غیبت 31 درصدی داوطلبان اولین آزمون کرونایی در حوزه دانشگاه فردوسی

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران/خراسان رضوی نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کنکور دکتری در دانشگاه فردوسی صبح امروز با حضور 3482 شرکت کننده از مجموع 5086 داوطلب و ثبت بیش از 31 درصد غیبت در 11 دانشکده با رعایت فاصله 1.6 متری میان هر جایگاه برگزار گردید.

غیبت 31 درصدی داوطلبان اولین آزمون کرونایی در حوزه دانشگاه فردوسی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

دکتر جواد ساده در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد در روز جاری اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که وجود داشت، کوشش های زیادی برای اجرای پروتکل های بهداشتی به عمل آمد. آزمون دکتری در تمام کشور حدود 180 هزار، در خراسان رضوی 11 هزار و 929 و در مشهد 9283 نفر داوطلب داشت که این دوره حدود 30 درصد غیبت داشتیم. دانشگاه فردوسی به عنوان عظیم ترین مرکز آزمون در شرق کشور، میزبان 5086 داوطلب ثبت نام نماینده کنکور دکتری بود که 3482 نفر در آزمون دکتری شرکت نموده و بیش از 31 درصد، معادل 1604، غیبت نفر در این آزمون ثبت شد.

بی توجهی بعضی از داوطلبان به فرم های خوداظهاری مشکل ساز می گردد

وی اضافه نمود: کنکور دکتری در دانشگاه فردوسی در 11 دانشکده برگزار گردید. با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله 1.6 متر میان هر جایگاه، ظرفیت 9000 نفری دانشگاه را به این تعداد کاهش دادیم. در زمان برگزاری آزمون از چندین حوزه بازدید کردم که به غیر از چند مورد، مشکل خاصی به وجود نیامده بود. حدود 5 داوطلب پروتکل های بهداشتی را رعایت ننموده و با داشتن علائم مشکوک به محل حوزه مراجعه نموده بودند. آزمون این افراد را در اتاق های ایزوله از پیش معین شده برگزار کردیم اما این افراد هم برای خودشان و هم برای پرسنل برگزاری کنکور مسائلی ایجاد کردند.

ساده ادامه داد: در کل مسئله ای از نظر اجرایی نداشتیم. فقط کسانی که فرم خوداظهاری وزارت بهداشت را تکمیل ننموده بودند، کمی مشکل ایجاد کردند. البته این مشکل در سایر آزمون ها نیز به طور معمول وجود دارد و ممکن است که یک دانشجو یا دانش آموز حین آزمون حال بدی به او دست دهد. دانش آموزان و دانشجویان برای کنکورهای بعدی توجهی بیشتری به فرم های خوداظهاری داشته باشند که به خود و دیگران آسیبی وارد ننمایند.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور اضافه نمود: حوزه های دیگری از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه های آزاد نیز از دیگر حوزه های امتحانی مشهد بودند که دفترچه های خود را صبح امروز از دانشگاه فردوسی تحویل گرفتند. سایر شهرهای استان نیز به دلیل فاصله طولانی که مشهد دارند، روز گذشته دفترچه های سوالات را از دانشگاه تحویل گرفتند.

برگزاری کنکور 5 داوطلب کرونایی در بیمارستان قائم(عج) مشهد

ساده در خصوص شرایط برگزاری کنکور دکتری برای داوطلبین دارای بیماری کرونا اعلام نمود: این افراد به 2 بخش تقسیم شدند. 5 نفر پیش از برگزاری آزمون شرایط خود را اعلام نموده بودند که در بیمارستان قائم(عج) بستری شده بودند. آزمون این افراد توسط نماینده وزارت بهداشت در بیمارستان برگزار گردید. تعدادی نیز بر اساس تب سنجی و علائم ابتدایی در محل آزمون شناسایی شدند که محلی جداگانه برای آنان در نظر گرفته شده بود.

وی در خصوص مسائل پارکینگ خودروی داوطلبین و تراکم به وجود آمده در ابتدای آزمون توضیح داد: با توجه به فضای باز دانشگاه فردوسی مسئله ای در پارکینگ خودروی داوطلبین نداشتیم اما با توجه به ورود همزمان داوطلبین در ابتدای ساعات برگزاری آزمون، ترافیک به وجود آمده در خیابان ها و محل ورودی درهای دانشگاه فردوسی، امری طبیعی به نظر می رسید. گرچه درهای محل حوزه های برگزاری آزمون از ساعت 6.30 باز بود تا ترافیک ورودی داوطلبین در ورود به دانشکده ها در حد امکان کاهش یابد.

سازمان سنجش به پرسنل برگزاری آزمون ها توجه بیشتری کند

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به شرایط پرسنل برگزاری حوزه های آزمون دکتری گفت: کسانی که به عنوان پرسنل در آزمون های سراسری حضور دارند، از تجربه بالایی برخوردارند. همواره برای آزمون ها یک تیم پیش بینی می گردد اما برای این آزمون کسانی بودند که به دلیل خطر ابتلا به ویروس کرونا از همکاری با دانشگاه امتناع کردند. هرچند مسائل اندکی در این زمینه به وجود آمد اما افراد دیگری به سرعت جایگزین شدند و مسئله ای در برگزاری آزمون نداشتیم. برگزاری آزمون برای پرسنل سخت است. از سازمان سنجش تقاضا داریم که از لحاظ اقتصادی توجه بیشتری به این افراد داشته باشند تا کسانی که این ریسک را می پذیرند، با حداقل مبلغی زحمات شان را جبران کنیم.

ساده در رابطه با شرایط برگزاری آزمون در دانشکده ها مطرح کرد: نحوه برگزاری با توجه به نوع دانشکده ها متفاوت برگزار گردید. در ابتدا طی زحمات پرسنل برگزاری آزمون که جای تقدیر هم دارد، کنار هر جایگاه، جایگاه دیگری تعبیه شده بود تا دفترچه های آزمون روی زمین قرار نگیرد. در خیلی از دانشکده ها، آزمون در کلاس هایی برگزار گردیده که بود که پنجره ها به سمت بیرون باز باشد. تهویه نسبتا مطبوعی نیز در آنان وجود داشت. با توجه به شرایط آب و هوایی کوشش شد آزمون در شرایط خوبی برگزار گردد اما شرایط تهویه ایده آل نبود.

حوزه های برگزاری آزمون در کنکورهای آینده افزایش خواهد یافت

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تعداد داوطلبان در کنکورهای سراسری ارشد و کارشناسی، دانشگاه فردوسی چه میزان ظرفیت برگزاری کنکور را دارد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی معمولا ظرفیت مشخصی دارد. حداکثر بین 9500 تا 10 هزار نفر ظرفیت برگزاری آزمون های سراسری دانشگاه فردوسی است. با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله 1.6 متر، این میزان ظرفیت را به 5086 نفر کاهش دادیم. در این شرایط ظرفیت دانشگاه همین میزان است، مگر این که تعداد حوزه ها افزایش پیدا کند.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص شرایط برگزاری کنکور سراسری در فضای باز یادآور شد: این فرضیه نیز پیشنهاد شده است اما در این صورت آزمون را نمی توان صبح برگزار کرد. این موضوع نکات امنیتی و حفاظتی مربوط به خود را دارد. برگزاری آزمون های سراسری در سالن های ورزشی با سقف بلند نیز پیشنهاد شده که با توجه به بسته بودن فضا و تجمع افراد، امکان خطرات ابتلا افزایش می یابد.

ساده در خصوص برگزاری کنکورهای سراسری ارشد و کارشناسی تاکید نمود: با شرایطی که برای آزمون دکتری در روز جاری داشتیم، فکر نمی کنم برای کنکورهای ارشد و کارشناسی با مسئله ای روبرو شویم. اگر بخواهیم برای دانشگاه از نظر آموزشی مسئله ای رخ ندهد، ناچاریم کنکور سراسری را برگزار کنیم. داوطلبان نیز باید همکاری نمایند. هرچقدر هم تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم اما اگر داوطلبان توجهی نداشته باشند، با مشکل روبه رو خواهیم شد. به هر حال در بدو ورود داوطلبان، چک کردن علائم بهداشتی زمان برده و باعث تجمع می گردد. با توجه به این که درهای حوزه های امتحانی 2 ساعت زودتر بازگشایی می گردد، داوطلبان بهتر است کمی زودتر به حوزه امتحانی خود مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1217

به "غیبت 31 درصدی داوطلبان اولین آزمون کرونایی در حوزه دانشگاه فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت 31 درصدی داوطلبان اولین آزمون کرونایی در حوزه دانشگاه فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید