بازسازی کهن ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد

به گزارش اسلیم فا، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، بازسازی کهن ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد صورت می گیرد.

بازسازی کهن ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد

الهه خاکباز الوندیان (رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) گفت: قدیمی ترین زیلوی کشور متعلق به مسجد جامع میبد به تاریخ 808 ه. ق در موزه زیلوی میبد واقع در کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان نگهداری می گردد.

رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد ادامه داد: در راستای برنامه های حفاظت و بازسازی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و این اداره کل در امسال، بازسازی این اثر ارزشمند در اولویت های امور حفاظت و بازسازی آثار استان نهاده شد.

خاکباز الوندیان گفت: این اثر ارزشمند تنها زیلوی سه رنگ در ایران با رنگ های سفید، آبی و قرمز است که در ابعاد 740 در 314 سانتیمتر با بیست و چهار نقش سجاده ای، در دو ردیف 12 تایی متناسب با فرش انداز ایوان مسجد جامع میبد بافته شده است.

او در مورد فرایند حفاظتی و بازسازیی این زیلوی تاریخی گفت: مستندنگاری و آسیب نگاری، پاکسازی و تمیزکاری به روش های اصولی، ساپورت بخش های کمبود، بازسازی بخش های کمبود و پارگی به روش دوخت و دوز و تثبیت تاروپود بخش های سست شده، طراحی، اصلاح، ساخت و نصب پایه ها و تکیه گاه ویترین محل نمایش اثر مهمترین اقدامات در اجرای بازسازی آن است.

رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد اضافه کرد: مراحل پایانی حفاظت و بازسازی این اثر در حال اجرا است و پس از اتمام بازسازی در یک نشست تخصصی نحوه برخورد حفاظتی و بازسازیی با آن ارائه خواهد شد.

این زیلو با نظارت اداره کل موزه های کشور و کارشناس مسئول بازسازی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد به وسیله متخصصان امر بازسازی آثار تاریخی و فرهنگی بازسازی شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 مرداد 1401 بروزرسانی: 27 مرداد 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2191

به "بازسازی کهن ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی کهن ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید