پرستاران، مبارزان بی ادعای خط مقدم مبارزه با کرونا

به گزارش اسلیم فا، در ماه های اخیر شاهد افزایش بی سابقه شیوع بیماری کووید-19 و به تبع آن، افزایش مرگ ومیر در بین مردم و مدافعان سلامت در کشور هستیم. ظرفیت بیشتر بخش های تعلق گرفته به کرونا تکمیل شده است و بیمارستان ها در حال تغییر ظرفیت سایر بخش ها، جهت افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی هستند. بااین وجود، کادر درمان از پای ننشسته و همچنان در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار گرفته است.

پرستاران، مبارزان بی ادعای خط مقدم مبارزه با کرونا

بر اساس گزارش های دریافتی از بعضی بیمارستان ها و بازتاب آن در رسانه ها توسط سازمان نظام پرستاری، هر 10 بیمار کرونایی به یک پرستار سپرده می گردد. آن هم پرستارانی که 9 ماه مداوم براثر مراقبت بی وقفه از بیماران کرونایی؛ هم فرسودگی روحی و انگیزشی و هم فرسودگی شدید جسمی پیداکرده اند.

در دوران شیوع کرونا به علت مخاطرات ارتباط کادر درمان با دیگر افراد، بسیاری از کادر درمان به خصوص پرستاران به دلیل ارتباط نزدیک با افراد مبتلابه کرونا، حتی از حمایت عاطفی خانواده نیز برخوردار نبودند و به دلیل کمبود نیروی انسانی و فشار کاری، کادر درمان مجبور به فعالیت شبانه روزی بودند. نکته ای که علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم روز گذشته این دانشگاه برای گرامی داشت مقام روز پرستار یادآور شد و گفت: طبق نیازسنجی های صورت گرفته تا سال 1405 باید سالانه 20 هزار نیروی جدید وارد گردونه گردد تا در ارائه خدمات پرستاری مطابق با استاندارها شاهد یک جهش باشیم.

پرستاران در حالی جان برکف، به جنگ با کرونا رفته اند که بعضی با قراردادهای 89 روزه فعالیت دارند. همان طور که زالی تأکید می نماید: در فرایند جذب نیروی انسانی یک لختی کسالت آوری وجود دارد که باید هرچه سریع تر یک راه میانبر با مشارکت دولت و مجلس برای آن پیدا گردد.

ابتلای 45 هزار پرستار به کووید-19

علاوه بر مشاهده فداکاری های کادر درمان در میدان مبارزه با کرونا، آمار و ارقام تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا هم مهر تأییدی بر جان فشانی پرستاران است.

مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که به مناسبت هفته پرستار برگزار گردید گفت: از حدود 200 هزار پرستار در کشور، 144 هزار پرستار در بخش دولتی و 60 هزار پرستار در بخش خصوصی فعالیت می نمایند و از ابتدای شیوع کووید 19 حدود 45 هزار پرستار به این بیماری مبتلا شدند.

او همچنین شرح می دهد: بر اساس استانداردهای تعریف شده باید به ازای هر تخت 2.5 پرستار داشته باشیم اما اکنون حدود 1.1 است و تعداد پرستاران بیش از دو برابر گردد تا به یک شرایط استاندارد برسیم البته از سال گذشته تا به امروز حدود 10 هزار پرستار استخدام شدند اما این استخدام کمبود نیرو را جبران نکرد.

حضرتی همچنین شرحاتی درباره نحوه دریافت کارانه و اضافه کاری پرستاران ارائه داد که با تأخیرهای گاها 18 ماهه پرداخت می گردد.

بااین حال، هم زمانی روز پرستار با شب یلدا، باعث شده تا پرستاران به جای توجه به مطالبات خود و پافشاری برای تحقق آن ها، تنها یک خواسته داشته باشند و آن ها حضور مردم در خانه هایشان برای خاتمه دادن به زنجیره این ویروس منحوس است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1461

به "پرستاران، مبارزان بی ادعای خط مقدم مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرستاران، مبارزان بی ادعای خط مقدم مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید