سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی؛ 7 درصد یا 2 درصد؟!

به گزارش اسلیم فا، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی اعلام نمود گردشگری حدود 7.6 درصد از GDP کشور را تامین نموده که پیش تر اعلام شده بود سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی 2.3 دهم درصد است.

سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی؛ 7 درصد یا 2 درصد؟!

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش اسلیم فا، زهرا احمدی پور این آمار را درحالی در همایش بین المللی سرمایه گذاری در هتلداری و گردشگری ایران گفت که یکی از کارشناسان خارجی که از سال 2013 در حال آنالیز و ارزیابی بازار ایران است، سهم گردشگری را در فراوری ناخالص ملی ایران 2.3 درصد گفت.

این همایش که توسط شرکت انگلیسی bench و با همراهی بخش خصوصی ایران از امروز (سه شنبه) در تهران شروع شده تا فردا ادامه دارد و حضور در آن برای شرکت کنندگان داخلی و خارجی رایگان نبوده است.

جاناتان وُرسلی (Jonatan worsley)، رییس Bench و مجری اصلی این کنفرانس بین المللی در توضیحاتی درباره شیوه کاری چنین گردهمایی های بین المللی، اظهار کرد: قرار است راه های کسب وکار در ایران، روش های تامین مالی، نحوه خروج پول و سود سرمایه از ایران و انتخاب برند در این دو روز با حضور سرمایه گذاران ایرانی و خارجی تبیین و شفاف گردد.

به گفته او، برای برگزاری این همایش در ایران که با استقبال 300 تن از سرمایه گذاران ایرانی، انگلیسی، فرانسوی، اماراتی و دیگر کشورهای آسیایی روبرو شده، دو سال برنامه ریزی شده است.

پنجره صلح آمیز گردشگری ایران باز شده

زهرا احمدی پور ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ـ در سخنانی در این همایش اظهار کرد: راهبرد توسعه گردشگری بین المللی در راستای کاهش تننش های سیاسی است که می تواند مبنای دیپلماسی گردشگری را بر پایه صلح و تفاهم در سطح بین المللی و منطقه ای فراهم کند.

وی افزود: ژئوپولتیک گردشگری خاصیت امنیت زایی و صلح گرایی دارد، هرچند صنعت گردشگری قبل از این دولت و برجام بنا بر رخدادهای خواسته و ناخواسته بین المللی و سیاست های مغرضانه بعضی دولت های خارجی و تبلیغات ضد ایرانی و همچنین هشدار به ملت ها برای عدم سفر به ایران فرصت هایی را از گردشگری گرفت، اما در حال حاضر با انگیزه گردشگران خارجی برای ورود به ایران و استفاده از جاذبه ها و پویایی فرهنگی و تمدنی و ظرفیت ها و انرژی های نهفته در زمینه گردشگری روبرویم.

او بیان نمود: دولت با رویکرد توسعه گردشگری پایدار به تقویت روابط سیاسی و اجتماعی و بنیان های گردشگری اقدام و سعی نموده با ترسیم فضای باز و کاهش اصطحکاک های بین المللی، قدرت نرم ایران را افزایش دهد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: پنجره گردشگری ایران با پیغام صلح و امنیت باز شده که فرصت های سرمایه گذاری و زمینه رونق مالی برای جذب و حفظ گردشگری داخلی و خارجی به وسیله آن به دنیا مخابره می گردد.

احمدی پور با بیان این که سعی شده سرمایه گذاری در فضای امن اتفاق افتد، اظهار کرد: دولت کوشش نموده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تصویب پروژه های مرتبط با زیرساخت های گردشگری اقداماتی را با تمرکز بر تدوین بسته حمایتی از گردشگری انجام دهد.

او تاکید نمود: حوزه گردشگری یکی از راه های رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت و یاری به توزیع عادلانه درآمدها در کشور است که اهتمام دولت منجر شده در افق چشم انداز 1404 برای 20 میلیون گردشگر هدف گذاری گردد. در حال حاضر نیز آمار گردشگران ورودی از 5 میلیون نفر گذر نموده و به همین میزان حدود 7.6 دهم درصد از سهم فراوری ناخالص ملی را شامل شده است که پیش بینی می گردد تا سرانجام سال 2017 این رقم به بیش از 10 درصد برسد.

احمدی پور در سرانجام سخنانش از سرمایه گذاران خارجی برای توسعه زیرساخت های کشورمان اعلام حمایت کرد و گفت: زمینه تخصیص تسهیلات لازم در حوزه سرمایه گذاری خارجی را فراهم خواهیم کرد.

هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی نداریم

احمد جمالی ـ مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد و دارایی ـ نیز در این همایش گفت: هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، نه تنها در حجم مبلغ، بلکه در خروج سرمایه و سود آن.

او همچنین از افرایش سهم سرمایه گذاری های خارجی با رشد 40 درصد اطلاع داد و به مشوق هایی که در این زمینه وجود دارد اشاره نمود و یادآور شد: حمایت از سرمایه گذاران خارجی جزو اولویت های مالی کشور ما است که زیرساخت های حقوقی و چارچوب های مالی آن تدوین شده است.

در ادامه پنلی با حضور مدیران شرکت های مشاور اقصتادی و سرمایه گذاری به منظور آنالیز شرایط بازار ایران برگزار گردید که در جریان آن ضمن آنالیز صندلی ایران در جاده ابریشم، به نگرانی های رایج سرمایه گذاران نسبت به ایران و همچنین موقعیت پنج شهر مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و تبریز که قابلیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارند، پرداخته شد.

علی برهانی به عنوان مشاور ارشد مالی گفت: ما چالش هایی که در چین، آمریکا، گره جنوبی، روسیه، بریتانیا، افریقا روبرویم که رشد در آن ها را سخت نموده، درحالیکه ایران فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

وی به هم مرزی ایران با 15 کشور که موقعیتی برتر برای تعاملات گردشگری را پدید آورده، اشاره نمود و افزود: مهم ترین مساله ایران آن است که تعاملات بانکی با دنیا ندارد. در واقع به بهانه تحریم ها هیچ بانکی به ایران نمی آید، درحالیکه بانک های بین المللی در دو سال گذشته به خاطر تعاملاتی که در تحریم داشتند 165 میلیارد دلار جریمه پرداخته اند.

برهانی تاکید نمود: ایران برای جذب سرمایه گذار تضمین های شفاف بدهد.

کریستوفر هیوت که از سال 2013 در حال آنالیز موقعیت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایران است نیز ضمن آنالیز تحلیلی و آماری ظرفیت اقامتی و سرمایه گذاری پنج شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز گفت: ایران یکی از بازارهای بزرگ گردشگری است که درست از ظرفیت آن استفاده نشده و برای توسعه به سرمایه گذاری هنگفتی احتیاج دارد، اگرچه نقاط مثبتی در هتلداری این کشور وجود دارد، ولی استراتژی های درست، دانش، صبر و استقامت مهمترین فاکتورها برای به نتیجه رسیدن سرمایه گذاری ها است.

او با اشاره به سهم 2.3 درصدی گردشگری از فراوری ناخالص ملی ایران، گفت: این کشور از نظر تعداد آثار ثبت شده در فهرست دنیای و زیرساخت های فراهم شده، قابلیت خوبی برای سرمیاه گذاری دارد.

همایش بین المللی سرمایه گذاری در هتلداری و گردشگری تا فردا در هتل اوین با حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی با برگزاری نشست های تخصصی به منظور آنالیز چالش های سرمایه گذاری خارجی در ایران و دلایل عقب ماندگی در این بخش، برپا است.

اکبر غمخوار ـ مجری ایرانیِ این همایش بین المللی نیز در توضحیاتی اظهار کرد: برای این کنفرانس از پنج گروه سازندگان هتل، طراحان، سرمایه گذارن، برندها و آموزش دهندگان منابع انسانی دعوت شده که در دو روز دیدارهای تخصصی را با سرمایه گذاران ایرانی خواهند داشت که خوشبختانه در همین شروع کار تعاملات بعضی از آن ها به بستن قراردادهای مشترکی منجر شده است.

به گفته او، گروه های اماراتی روتانا و ملیا و همچین اکور فرانسه که پیش تر نیز به بازار ایران وارد شده بودند، قراردادهای جدیدی را در جریان این همایش با شرکای ایرانی بستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 814

به "سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی؛ 7 درصد یا 2 درصد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی؛ 7 درصد یا 2 درصد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید