2 پیشنهاد ویژه برای افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات خط لوله صلح با هند

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران: پروژه احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و پروژه توسعه بندر چابهار دو برگ برنده ایران در مذاکرات با هند برسر پروژه خط لوله صلح است.

2 پیشنهاد ویژه برای افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات خط لوله صلح با هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

خبرنگاران: سفیر ایران در دهلی نو از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند طی هفته جاری در تهران اطلاع داد و گفت با حضور وزیر خارجه هند موضوع خط لوله صلح نیز در این نشست به بحث گذاشته می شود.

اگر چه موضوع انتقال گاز ایران به هند به وسیله خاک پاکستان را می توان به عنوان یکی از محورهای ثابت مذاکرات مقامات ایران و هند در چند سال گذشته مطرح کرد اما با توجه به تغییر شرایط اقتصادی هند لازم است پروژه احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و پروژه توسعه بندر چابهار نیز در کنار پروژه خط لوله صلح به عنوان یکی از اولویت های مذاکرات مطرح شود.

سرمایه گذاری هندوستان در معادن سنگ آهن افغانستان و احتیاج این کشور به انتقال سنگ آهن به وسیله خاک ایران باعث شده تا موضوع ترانزیت بار از جهت ایران در اولویت های این کشور باشد. با این وجود در حال حاضر، جهت مناسبی برای ترانزیت بار از شرق کشور ایجاد نشده است و ایران نمی تواند بار زیادی را از این جهت جابجا کند.

احتیاج هند به جابجایی بار از جهت ایران و نبود جهت مناسب در ایران، باعث شده احداث جهت ریلی چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و توسعه بندر چابهار یکی از مسائل قابل طرح در مذاکره با مقامات هندی باشد. برای احداث این خط ریلی می توان در قالب واگذاری پروژه به صورت BOT به بخش غیر دولتی،منابع مورد احتیاج را به صورت تسهیلات ارزان قیمت با دوره بازگشت طولانی و به صورت ریالی تأمین کرد. این تسهیلات می تواند از محل منابع صندوق توسعه ملی حاصل از فروش نفت خام به هند فراهم شود. با استفاده از این روش تامین اقتصادی، به دلیل آنکه منافع اقتصادی هند تامین می شود مورد موافقت مقامات این کشور نیز قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد دیگری که می تواند در مذاکره با طرف هندی طرح شود، احداث واحدهای فولاد در چابهار و صادرات محصول آن به هند است. باید توجه کرد که هند در حال برنامه ریزی برای انتقال سنگ آهن به سرزمین خود از جهت ایران و تبدیل آن به فولاد با استفاده از گاز صادراتی ایران است. این در حالی است که ایران می تواند بار معدنی مورد احتیاج هند را از افغانستان به چابهار منتقل کند و با تأمین گاز یا ذغال سنگ، در همانجا دست به فراوری فولاد بزند. گاز مورد احتیاج این واحدهای فولادی در چابهار نیز می تواند از خط لوله صادرات گاز به پاکستان تأمین و فولاد فراوری شده از همان بندر به هند صادر شود. این اقدام علاوه بر خاتمه دادن به مذاکرات فرسایشی خط لوله صلح، باعث بهبود اشتغال و پیشرفت منطقه شرق کشور خواهد شد.

بنابراین توسعه خط ریلی چابهار-زاهدان-مشهد و بندر چابهار و احداث واحدهای فولاد در چابهار پیشنهادهایی هستند که می توانند در دستور کار مذاکرات مقامات ایرانی و هندی قرار گیرند.

مهدی ساسانی، کارشناس ارشد ترانزیت

منبع: تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 582

به "2 پیشنهاد ویژه برای افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات خط لوله صلح با هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 پیشنهاد ویژه برای افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات خط لوله صلح با هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید