صبر 13 ساله ایران برای توسعه هندی فرزاد B به سرآمد، دو سناریوی جدید توسعه بلوک فارسی

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران: در حالی وزیر نفت ایران از مذاکرات مطلوب ایران و هند برای پیوستن هند به پروژه فرزاد B خبر می دهد که از سویی دیگر امضای قرارداد با کنسرسیومی ایرانی برای توسعه این میدان نفتی در برنامه شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

صبر 13 ساله ایران برای توسعه هندی فرزاد B به سرآمد، دو سناریوی جدید توسعه بلوک فارسی

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، به نظر می رسد پس از 13 سال اتلاف وقت در توسعه میدان فرزاد B، وزارت نفت از برنامه ریزی یک بعدی برای توسعه این میدان دست برداشته و دو سناریوی مختلف برای شروع فصل جدید توسعه مجموعه بلوک فارسی در برنامه خود قرار داده است.

بلوک فارسی حوزه ای سرشار از منابع نفت و گاز واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان های گلشن و فردوسی در آب های خلیج فارس است. این حوزه شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربوری در این منطقه، قرارداد توسعه فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2000 میلادی امضا شد.

برآورد شده از میدان فرزاد B که دارای بیش از 21 تریلیون و 68 میلیارد فوت مکعب ذخایر گاز است، امکان استحصال 12 تریلیون و 8 میلیارد متر مکعب گاز وجود دارد.

این حجم عظیم ذخایر گازی از سال 2000 و ذخایر 800 میلیون بشکه ای نفت سنگین میدان بینالود از سال 2009 در انتظار تشریف فرمایی مهندسان هندی است.

رستم قاسمی وزیر نفت ایران دو روز پیش در حاشیه یکصد و شصت و سومین نشست کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در جمع خبرنگاران از گفت و گوهای سازنده تهران و دهلی نو برای جلب مشارکت هندی ها در توسعه میدان گازی فرزاد B در خلیج فارس اطلاع داد.

به گفته این عضو کابینه دولت، برای مشارکت در فراوری هند در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B گفت و گوهایی میان تهران و دهلی نو انجام شده که جزئیات آن توسط تیم کارشناسی مشترک ایران-هند ظرف سه ماه آینده معین خواهد شد.

محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران که شرکت متبوعش مسئولیت ساماندهی و توسعه ذخایر نفتی و گازی ایران در خلیج فارس به جز پارس جنوبی را برعهده دارد، در ابتدای ماه گذشته در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه احتمال توسعه فرزاد B توسط یک شرکت هندی در امسال وجود دارد، گفت: سرمایه گذاری در این میدان بسیار بالا است و ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسوولان انرژی هند هستیم .

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه امسال توسعه میدان فرزاد B شروع می گردد، گفت: در صورتی که مذاکرات با شرکت هندی به قرارداد نینجامد در نهایت قراداد توسعه این میدان با کنسرسیومی داخلی به امضا می رسد.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 661

به "صبر 13 ساله ایران برای توسعه هندی فرزاد B به سرآمد، دو سناریوی جدید توسعه بلوک فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صبر 13 ساله ایران برای توسعه هندی فرزاد B به سرآمد، دو سناریوی جدید توسعه بلوک فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید