توریست خوب چه کسی است؟

به گزارش اسلیم فا، ویژگی های یک توریست خوب

سالانه توریستان بیشماری به نقاط مختلف دنیا سفر مینمایند . گاهی برخی از این توریستان به خاطر عدم آگاهی یا بی توجهی به برخی از نکات ساده برای خودشان یا مردم سرزمینی که به آن سفر نموده اند دردسرهایی ایجاد می نمایند. با خبرنگاران همراه باشید و تجربیات یک توریست حرفه ای را بخوانید:

توریست خوب چه کسی است؟

در نخستین قدم باید منطقی و صادقانه فکر کنیم. بدون تعارف باید بگویم که خود من همیشه دنیاگرد خوب و مسوولیت پذیری نبوده ام و هیچ گاه روزی را فراموش نمی کنم که دو فرد بومی با لباس مایاها را در شهر چیاپاس (Chiapas) مکزیک تعقیب نموده و بدون اجازه از آن ها عکس گرفتم. آن روز درس مهمی گرفتم و دریافتم باید به آداب و رسوم و فرهنگ های محلی احترام گذاشت.

بهتر است اگر در موقعیتی قرار دارید که نمی دانید باید دقیقا چه کاری انجام دهید؛ ببینید افراد محلی چه می نمایند و شما هم مشابه آن را انجام داده یا اینکه از آن ها سوال کنید. بهتر است همیشه نسبت به جامعه میزبان خود با احترام برخورد نموده و رفتاری شایسته داشته باشید. ممکن است شما با بسیاری از آداب، رسوم و اعتقادات دیگران موافق نباشید، گاهی در موارد استثنائی حتی ممکن است حق اعتراض هم داشته باشید اما هیچ گاه از دایره ادب و خونسردی خارج نشده و اگر اعتراضی هم دارید سعی کنید توام با آرامش و احترام بیان گردد. به کار بردن این قانون، به سادگی می تواند سفر شما را خاطره انگیزتر نموده و سبب گردد تا درس های ارزشمند بیشتری از مسافرت بگیرید. نباید فراموش کنید که این موضوع، اصلی ترین علت سفر محسوب می گردد.

  • به خاطر داشته باشید شما یک میهمان هستید که به خانه دیگران سفر نموده اید. این محل می تواند یک کشور یا هتل محل اقامت شما باشد. رفتار شما وقتی به خانه دوست تان رفته اید، با والدین و سایر اعضای خانواده وی چگونه خواهد بود؟ قطعا شما رفتاری شایسته از خود نشان خواهید داد و من بسیار متاسفم که دنیاگردان فراوانی قادر به درک این موضوع نیستند. در طول سفر و در برخورد با دیگران مودب و شکیبا باشید و موجب آزار میزبانان خود نشوید. به خاطر داشته باشید که در اینجا قرار نیست همه چیز مانند شرایطی باشد که شما در خانه خود هستید.
  • پیش از عکاسی از مردم محلی، اجازه بگیرید. به خاطر دارم زمانی که در طول سفر به یکی از روستاهای کوچک در هندوستان که در کوه های هیمالیا قرار داشت، بدون اجازه از یک خانم مسن روستایی عکس گرفتم. در همان لحظه یک مرد محلی دیگر به سرعت به سمت من آمده و دوربینش را رو به روی صورت من و در فاصله بسیار کمی گرفته و نور فلش را روشن کرد، سپس بدون هیچ حرف یا لبخندی از من دور شد. پیرزن به من گفت: متاسفم ولی بسیاری از دنیاگردان به اینجا می آیند و بدون اجازه از ما عکس گرفته و بدون اینکه چیزی از زندگی ما بدانند، این محل را ترک می نمایند. بعضی از این تصاویر در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شده و یا به فروش رسیده و مردم درباره نحوه زندگی ما قضاوت بدی می نمایند. از آن روز تصمیم گرفتم در هنگام سفر به منطقه ها غریبه و در صورتی که قصد داشتم از کسی عکس بگیرم، ابتدا از آن ها اجازه گرفته و سپس به حرف هایشان گوش کنم. تنها تصور کنید در شهر خودتان در حال حرکت هستید و کسی بدون اجازه گرفتن و حتی گفتن یک کلمه، بی مقدمه به سمت شما آمده، عکس تان را بگیرد و محل را ترک کند! چه احساسی به شما دست خواهد داد؟
  • سفر، تنها یک راه برای رشد بیشتر شماست. امروزه 1 میلیارد و 200 میلیون دنیاگرد در طول سال به منطقه ها مختلف دنیا سفر می نمایند و پیش بینی می گردد این اندازه تا سال 2030 به 2 میلیارد نفر افزایش پیدا کند. این موضوع فرصت های فراوانی برای هر دو طرف ایجاد خواهد نمود. سفر می تواند سبب افزایش ارتباط شما با مردم محلی و دیگران شده و بیگانه گریزی را کاهش دهد. از سوی دیگر این موضوع می تواند به طور بالقوه سبب بروز مسائل فرهنگی و تاثیر و تاثرات نامطلوب هم باشد. من فکر می کنم که مردم باید بیشتر مراقب رفتار و تاثیرات مثبت و منفی آن بر دیگران بوده و بهتر است به طور آگاهانه این تاثیرات مثبت را انتخاب کنیم.

و در خاتمه مهم ترین نکاتی که به طور خلاصه می توانم درباره داشتن تجربه بهتر سفر ارائه کنم به این توضیح هستند: 1- زمانی که با یک اثر مهم یا منطقه ای دارای اهمیت روبرو می شوید، تنها از چشم هایتان استفاده نموده و دست ها را در کنار جیب هایتان قرار دهید. 2- وقتی در حال طبیعت گردی هستید، همیشه یک کیسه با خود داشته باشید تا زباله هایتان را در آن بریزید. 3- به آداب و رسوم محلی احترام بگذارید، اگر توانایی این کار را ندارید، مقصد سفر خود را عوض نموده یا در خانه بمانید.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2048

به "توریست خوب چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توریست خوب چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید