مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90

به گزارش اسلیم فا، سمند سورن در بازار ایران، خودرویی نسبتاً جا افتاده است و خریداران خودش را دارد، کلاسِ سواری اش هم قابل قبول است و خیلی ها اصلاً شاید به خاطر حمایت از فراوری داخلی، سمند را برای خرید، انتخاب نمایند. از سویی دیگر بسیاری از ادارات دولتی، سورن را در اختیار کارمندان شان قرار می دهند تا خودروی سازمانی شان باشد. با این حال اما سورن رقبایی دارد، رقبایی که مزایای قابل قبول تری نسبت به این خودروی فراوری داخلی دارند و گاه طرف داران بیش تری را هم جذب خود نموده اند. در این مطلب به مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90 می پردازیم و نگاهی به اصلی ترین رقبای این خودرو می اندازیم.

مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90

مقایسه سمند سورن با پژو پارس

طراحی کابین هر دو خودرو بسیار نزدیک است، با این تفاوت که ایران خودرو در داشبورد از تریم چوبی استفاده نموده است . یکی از نقاط قوت سورن نسبت به پژو پارس، جادار بودن قسمت پشتی برای سرنشینان عقب است. اما در مورد متریال به کار رفته در کابین باید گفت تفاوتی بین دو خودرو دیده نمی گردد.

در سمند سورن موتوری 1.7 لیتری با 4 سیلندر که موسوم به EF7 است استفاده شده است. این موتور توانایی فراوری 115 اسب بخار قدرت و 159 نیوتن متر گشتاور را دارد که برای انتقال آن به چرخ های جلو از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده می نماید. نقطه ضعف هر دو خودرو در سیستم انتقال قدرت است که در تعویض دنده ها بسیار مشهود خواهد بود.

با مقایسه سمند سورن با پژو پارس در می یابیم که سمند سورن به لطف طراحی جدیدتر، تقاضای کم تر و حضور کم تر در خیابان ها، کم تر از پژو پارس همه گیر شده است. همچنین سورن نوعی فیس لیفت از خودروی سمند LX است که به روزتر و اسپرت تر شده است. در مقابل اگرچه که پژو پارس کاملاً پیر و تکراری شده، اما همچنان جذابیت خود در بازار را حفظ نموده و بازار تقاضا برای آن بالاست.

در مجموع می توان گفت که سورن با فرم سپرهای یکپارچه با بدنه، چراغ های عقب LED و زه های کناری هم رنگ بدنه، طراحی به روزتری نسبت به پژو پارس دارد، هرچند طراحی پژو پارس هماهنگ تر به حساب می آید.

پژو پارس مجهز به پیشرانه TU5 متعلق به پژو 206 تیپ 5 است. موتوری با 1600 سی سی حجم، 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور. در کفه دیگر ترازو سورن نیز این اواخر تنها با موتور ملی EF7 عرضه می گردد؛ یعنی موتوری که دیدگاه های مثبت و منفی متعددی درباره آن وجود دارد. درهرحال EF7 دارای پیشرانه ای با 1700 سی سی حجم است که با تجهیز به سیستم زمان بندی متغیر باز و بسته کردن سوپاپ ها، 114 اسب بخار قدرت و 159 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید.

با توجه به پیشرانه های محصولات داخلی می توان خروجی موتور EF7 را نسبتاً معقول و مناسب دانست. البته ایران خودرو با عرضه سورن توربو با 150 اسب بخار گامی بلند به جلو برداشته است.

این بود مقایسه سمند سورن با پژو پارس. حال بهتر است به سراغ مقایسه سورن با تندر 90 برویم.

مقایسه سمند سورن با تندر 90

سمند از جهت آیرودینامیک و از طرف دیگر تعادل در سر پیچ ها، از تندر 90 برتر برتر است. آیرودینامیک ضعیف تندر90 باعث شده که این خودرو در پیچ ها عملکرد چندان قابل قبولی نداشته باشد.

در شتاب صفر تا 100 کیلومتر، تندر 90 پیروز تر عمل نموده و با حدود 3 ثانیه اختلاف، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذارد. دلیل آن نیز وزن کم تر و هماهنگی بهتر جعبه دنده در تندر 90 است.

مصرف سوخت تندر 90 با موتور1600 سی سی با اختلاف 1 لیتر در 100 کیلومتر بهتر از سورنی است که موتور 1700 سی سی دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که موتور EF7 سمند دارای قابلیت های بهتر و جدیدتر مانند CVVT است که موجب راندمان بهتر موتور خودرو می گردد. این سیستم در خودروی مگان به کار رفته، اما در تندر 90 خبری از آن نیست.

اگر به ایمنی دو خودرو نگاهی بیاندازیم می فهمیم هر دو خودرو دارای 2 کیسه هوا هستند. در سمند EF7 ترمز ها پیشرفت یافته با دیسک های عظیم تر و پوستر قوی تر بهتر عمل می نمایند. سمند EF7 از سیستم مالتی پلکس استفاده می نماید که در تندر 90 وجود ندارد.

با مقایسه سمند سورن با تندر 90 متوجه می شویم که در طراحی اتاق تندر 90 بسیار کم کاری انجام شده و از لوازم با کیفیت پایین استفاده شده است، به همین دلیل سمند در مقایسه با تندر 90 اتاق خودروی باکیفیت تری دارد.

موتور سمند EF7 از جهت آلایندگی توانسته یورو 4 را به دست آورد و این نشانه خوبی از به روز بودن موتور این خودرو است چرا که موتور تندر 90 یورو 3 را کسب نموده است.

امیدواریم که این مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90 توانسته باشد اطلاعات مفید و خوبی از ارزش خرید هر خودرو در اختیارتان قرار دهد.

درباره سمند سورن بیشتر بخوانید:

  • معرفی سمند سورن و آنالیز بازار ایران
  • تجربه رانندگی با سمند سورن
منبع: دیوار
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1184

به "مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90" امتیاز دهید

3 کاربر به "مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید