شاهین آماده رقابت با دنا پلاس توربو اتوماتیک

به گزارش اسلیم فا، زمانی نه چندان دور عنوان خودروی ملی به این معنا بود که خریدار آن با پایین ترین بودجه ها به بازار خودرو مراجعه کرده و قصد دارد خودرویی ارزان برای انجام کار های روزمره اش بخرد (بماند که ایرانیان چقدر خاطرات مسافرت های دور و نزدیک با این خودرو ها را دارند!). اما تغییرات جدید صنعت خودرو در ایران که یکی از مهم ترین آن ها سایپا شاهین است سبب شده تا این کلیشه دیگر پذیرفتنی نباشد.

شاهین آماده رقابت با دنا پلاس توربو اتوماتیک

به گزارش روزنامه هفت صبح، بازار هدف شاهین و دیگر خودرو های پلتفرم SP100 سایپا در سگمنت های کراس اوور، هاچ بک و سدان را می توان خودرو های میان رده در بازه قیمتی نیم میلیارد تومان دانست. امروزه بیشتر خریداران بازار را کسانی تشکیل می دهند که دارای بودجه ای بالاتر از خودرو های ملی حاضر در بازار هستند و البته توان خرید نمونه های وارداتی کره ای را نیز ندارند.

تا همین اواخر چینی ها و تک و توک کره ای های مونتاژی جوابگوی نیاز خریداران در این بخش ها بودند. شاهین از نظر طراحی بر خودرو های این کلاس رجحان پیدا می کند. در نمونه های کره ای همچون اکسنت و سراتو با خودرو هایی از نسل های پیشین مواجهیم که مطابق با زبان طراحی روز طراحی نشده اند و همچنین در مورد امکانات آ نها نیز تفاوت هایی بعضا مهم با نمونه هایی که در بازار جهانی به فروش می فرایند وجود دارد.

شاهین قرار است خودرویی با طراحی به روز باشد که از امکاناتی همچون ترمز دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD، BAS، دو کیسه هوا و کروز کنترل در بخش ایمنی و استارت دکمه ای، سنسور نور، سنسور پارک عقب، دی لایت، اتولایت، ایزوفیکس، کی لس، سیستم کنترل فشار باد لاستیک و چراغ هدایت تا منزل بهره می برد. این آپشن ها در خودرویی که قیمت احتمالی آن فعلاً حول و حوش 300میلیون تومان است در کمتر خودرویی پیدا می شود.

برای بازار هدف شاهین پیشرانه فنی نیز موضوعی مهم است. شاهین از این نظر باید بتواند هم تراز یا حتی بالاتر از خودرو هایی همچون گریت وال وولکس، برلیانس، چری آریزو، آریو زوتی، کیا سراتو آپشنال، هیوندای اکسنت و… بایستد. سایپا برای این خودرو فعلا پیشرانه M15 توربوشارژی را در نظر گرفته است که با ظرفیت 1.5 لیتر می تواند 110 اسب بخار نیرو و 165 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

عدم هماهنگی پیشرانه با جعبه دنده یکی از مسائل معمول در سدان های این بازه قیمتی است. با این حال به نظر می رسد شاهین با جعبه دنده ساخته شده توسط شرکت کره ای معتبر HPT که در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می شود از چنگ این مشکل گریخته باشد. شاهین در صورت ورود به بازار در سطح خودرو های داخلی تنها دنا پلاس توربوی اتوماتیک را پیش روی خود خواهد داشت و در سطح خودرو های مونتاژی با برلیانس H230، جک J4، چری آریزو 5 و هیوندای اکسنت رقابت خواهد کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1436

به "شاهین آماده رقابت با دنا پلاس توربو اتوماتیک" امتیاز دهید

2 کاربر به "شاهین آماده رقابت با دنا پلاس توربو اتوماتیک" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهین آماده رقابت با دنا پلاس توربو اتوماتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید