کرونا فرایندهای آموزشی را متحول کرد، لزوم استفاده از این تجربه برای تببین نظام آموزشی آینده

به گزارش اسلیم فا، نایب رئیس انجمن آینده نگری ایران گفت: با آموزش مجازی معلمی به عنوان معلم زیست شناسی پایه دوازدهم کل کشور انتخاب می گردد و کسی که در دبیرستانی معتبر در تهران تحصیل می نماید، با کسی که کپرنشین است به طور مساوی از امکانات آموزشی استفاده می نمایند.

کرونا فرایندهای آموزشی را متحول کرد، لزوم استفاده از این تجربه برای تببین نظام آموزشی آینده

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران- علیرضا باجلان، با شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم حفظ فاصله اجتماعی مردم از یکدیگر نظام آموزشی کشور دچار تحولات زیادی شد و دولت به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان تمامی مراکز آموزشی را تعطیل کرد. این تحول عظیم در فرایندهای آموزشی پدیده ای کاملا جدید در ایران بود و با وجود سختی های بسیار تا این لحظه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را با خود همراه نموده است.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برای آنالیز شرایط آموزش مجازی و چالش ها و فرصت های موجود در آن برنامه های متعددی را برگزار نموده است. از همین رو با امیر هوشنگ حیدری، نایب رئیس انجمن آینده نگری ایران و کارشناس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مصاحبه کردیم. در ادامه مشروح این مصاحبه را مشاهده می کنید:

خبرنگاران: به طور کلی کرونا چه تأثیری روی سیستم آموزشی کشور گذاشته و آیا کشور ما به شکل مناسبی توانسته از آموزش مجازی و ابزارهای دیجیتال در این حوزه استفاده کند؟

حیدری: در حوزه آینده پژوهی مبحثی به عنوان سناریونویسی یا سناریوپردازی وجود دارد. در این حوزه به موضوعات مختلفی می پردازند به عنوان مثال سناریوی پرداختن به آینده هوش مصنوعی که در این سناریو انسان به طور مطلق از هوش مصنوعی استفاده می نماید یا سناریویی دیگری که مبتنی بر دورکاری است. یعنی سازمان های عظیم و عریض و طویل وجود ندارند و افراد به صورت تخصصی در زمینه کاری خودشان از راه دور فعالیت می نمایند. محقق شدن این سناریو خیلی دور از انتظار بود ولی با توجه به شیوع ویروس کرونا چنین سناریویی که همان آموزش مجازی در کشور است، رخ داد.

با آموزش مجازی معلمی به عنوان معلم زیست شناسی پایه دوازدهم کل کشور انتخاب می گردد و کسی که در دبیرستانی معتبر در تهران تحصیل می نماید، با کسی که کپرنشین یا دانش آموزی که در ایلات و عشایر است، به طور مساوی از امکانات آموزشی استفاده می نمایند.

این سناریو، آموزش عمومی را از مقطع ابتدایی تا مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت مجموعه ای واحد در آورد و فرایندهای آموزشی به صورت کاملاً مجازی اجرا شد. شاید در شرایطی به غیر از کرونا، هیچ وقت کشور چنین فرایندهایی را در سطح کلان درک نمی کرد. همواره وقتی امکان حضور فیزیکی نبود برخی از معلم ها، اساتید پروازی و اساتیدی که در دسترس نبودند به صورت مقطعی و موردی از روش های مجازی برای آموزش استفاده می کردند.گاهی هم اتفاق می افتاد وبینارهایی که با خارج از کشور در بخش مشاوره پزشکی بود و متخصصی حاذق از خارج از کشور جلسه های برخط برگزار می کرد. ولی پیش از کرونا هیچ وقت شرایطی نداشتیم که به دانش آموزان مقاطع ابتدایی آموزش مجازی داده گردد یعنی شاید در قالب شرایط عادی آموزش از راه دور هیچ وقت تحقق نمی یافت.

کرونا با همه مسائل نکات ارزشمندی را نیز یادآوری کرد

بنابراین کرونا با همه مسائل مختلفی که به وجود آورد، اتفاقات خوبی هم داشت. در آینده پژوهی نگاه همین طور است که از وقایع به بهترین شکل استفاده گردد و آنها را به فرصت تبدیل کرد. از این رو ویروس کرونا باعث شد کشور تجربه خیلی عظیمی را در حوزه آموزش مجازی کسب کند.

تحقق عدالت آموزشی در نظام آموزش مجازی

با آموزش مجازی معلمی به عنوان معلم زیست شناسی پایه دوازدهم کل کشور انتخاب می گردد و کسی که در دبیرستانی معتبر در تهران تحصیل می نماید، با کسی که کپرنشین یا دانش آموزی که در ایلات و عشایر است به طور مساوی از امکانات آموزشی استفاده می نمایند. کرونا همه را متوجه کرد که در حیطه آموزش، از آموزش سنتی حرکت نموده و به سمت آموزش مجازی برویم. در واقع یک سری پنجره های متعدد را بر روی کشور باز کرد و واقعیت های آینده را نشان داد. کرونا در حوزه آموزش مجازی درس های بسیاری دارد و سبب شد به نیازهای آینده خود در حوزه مجازی پی ببریم.

باید در چرخه آزمون و خطا، تجربه اندوزی کنیم و تجربه های ارزشمند را با لایه های مختلف جامعه به اشتراک بگذاریم. ساختارهایی در جامعه تبیین کنیم که همه یاد بگیرند و برای وقایع بعدی از تجارب گذشته به نحوی مطلوب استفاده نمایند.

خبرنگاران: پس به عقیده شما در زمینه آموزش مجازی گام هایی برداشته و تجربیات خوبی بدست آوردیم. برآیند شما از شرایط آموزش مجازی کنونی چیست؟

حیدری: چون کشور زیرساخت های لازم برای مقابله صددرصدی با کرونا را نداشت و تجربه اول بود، طبیعی است که مسائلی پیش آمد ولی باید مسائلی را که در این حوزه داشتیم، ثبت کنیم و در آینده به آن ها بپردازیم. در دوران کرونا مهم ترین خصیصه ای که مسئولان در حوزه های مختلف از جمله آموزش می توانند داشته باشند، مسئولیت پذیری است و بابت هر اقدامی مسئولیت خود را به درستی بشناسند و اگر نتوانستند آن را محقق نمایند در قبال پیدا کردن راهکارهای مناسب و مدیریت آن مسئولیت داشته باشند.

اهمیت مسئولیت پذیری و استفاده از تجربه های گذشته

ممکن است بعد از کرونا کشور دوباره با بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و آتشفشان یا بیماری های همه گیر جدید روبرو شویم و بدون اینکه از آن ها درس بگیریم، دوباره تکرار مکررات کنیم. متأسفانه مدیریت کشور در حوزه های مختلف مبتنی بر آزمون و خطا و تجربه کسب نکردن از این حوادث سخت است.

روش آزمون و خطا در ذات پدیده ممدوح و خوبی است ولی اینکه از آن تجربه کسب نکنیم، صفت نکوهیده ای است. برای مثال سال گذشته سلسله سیل هایی در مناطق مختلف کشور آمد، آن حوادث مدیریت بحران شدند ولی به نظر می رسد هیچ تجربه ای کسب نکردیم. به طوریک ه استان های سیل خیز همچنان بر اساس همان سیستم سنتی کشاورزی می نمایند و قرار نیست تغییری ایجاد گردد. مادامی که تغییری اتفاق نیفتد و از رخدادهایی مانند کرونا درس نگیریم و ساختارهای یادگیرنده در کشور نداشته باشیم، همچنان شاهد حوادث ناگوار خواهیم بود. باید در چرخه آزمون و خطا، تجربه اندوزی کنیم و تجربه های ارزشمند را با لایه های مختلف جامعه به اشتراک بگذاریم. ساختارهایی در جامعه تبیین کنیم که همه یاد بگیرند و برای وقایع بعدی از تجارب گذشته به نحوی مطلوب استفاده نمایند.

4144/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1143

به "کرونا فرایندهای آموزشی را متحول کرد، لزوم استفاده از این تجربه برای تببین نظام آموزشی آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا فرایندهای آموزشی را متحول کرد، لزوم استفاده از این تجربه برای تببین نظام آموزشی آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید