رونمایی از دستگاه شناسایی سوسک سرخرطومی نخل

به گزارش اسلیم فا، با حضور سرپرست جهاددانشگاهی، معاون بهبود تولیدات گیاهی و معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان، دستگاه شناسایی آفت سوسک سرخرطومی حنائی نخل تولیدی جهادگران دانشگاهی فارس، رونمایی شد.

رونمایی از دستگاه شناسایی سوسک سرخرطومی نخل

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس در حاشیه جلسه رونمایی از دستگاه شناسایی سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از آفت های درخت نخل، گفت: ساختار جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه ارتباط دهنده بین دانشگاه ها، صنایع، جامعه و بستر های پژوهشی که در سازمان های مختلف وجود دارد، تعریف شده است.

امیرحسین استقلال گفت: این نهاد، اساس و ساختار دانش بنیان و پارک را دارد و برای فعالیت های دانش بنیان احتیاج به هیچ ساختار اضافی ندارد لذا این مجموعه به تنهایی قابلیت های بالایی دارد.

سرپرست جهاددانشگاهی فارس بعلاوه با اشاره به ساخت دستگاه تشخیص و ردیابی آفت نخیلات و تحویل آن به کارفرما، گفت: آفت، بسیاری از مزارع نخل در منطقه ها گرمسیر و جنوب کشور که اقتصاد خانواده ها وابسته به آن است را تهدید می نماید.

استقلال در تشریح مراحل ساخت این دستگاه، گفت: آفات نخیلات از سال 96 وارد کشور شد و از سال 99 پیشنهادی از سوی سازمان جهاد کشاورزی فارس به جهاد دانشگاهی این استان داده شد تا به وسیله ساخت یک دستگاه، اصوات آفات نخیلات شناسایی و درختان آلوده تعیین شوند.

او گفت: پس از تعریف پروژه در سال 99 و از ابتدای سال 1400، متخصصان جهاددانشگاهی فارس با اتمام مرحله امکان سنجی، مرحله ساخت مدل اولیه دستگاه را آغاز کردند و مدل طراحی شده برای شناسایی آفت بر روی درختان نصب و به نتیجه رسید.

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس یادآور شد: خوشبختانه دستگاهی فراوری شد که به راحتی و به وضوح درختان آلوده را شناسایی و معرفی می نماید؛ البته این نخستین پروژه در استان نیست و در کوشش هستیم پروژه های بیشتری را در حوزه کشاورزی و از پیوند مهندسی و کشاورزی فراوری و در خدمت جامعه مهندسی استان قرار دهیم.

استقلال گفت: اعتبار ساخت این دستگاه، به وسیله سازمان جهاد کشاورزی در اوایل طرح تامین شد و با توجه به ارزشمندی دستگاه و هزینه های امروز این اعتبار نسبت به اثر ارزشمندی که دارد، محدود و ناچیز است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان فارس با بیان اینکه دانش فنی که در این حوزه ایجاد شده برای جامعه کشاورزی مهم است، گفت: این دستگاه که نمونه اولیه آن ساخته و روانه بازار شده است، طی چند هفته و تست کارفرما وارد مرحله فراوری انبوه در مقیاس تجاری به وسیله جهاددانشگاهی فارس خواهد شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه باعث افتخار است که قدمی برای پیشرفت و برطرف مشکل جامعه کشور به ویژه کشاورزان برداریم، گفت: اگرچه سال جاری با شعار فراوری، دانش بنیان، اشتغال آفرین آغاز و معرفی گردید، اما هرساله ما با فراوری، اشتغال پایدار در قالب فعالیت های دانش بنیان فعالیت می کردیم.

حمید دبیری، با بیان اینکه کوشش کردیم مسائل دانش بنیان حتما پیگیری و به انتها برسند، گفت: آماده همکاری بیشتری در حوزه کشاورزی و ارائه خدمات هستیم.

او بعلاوه با اشاره به اینکه در کشور 5 تا 6 استان به آفت نخیلات آلوده هستند و ساخت دستگاه تشخیص آفت، روشی مطلوب و موثر برای حفظ آلودگی محصولات است، اعلام نمود: در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی این آمادگی را داریم تا با تجربیات خود در ارتقای سلامت در بخش کشاورزی قدم موثری برداریم.

دبیری گفت: با توجه به شرایط موجود و حاکمیت تحریم ها، در حال حاضر وابسته به احتیاج علم روز جهان هستیم و قطعا احتیاجمند دانش بومی هستیم که از دانش سایر دستگاه بهره مند شویم.

او گفت: استارت ساخت این دستگاه به وسیله جهاد دانشگاهی زده شده است و در ادامه احتیاجمند روش های علم نوین در بحث کنترل، پایش آفات و بیماری ها هستیم که از این ظرفیت در راستای برطرف مشکل کشاورزان و بهره برداران استفاه کنیم تا فراوری و مالی پایدار داشته باشیم.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در بخش سموم کشاورزی دچار مشکل هستیم، ابراز امیدواری کرد که با ورود بخش دانش بنیان جهاد دانشگاهی. شاهد فراوری سموم برای کنترل آفات و بیماری ها و برطرف مسائل در بخش کشاورزی باشیم.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در ادامه این نشست گفت: آفت نخیلات پوشش های گیاهی و نخیلات شهرستان های لارستان، جهرم، فراشبند و دیگر شهرستان های جنوبی را درگیر نموده است.

جاوید عباسی تاکید نمود: برای ما مهم این است که آفت را در مرحله اولیه تشخیص دهیم. چرا که از خسارت هنگفت جلوگیری خواهد نمود.

معدلی، سازنده دستگاه شناسایی آفت سوسک سر خرطومی حنائی درخت نخل نیز در این نشست ضمن قدردانی از حمایت های سازمان جهاد کشاورزی و جهاددانشگاهی فارس، به تشریح کارکرد های ویژه این دستگاه پرداخت.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2233

به "رونمایی از دستگاه شناسایی سوسک سرخرطومی نخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از دستگاه شناسایی سوسک سرخرطومی نخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید