به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است

به گزارش اسلیم فا، ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر، به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است.

به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است

جریان چیست؟

محمدرضا بهادری با بیان این که به دلیل موقعیت و ماهیت سد بند میزان، زیرآب رفتن این سد کاملا طبییی است، اظهار کرد: وقتی در بالادست با بارش های شدید به ویژه در نیمه دوم سال روبرو می شویم دبی رودخانه کارون افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و بارندگی های شدید روزهای گذشته، حجم عظیمی از آب وارد کارون شد و به تبع آن، بخشی از این آب به شوشتر رسید که در پی این شرایط، بند میزان نیز به زیر آب رفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر گفت: وظیفه بند میزان در وهله اول، کاهش فشار وارد روی مجموعه آسیاب ها و آبشارها و تنظیم آب میان نهرهای شطیط و گرگر است، چرا که آب موجود در مجموعه آبشار و آسیابها از شاخه گرگر تأمین می شود.

بهادری با بیان این که اتفاق رخ داده کاملا طبیعی است و در سال چندین بار پس از بارندگی ها رخ می دهد و پایگاه و عوامل اجرایی آن نیز بلافاصله پس از عادی شدن شرایط، اقدامات لایروبی را انجام می دهند، گفت: هم اکنون منتظریم تا به محض فروکش کردن دبی روخانه و تثبیت آن ظرف دو یا سه روز آینده نسبت به پاکسازی و لایروبی بند میزان اقدام کنیم.

وی اعلام نمود: از آن جا که بند میزان پیشانی ورود آب به شهر شوشتر است، آب مازاد نهر گرگر را به شطیط انتقال می دهد و فشار روی مجموعه آسیاب ها و آبشارها و نهر گرگر را تنظیم می کند تا آثار آسیب نبینند. در واقع اگر بند میزان وجود نداشت، همه حجم آب وارد مجموعه آسیاب ها و آبشارها می شد. بنابراین باید گفت راز پایداری و ماندگاری 1800 ساله این مجموعه، وجود بند میزان است.

او آوردهای رودخانه ای دپو شده در بند میزان را حاصل عبور کارون از جهت بیشه زارهای مختلف دانست و اضافه نمود: لایروبی بندمیزان جز وظایف ذاتی پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر نیست و با توجه به این که موضوع، مرتبط با آب و رژیم رودخانه است، سازمان آب و برق خوزستان مسئول لایروبی و پاکسازی نهر و رودخانه ها است. با وجود این، با توجه به اهمیت کار، ما خود ورود خواهیم کرد و اقدامات لازم را در زمینه لایروبی و پاکسازی انجام می دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر با تأکید بر اینکه هیچ اتفاق غیرطبیعی و خاصی در بند میزان رخ نداده، گفت: از دو روز پیش که بارندگی ها آغاز شد و سطح آب در حال بالا آمدن بود، کارشناسان پایگاه به طور مستمر در حال پایش و مستندنگاری بند میزان و سایر آثار مجموعه سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر هستند که براساس آن، گزارشی از همه آثار دریافت کردیم و خوشبختانه به جز دو یا سه نقطه که دچار آسیب جزیی شده و در حال بررسی آنها هستیم، سایر نقاط مجموعه سالم هستند و مشکل خاصی وجود ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1406

به "به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید