شایعه: ایکس باکس نسل بعد ممکن است یک مدل ارزان هم داشته باشد
به گزارش اسلیم فا، ماه ژوئن سال جاری بود که مایکروسافت از پروژه اسکارلت (Scarlett) پرده برداشت. کنسولی جدید که بنا به ادعای این شرکت استاندارد جدیدی برای قدرت، سرعت، و کارایی کنسولها وضع خواهد نمود. اما آنچه مایکروسافت اعلام نکرد این حقیقت بود که آنها علاوه بر آن، مشغول کار روی یک نسخه ارزان قیمت و فاقد دسیک خوان ذیل پروژه اسکارلت هستند. نسخه ای که بنا به گفته مطلعین، با نام رمزی لاکهارت (Lockhart) شناخته می گردد.
از وبلاگ 4 جعبه دیدن فرمایید.
اگر این نام برایتان آشناست، به این دلیل است که از مدتها پیش در شایعات حضور دارد. مدتهاست که شایعات از وجود دو مدل ایکس باکس ذیل پروژه اسکارلت خبر می دهد: یک مدل سطح بالا به نام آناکوندا (Anaconda)، و یک مدل مالی تحت عنوان لاکهارت (Lockhart). بیانه مایکروسافت در ماه ژوئن - که بر وجود تنها یک کنسول سطح بالا ذیل پروژه اسکارلت تاکید داشت - به شایعاتی دامن زد که از لغو پروژه لاکهارت خبر می داد. با اینحال، نشریه کوتاکو (Kotaku) به تازگی خبردار شده است که پروژه لاکهارت در واقع هنوز هم به عنوان جایگزینی ارزان و صرفا دیجیتال برای آناکوندا در جریان است.
آنچه که نمی دانیم - و احتمالا هنوز هم قطعی نشده - قیمت این کنسولهاست. با اینحال، می توان تصور کرد که آناکوندا جایگزین کنسول Xbox One X، و لاکهارت هم معادل Xbox One S باشد. بدیهی است که از توسعه دهندگان انتظار می رود که از هر دو کنسول پشتیبانی کنند؛ امری که به نگرانیهایی دامن می زند که مبادا این مسئله به بلندپروازیهای ایشان در ساخت بازی های نسل آینده خدشه وارد کند.
اما یکی از توسعه دهندگانِ ظاهرا آگاه از امور، هنگام صحبت با کوتاکو، لاکهارت را از لحاظ قدرت خام گرافیکی با کنسول پلی استیشن پرو مقایسه نموده است، گرچه به وضوح تفاوتهای کلیدی دیگری بین ایندو وجود خواهد داشت. طبق گفته ها، لاکهارت هم - شبیه آناکوندا و پلی استیشن 5 - از حافظه حالت جامد (SSD) استفاده خواهد نمود، که انتظار می رود تاثیر قابل توجهی در فرآیند لود شدن بازی ها داشته باشد. توسعه دهندگانی که لاکهارت را توصیف نموده اند، خبر داده اند که این کنسول نسبت به همه کنسولهای حال حاضر از پردازنده سریعتری بهره خواهد برد. چیزی که می تواند به رسیدن به نرخ فریمهای بالاتر یاری نماید، گرچه عوامل دیگری هم دخیل است - مثل سرعت کلاک و فرآیند خنک کنندگی - که احتمالا تا زمانیکه طراحی کنسول نهایی نشده، معین نخواهد شد.
هدف مایکروسافت در نسل آینده رسیدن به رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه برای کنسول آناکوندا، و رزولوشن 1440p و 60 فریم بر ثانیه، برای لاکهارت است. البته این بدین معنا نیست که همه بازی ها روی این کنسولها به این کارایی خواهند رسید - این صرفا هدفی است که مایکروسافت از توسعه دهندگان انتظار دارد.
کاملا احتمال دارد که تاکید مایکروسافت برای کنسول لاکهارت روی سرویس استریم رو به رشد اکس کلاود (xCloud)، و سرویس درجه یک گیم پس (Game Pass) - سرویسی که به بازی کنندگان اجازه دسترسی به کتابخانه بزرگی از بازی های کوچک و بزرگ، از جمله همه بازی های انحصاری مایکروسافت را می دهد - باشد. هر دوی این سرویسها به خوبی با یک کنسول کاملا دیجیتال همخوان هستند، و مایکروسافت پیش از این هم این سرویسها را در کنار نسخه دیجیتال کنسول ایکس باکس وان - که چندی پیش عرضه شد - در یک بسته ارائه نموده بود.
البته که تیم ایکس باکس در خصوص هیچیک از این موارد رسما اظهار نظری ننموده است، و سخنگوی مایکروسافت هم در پاسخ به ایمیل کوتاکو در این باب به جمله کوتاه ما در باب شایعات و نظریه پردازیها نظری نداریم. بسنده نموده است.
گروه ایکس باکس در این چند ماهه که از معرفی رسمی پروژه اسکارلت در مراسم E3 می گذرد، صحبت چندانی در خصوص نقشه هایشان در باب کنسولهای آینده ننموده اند؛ امری که غرولند عمومی توسعه دهندگان را از کمبود ارتباط مایکروسافت با ایشان به دنبال داشته است. بسیاری از بازی سازان از قبل کیتهای توسعه کنسول پلی استیشن 5 را - با نام رمزی Prospero - دریافت داشته اند، و تصاویر این کیتها مدتهاست که به بیرون درز نموده است. کیتهای توسعه اسکارلت اما سختتر پیدا می گردد، گرچه اغلب توسعه دهندگان تصوری کلی از خصوصیات سخت افزاری نسل بعد در ذهن دارند.
در چند ماه اخیر شایعات زیادی گرد تفاوت قدرت پروژه اسکارلت و پلی استیشن 5 در جریان بوده است، و صاحب نظران تئوری پردازیهای زیادی در باب اینکه کدام کنسول قوی تر خواهد بود نموده اند. در مجموع آنچه از این تئوری پردازیها برمی آید اینست که هنوز هیچ پاسخ سرراستی در این باب وجود ندارد، و اجماع عمومی بر اینست که هر دو کنسول از خصوصیات مشابهی بهره می برند؛ و اینکه بزرگترین تفاوتها شاید به عواملی دیگر - مثل ویژگیهای سیستم عامل، یا برخی جزییات تکنیکی که سونی و مایکروسافت در چنته دارند - وابسته باشد. در نهایت بزرگترین، و چه بسا مهمترین پرسش هنوز پاسخی ندارد: این کنسولها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟
در این اثنا، و پس به جریان افتادن شایعاتی از سال 2018 که از ورود گوگل به صنعت بازی خبر می داد، هر دو شرکت نگران این بوده اند که برگ برنده این غول تکنولوژی چه خواهد بود. طی این مدت تعدادی از فعالان صنعت بازی یادآور شده اند که کارکنان پلی استیشن و ایکس باکس در پشت پرده مرتبا با هم در ارتباط هستند، و در باب برنامه های گوگل با هم مراوده دارند، با تاکید بر پاسخی که هر کدام در جواب تکنولوژی استریم بازی گوگل در چنته خواهد داشت. البته که پس از عرضه سست استیدیا در ماه گذشته به نظر می رسد که خطر گوگل تا حد زیادی اغراق شده باشد. با این حساب نسل بعدی کنسولها هم به مبارزه سونی و مایکروسافت منحصر خواهد بود؛ و این زورآزمایی یکی از بزرگترین حکایتهای صنعت بازی در سال 2020 خواهد بود.
منبع: Kotaku
منبع: دیجیکالا مگ