران به وسیله تامین خانه و امکانات رفاهی برای آنها، کلید اصلی افزایش بهره وری و فراوری است که همه ی این ها در آخر منجر به یک بیزینس پیروز می گردد.

زمانی بیشتر از 400 تا از این اقامتگاه ها در بریتانیا وجود داشت که یک مثال خوب آن Lanark در اسکاتلند است که حالا هم جزیی از میراث فرهنگی یونسکو است.

یکی از معروف ترین این روستاهای نمونه، روستای Port Sunlight است که بوسیله شخصی به نام William Hesketh Lever ساخته شده است. بین سال های 1899 تا 1914، لور تعداد 800 خانه را برای جمعیتی 3500 نفری ساخت. هر کدام از این خانه ها به وسیله یک معمار طراحی شد که همین موضوع باعث شد تا میکس جالب و رنگارنگی از خانه ها در این منطقه به وجود بیاید. برای مثال، نیمی از این خانه ها از الوار و چوب و نیمی از انها از سنگ است که با دودکش های بسیار زیبایی تزیین شده اند.

امروزه پرت سانلایت دارای 900 خانه است. یکی دیگر از مدل های زیبای این خانه ها، روستاهای نمونه در بورن ویل شهر بیرمنگام است که بوسیله برادران Cadbury ساخته شده است و بنا به گفته افراد زیادی که از این مکان تماشا نموده اند، یکی از شیرین ترین مکان های بریتانیا برای زندگی است.

کادبوری صدها کلبه و خانه ساخت و در تمام آنها امکاناتی مثل استخر شنا، زمین فوتبال، کریکت و هاکی را قرار داد تا بتواند برترین امکانات رفاهی را برای کارگرانش فراهم کند. در زیر می توانید نمونه هایی از این خانه ها راببینید.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2073

به "روستاهای عجیبی که فقط در بریتانیا پیدا می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای عجیبی که فقط در بریتانیا پیدا می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید