5 نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی

به گزارش اسلیم فا، در این مقاله جذاب همراه شرکت دکوراسیون هیرادانا باشید

5 نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

1- به هر قیمتی واحد 3 خوابه طراحی نکنیم

پر واضح است که بسیاری از افراد واحد سه خوابه را به واحد دو خوابه ترجیح می دهند ولی این نکته حائز اهمیت است که هر ساختمانی با هر بنایی را نمی توان واحد سه خوابه طراحی کرد .

در ساختمان هایی که مساحت مفید آنها کمتر از 130 متر مربع است تحت هیچ شرایطی طراحی سه اتاق خواب معقول نیست زیرا از نظر منطقی اگر ساختمان کمتر از 130 متر مربع داشته باشد و ما قصد طراحی سه اتاق خواب در آن داشته باشیم از امکانات دیگر فضا مانند مساحت ، امکانات قسمت های عمومی ، نورگیری ، تهویه و مسائل دیگر باعث می گردد که کمترین بهره را در طراحی پلان داشته باشد .

پس برای ساختمان هایی که کمتر از 130 متر مربع مساحت دارند به منظور بهبود عملکرد جانمایی و مساحت فضاهای عمومی ، استانداردها و کیفیت از طراحی سه اتاق خواب پرهیز گردد .

2- طراحی نشیمن خصوصی

فضاهایی در ساختمان وجود دارد که طراحی دکوراسیون داخلی استاندارد و بهینه آن می تواند تا حد زیادی رضایت ساکنین ساختمان را افزایش دهد که از این جمله می توان محیط نشیمن خصوصی را مثال زد .

همانند نکته پیشین باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که امکان طراحی نشیمن خصوصی جدا در طراحی داخلی چه ساختمان هایی وجود دارد ؟ آیا مساحت واحد مسکونی و تعداد اتاق خواب ها می تواند تاثیری در طراحی نشیمن خصوصی داشته باشد ؟

اینکه باید مساحت واحد مسکونی بیشتر از 150 مترمربع باشد نمی تواند ملاک قطعی برای طراحی نشیمن خصوصی باشد .

عواملی تاثیر گذاری از قبیل سیرکولاسیون و روابط فضاهای داخلی پلان با هم باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین نشیمن خصوصی طوری باید طراحی گردد که علاوه بر نورگیری مناسب دارای چیدمان و مبلمان مناسب باشد .

3- سیرکولاسیون و روابط فضاهای داخلی

توجه ویژه به سیرکولاسیون رابطه فضاهای داخلی همان همجواری ها و دسترسی ها است که توجه ویژه ای را می طلبد در مسائل گفته شده در هنگام طراحی داخلی نکاتی باید رعایت گردد که عبارتند از : یک فیلتر در محل ورودی آپارتمان باید طراحی گردد (که کار کردن فیلتر این گونه است که از ورود مستقیم و یکباره افراد به فضاهای خصوصی و عمومی منزل جلوگیری میکند) که این فیلتر می تواند به عنوان مثال محلی مناسب برای طراحی سرویس بهداشتی کفش کن، رختکن یا ورودی های جداگانه برای آشپزخانه یا نشیمن خصوصی باشد .

آشپزخانه باید در کنار محل ناهار خوری و قابل دسترس به نشیمن خصوصی باشد .

طراحی پذیرایی باید به گونه ای باشد که اشخاصی که در آن فضا قرار دارند دید مستقیم به محیط آشپزخانه نداشته باشند تا حریم میزبان و میهمان حفظ گردد .

ورودی اتاق خوابها و همچنین سرویس های بهداشتی و حمام حتماً باید دارای محیطی به عنوان فیلتر باشد تا اشخاصی که بیرون از این فضا قرار دارند اشراف به این مکان ها نداشته باشند .

4- نقش و جانمایی تراس در پلان

در طراحی تراس نکات بسیاری من جمله قرارگیری تراس در پلان بهترین دسترسی و همجواری با فضای داخلی ساختمان ، طراحی ویلا و مساحت تراس باید مورد توجه قرار گیرد .

بهترین محل قرارگیری تراس در پلان معماری

بهترین عملکرد و جانمایی تراس زمانی است که در پلان معماری مرتبط با فضای آشپزخانه باشد و این نکته هم در ساختمانهای شمالی و هم در ساختمان های جنوبی ارتباط مستقیم دارد .

حداقل مساحت تراس

مساحت تراس نسبت مستقیمی با مساحت واحد مسکونی دارد ، بدین صورت که هر واحد مسکونی که در پلان معماری ساختمان فضای بیشتری داشته باشد می تواند بیشتر باشد و هر چقدر کمتر باشد به تبع تراس آن هم دارای مساحت کمتری خواهد بود ولی در هر صورت مساحت یک تراس نباید کمتر از یک و نیم متر مربع باشد به صورتی که حداقل یک میز نهار خوری دو نفره درآن بگنجد .

برای زیباتر شدن تراس جان پناه یا نرده تراس نباید هم سطح دیوار ساختمان باشد و باید جلوتر یا عقب تر از سطح دیوار ساختمان قرار بگیرد تا بر زیبایی آن افزوده گردد .

5- مساحت و اندازه فضاهای داخلی پلان معماری

در زمان طراحی نقشه ساختمان با توجه به ابعاد و مساحت فضای داخلی پلان باید مواردی مورد توجه قرار گیرند که در مطلب زیر به آنها می پردازیم .

به عنوان مثال آشپزخانه که مرکز واحد مسکونی به حساب می آید نباید از 10 درصد زیربنای مفید واحد مسکونی کمتر باشد .

مساحت اتاق خواب ها بدون در نظر دریافت شکل ظاهری آن باید حداقل 12 متر باشد .

همچنین باید در نظر داشت که یکی از اتاق خواب ها بزرگتر از اتاق های دیگر باشد که به عنوان اتاق خواب والدین مورد استفاده قرار گیرد در بخش دکوراسیون داخلی .

شرکت معماری هیرادانا طراح و مجری لوکس پروژه های ساختمانی و معماری داخلی از صفر تا صد با ما در ارتباط باشید :

www.hiradana.com 09125754921

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1769

به "5 نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید