نگرانی ها و امیدهای اینترنت 3.0: چرا زیرساخت اینترنت در حال نابودی است؟

به گزارش اسلیم فا، در ابتدا، شبکه اینترنت توسط تیمی از محققان ارتش امریکا برای برقراری ارتباط میان چند پایگاه نظامی در هنگام وقوع حملات گسترده و جنگ های بزرگ راه اندازی شد.

نگرانی ها و امیدهای اینترنت 3.0: چرا زیرساخت اینترنت در حال نابودی است؟

60 سال پس از آن، وب شامل بیش از 5 میلیارد صفحه است و هر فرد بزرگ سال در ایالات متحده روزانه 11 ساعت را صرف تماشای صفحه نمایش ها می نماید. وب در دنیای مدرن امروزی مردم نقش بسیار اساسی و زیربنایی دارد ولی خودش از زیرساخت های چند دهه پیش استفاده می نماید و توام با مشکلاتی است.

این وضعیت بهترین فرصت و امکان را برای کارآفرینان و استارتاپ ها فراهم می نماید تا به سوی طراحی معماری اینترنت 3.0 بروند. در ادامه، بعضی از امیدواری ها و نگرانی ها درباره زیرساخت فعلی اینترنت را بازگو خواهیم کرد و اشاره می کنیم چگونه شرکت های باهوش می توانند در این حوزه سرمایه گذاری نمایند.

دردسرهای مزارع بزرگ داده های انسانی

در دنیایی که می تواند 7 روز هفته و 24 ساعت یک روز آنلاین بود و در وب پرسه زد؛ اینترنت دیگر یک بزرگراه ارتباطی صرف نیست؛ بلکه یک مزرعه و زمین بزرگی است که در آن اطلاعات انسانی وجود دارد. این اطلاعات عظیم درباره کاربران اینترنت یک تضاد و تناقض میان حریم خصوصی و منافع تجاری ایجاد می نماید.

فیسبوک یک سرویس رایگان است و بسیاری از کاربران در آن عضو هستند و استفاده می نمایند ولی هنگامی که رسوایی کمبریج رخ می دهد که اطلاعات بیش از 50 میلیون کاربر جمع آوری و مورد استفاده قرار گرفته بدون اینکه از آن ها رضایت نامه ای گرفته شده باشد؛ شاهدیم که کاربران فیسبوک ناراحت و عصبانی می شوند.

استارتاپ ها و کارآفرینان باید روش های نوین و جدیدی خلق نمایند که مردم در عین حالی که در اینترنت و وب هستند؛ حریم خصوصی شان محفوظ بماند. بعضی اپلیکیشن های حریم خصوصی، بعضی از وی پی ان ها و شبکه های مجازی مخفی در سال های اخیر توانستند این احتیاج کاربران را تا حدودی تامین نمایند.

مردم دوست دارند هویت شان در اینترنت ناشناس بماند. وقتی به وای فای عمومی وصل می شوند؛ قابل شناسایی و ردگیری یا شنود اطلاعاتی نباشند و مورد هدف هکرها قرار نگیرند. سازندگان مرورگرهای وبی مانند گوگل، موزیلا، اپرا، سافاری و غیره باید بیشتر کوشش نمایند از جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت های بازاریابی و تبلیغاتی جلوگیری گردد یا حداقل کاربران بتوانند نظارتی روی این فعالیت ها داشته باشند و خودشان انتخاب نمایند کدام سایت و شرکت فعالیت های آنلاین او را ردگیری کند.

فرار از تمرکزگرایی

اینترنت از روز نخست برای مبارزه با انحصار و تمرگزگرایی توسعه داده شده است و اکنون در آستانه اینترنت 3.0 باید بیش از گذشته با این ویژگی مبارزه کند. بسیاری از فناوری های کنونی مانند بلاک چین در حال شکل دادن به یک اینترنت مدرن و جدید غیرمتمرکز هستند.

در سراسر اینترنت باید اعتماد به شخص ثالث از بین برود. یک شرکت استارتاپی مستفر در سان فرانسیسکو که روی بلاک چین کار می نماید؛ ایده ای جاه طلبانه دارد. استارتاپ NOIA Network می خواهد یک ماموریت حیاتی برای آینده وب و اینترنت انجام دهد: بهینه سازی پروتکل های جهتیابی اینترنت که دیگر اکنون ناکارآمد شدند.

اینترنت از هزاران کابل و ارتباط فیزیکی شکل گرفته است. هریک از این کابل ها و اتصال ها در اندازه، ظرفیت، تراکم، مسافت و ساختار متفاوتی هستند و یک موجود کاملا ناهمسان را شکل دادند. استارتاپ NOIA Network می گوید احتیاج به یک اینترنت قابل برنامه ریزی داریم که بتواند IPv6 را در سراسر آن گسترش دهد و براساس قطعات داده جهتیابی کند. همین طور، به برنامه نویسان امکان دهد براساس اطلاعات درون بسته ها، جهتیابی را انجام دهند.

سانسور اینترنت

تهدید دیگری که اینترنت را در معرض نابودی قرار می دهد؛ حذف و سانسور از سوی سازمان های بین المللی یا دولت های محلی است. اگر قرار باشد هر کشور براساس سیاست ها، دموکراسی، شرایط ایدئولوژیک و غیره خودش دست به محدودسازی، حذف و سانسور وب و اینترنت بزند؛ این شبکه بزرگ جهانی از جهت درست خود خارج می گردد.

در این صورت، مردم به منابع نادرست دسترسی پیدا می نمایند و خطر انحراف فکری آن ها زیاد است. همین طور، سانسور اینترنت مردم را به سکوت وادار می نماید. به جای اینکه دانش و دیدگاه های علمی و معتبر خود را به طور آزادانه در فضای مجازی مطرح و ازشان دفاع نمایند؛ ترجیح می دهند سکوت نمایند و درباره موضوع های مرتبط با زندگی مردم موضعی نداشته باشند.

به همین دلیل، بعضی از شرکت های فناوری در حال توسعه و ساخت دامنه هایی غیر قابل فیلتر و سانسور شدن بر پایه بلاک چین هستند تا بیشتر به اینترنت آزاد نزدیک شویم. این دامنه ها رمزنگاری هستند و دارای رمزعبور و یک سری اطلاعات محرمانه برای دسترسی به آن ها خواهند بود.

از سوی دیگر، بعضی استارتاپ ها دارند روی سیستم عامل ها و پلتفرم های حریم خصوصی غیر قابل کنترل کار می نمایند. مردم بیشتر دوست دارند ناشناس باشند و همه فعالیت های آن ها مخفی بماند ولی دولت ها تمایل به شفاف سازی بیشتر دارند. یک دلیل مخالفت دولت ها با پروژه هایی مانند پلتفرم های حریم خصوصی غیر قابل کنترل یا دامنه های خصوصی غیر قابل فیلتر، مبارزه با پول شویی و مباحث توسعه تروریسم است.

هم اکنون، بعضی از این سرویس ها و پلتفرم ها مشغول به کار هستند که اتفاقا کاربران را کاملا امن و مخفی نگه می دارند ولی هم از نظر کاربرپسندی و آموزش بسیار پیچیده هستند و هم منابع سخت افزاری زیادی طلب می نمایند. به این ترتیب، عملا از دسترس کاربران عمومی اینترنت خارج شده و مخصوص یک سطح از کاربران حرفه ای وب می شوند.

آینده اینترنت

هرچقدر اینترنت 3.0 احتیاج به حفظ حریم خصوصی کاربران، برنامه ریزی، انعطاف پذیری و هوشمندی بیشتر دارد؛ دولت ها و نهادهای نظارتی و قانونی به دنبال شفاف سازی و مبارزه با فعالیت های غیرقانونی یا دور زننده هستند. این، یک فرصت و رویارویی بزرگ برای طراحان اینترنت و فناوری های ارتباطی است تا این شبکه بزرگ را به جهت درستی راهنمایی نمایند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 490

به "نگرانی ها و امیدهای اینترنت 3.0: چرا زیرساخت اینترنت در حال نابودی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها و امیدهای اینترنت 3.0: چرا زیرساخت اینترنت در حال نابودی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید