ظرفیت های گردشگری ایران نباید قربانی اندیشه های غلط گردد

به گزارش اسلیم فا، به گزارش خبرنگاران، سعید شیرکوند شامگاه پنج شنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری در دوران پساتحریم در حوزه گردشگری اصفهان که در هتل آسمان برگزار گردید، گفت: گردشگری در کشور ما در سالهای پس از پیروزی انقلاب جدی گرفته نشده است و در طول این سالها به گردشگری به عنوان یک صنعت نیاندیشیده ایم.

ظرفیت های گردشگری ایران نباید قربانی اندیشه های غلط گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا 7 روزه هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وی با بیان اینکه گردشگری در دنیای امروز رشد بی اندازه ای دارد، اضافه کرد: اگر رشد صنایع دنیا در پنجاه سال گذشته را آنالیز کنیم، متوسط رشد هر صنعت سه تا چهار درصد است اما رشد صنعت گردشگری بیش از 10 درصد بوده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری را صنعتی برشمرد که کشورهای اروپایی برای ایجاد وفاق بین المللی بر آن تاکید دارند و بیان داشت: نمونه شاخص این وفاق را در زلزله بم شاهد بودیم، افرادی از سراسر دنیا که پیش از این از این شهر بازدید نموده بودند با توجه به تعلق خاطر و حساسیت نسبت به آن خواستار یاری به زلزله زدگان بودند.

وی توضیح داد: امروز اتوماسیون در حال نهادینه شدن در جوامع و تاثیرگذار بر اقتصاد دنیا است به گونه ای که انسانها با وجود کاستن از زمان فعالیت خود درآمد بیشتری به دست می آورند.

شیرکوند با اشاره به اینکه برخلاف رشد زیاد گردشگری در دنیا کمترین اهمیت به این صنعت در کشور ما داده شده است، بیان داشت: این باور غلط در جامعه ما وجود داشته است که گردشگری با ارزش های اعتقادی و اجتماعی کشور ما تعارض دارد و یا اینکه گردشگری هنجارگریز و هنجارستیز است.

ظرفیت های متنوع گردشگری ایران

وی با اشاره به اینکه در امسال یک مورد تخلف اخلاقی و یا زیرپاگذاشتن ارزش ها از گردشگران نداشتیم، بیان داشت: در کشور ما ظرفیت انواع گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، بوم گردی، ورزشی و زیارتی وجود دارد که نباید قربانی این اندیشه های غلط گردد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه آمار هتل های چهارستاره و 5 ستاره شهر مشهد به اندازه کل کشور است، گفت: این امر نشانه ظرفیت گردشگری زیارتی ایران برای شیعیان دنیا است، ظرفیتی که ما خودمان را از آن محروم نموده ایم.

وی با اشاره به اینکه وابستگی به نفت نیز در غفلت ما از صنعت گردشگری بی تاثیر نبوده است، گفت: کشور ما پرتعدادترین گونه های صنایع دستی دنیا را داراست که بخش زیادی یا منقرض شده است و یا نفس های آخر را می کشد.

گردشگری مهم ترین عامل تاثیرگذاری بر رونق صنایع دستی

شیرکوند با اشاره به اینکه آنچه گردش اقتصادی صنایع دستی ما را رونق می دهد صنعت گردشگری است، توضیح داد: در اصفهان گردشگری از کانونهای مهم اشتغال زا است چراکه زیرساخت های خدادادی آن در این شهر وجود دارد.

دغدغه مهم صنعت گردشگری تامین زیرساختهای ضروری است

وی دغدغه مهم صنعت گردشگری را تامین زیرساخت های لازم دانست و بیان داشت: در شرایط خاص جنگ که دنیا دچار آن شده است گردشگری ایران می تواند توسعه خوبی داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: مهم ترین زیرساخت مربوط به فرهنگ جامعه است و بر این اساس نوع ارتباطات انسانی از مامور گمرک در فرودگاه تا نیروی خدماتی، حمل و نقل و خدمه هتل و ... باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با انتقاد از اینکه تعداد هتل های چهار و سه ستاره اصفهان تا به امروز تغییر ننموده است، بیان داشت: اصفهان از مهم ترین کانون های جذب گردشگری ایران است و هر گردشگر خارجی یا پیش از سفر اصفهان را می شناسد یا داوطلب بازدید از این شهر است اما ما جوابگوی این موج عظیم درخواست ها نیستیم و باید در زمینه ساخت هتل به شکل جدی وارد عمل شویم.

دولت برای ساخت هتل در کشور با بخش خصوصی همکاری کند

شیرکوند با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه برنامه ریزی کند اما ثقل برنامه ریزی با بخش خصوصی است، گفت: دولت نه می تواند و نه باید هتل بسازد چراکه هتل دار خوبی نیست بلکه باید برای ساخت هتل به بخش خصوصی یاری کنیم که نیازمند قوانین ملی است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار از ابتدای دریافت مجوز برای ساخت هتل تا پایان نباید مسئله ای حس کند، گفت: در این راستا باید حداقل 50 هتل در اصفهان ساخته گردد تا بازدهی مناسبی برای حجم گردشگران ببینیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 789

به "ظرفیت های گردشگری ایران نباید قربانی اندیشه های غلط گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های گردشگری ایران نباید قربانی اندیشه های غلط گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید