طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان، کنترل شده است

به گزارش اسلیم فا، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با وجود درگیری منطقه حفاظت شده قمیشلو با طاعون با اقدامات کنترلی اکنون در پارک ملی کلاه قاضی از ابتدای سال هیچ تلفات ناشی از طاعون گزارش نشده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان، کنترل شده است

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از اصفهان، حسین اکبری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اواسط تابستان سال جاری چند مورد مشکوک به طاعون در میش و بره های منطقه حفاظت شده قمیشلو مشاهده شد که در یک مورد که شناسایی آن هم بموقع انجام شد، تست طاعون مثبت بود، ولی با اقدامات کنترلی، حفاظتی و مدیریتی تنها مرگ ومیر موردی و انگشت شمار در این منطقه گزارش شده است.

وی ادامه داد: منطقه قمیشلو زیستگاه اصلی میش و برّه و تعدادی آهو است که این گونه ها نسبت به گونه های کَل و بُز وحشی از نظر ابتلا و مرگ میر مقاومت بدنی و ژنتیکی بیشتری دارند و با توجه به وجود جمعیت کمتری از کل و بز در این زیستگاه، نگرانی کمتری در این زمینه وجود دارد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: نخستین بار دی ماه سال 1398، شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه قاضی محرز و به تلف شدن تعدادی کل و بز منجر شد و این بیماری در سال 99 هم ادامه داشت، ولی از تابستان سال گذشته، طاعون در منطقه کنترل و در نیمه دوم سال 99 فرایند کاهش تلفات شروع شد.

اکبری یادآور شد: اکنون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در پارک ملی کلاه قاضی به طور کامل مهار شده و از ابتدای سال 1400 در این منطقه تلفات ناشی از طاعون مشاهده و گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه آسیب پذیری کل و بز در مقابل طاعون بسیار زیاد است اضافه کرد: در پارک ملی کلاه قاضی که گونه های غالب کل و بز و بعد از آن قوچ و میش است در طاعون سال گذشته نزدیک به 650 راس کل و بز در این منطقه تلف شدند.

اکبری تاکید نمود:در یک ماه گذشته در منطقه قمصر و برزُک کاشان هم 2 مورد مرگ مشکوک گونه های حفاظت شده داشتیم که نمونه برداری ها و آزمایشات صورت گرفته، ولی به جمع بندی نهایی در خصوص مرگ بر اثر طاعون نرسیده ایم.

به گفته معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان، پایش های شبانه روزی در این منطقه برای کنترل این موضوع در حال اجرا است.

منشا بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به نام طاعون بز هم شناخته می گردد، ویروس است که نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند و بز اهلی و وحشی را درگیر می نماید و قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

این بیماری به وسیله دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می گردد. از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده ها و اسهال است که در نهایت به مرگ حیوان منجر می گردد.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک در دام اهلی با روش های واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام آلوده و گاهی تمام دام های یک گله کنترل می گردد، اما به علت نبود امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش میسر نیست.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، 2 پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 11 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است؛ مساحت این بیش از 47 هزار هکتار است.

منبع:ایرنا

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1916

به "طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان، کنترل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان، کنترل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید