بیوگرافی ویلهم هگل فیلسوف آلمانی

به گزارش اسلیم فا، ویلهم هگل فیلسوف آلمانی و از بنیان گذاران ایده آلیسم آلمانی بود. پدیدار شناسی روح، عناصر فلسفه حق و علم منطق هگل از آثار فاخر او می باشند.

بیوگرافی ویلهم هگل فیلسوف آلمانی

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

ویلهلم هگل فیلسوف برجستهو یکی از پایه گذاران ایده آلیسم آلمانی بود. (1770-1831)

خلاصه

گئورگ ویلهلم فریدریش هگلدر 27 آگوست سال 1770 دراشتوتگارت آلمان به دنیا آمد. او در توبینگن در رشته فلسفه و تاریخ تحصیل نمود و بعداز فارغ التحصیلی، به عنوان معلم خصوصی مشغول به کار شد. نخستین اثر پیروز او پدیدارشناسیروح (یا پدیدارشناسی ذهن) بود که در سال 1807 منتشر شد. هگل در دانشگاه هایهایدلبرگ و برلین در کرسی استادی تدریس می کرد و در نهایت در سال 1831 در اثر بیماری وبا درگذشت.

سال های جوانی

گئورگ ویلهلم فریدریش هگل که در میان دوستان و آشنایان به ویلیام شناختهمی شد در 27 آگوست سال 1770 در اشتوتگارت آلمان به دنیا آمد. او عظیم ترین فرزند یکخانواده 5 نفره بود. پدرش گئورگ لودویگ، کارمند دولت و مادرش ماریا مگدالنا، دختریکی از سرشناس ترین وکلای دادگاه ووتمبرگ بود. هگل در 3 سالگی وارد مدرسه ای بهنام مدرسه آلمانی شد و تا قبل از 5 سالگی و ورود به مدرسه لاتین، زبان لاتین را ازمادرش آموخت. هگل در دوران نوجوانی مادرش را در اثر ابتلا به تب شدید از دست داد.

پس از فارغ التحصیلی ازدبیرستان نخبگان ایلوستره اشتوتگارت، به خاطر پافشاری های پدرش به دانشگاه علوم دینی توبینگن رفت. هگل در توبینگن با هم کلاس و هم اتاقی خود فردریش شلینگ دوست شد و این دوستی آغاز علاقمندی و گرایش هگلبه فلسفه گشت.

تعریف فلسفه از دیدگاههگل

هگل پدر خود را در سال 1800 از دست داد و پس ازآن با ارثیه کمی که برایش به جا مانده بود، فرصت بیشتری پیدا می کرد تا با استفادهاز پیش زمینه های مذهبی و اجتماعی خود روی فلسفه تمرکز کند اما در عوض به سمتاصلاحات آموزشی حرکت کرد. با تاثیر ازایده آلیسم غیرجبری امانوئل کانت و همچنین سیاست های روسو، هگل سیستم فلسفی پیچیده خود را با ترکیب تاریخ، اخلاق، دولت و دین ایجاد کرد و آغاز به انتشارمقلات خود نمود. در همین زمان همراه با دوستان قدیمی خود به عنوان استاد دردانشگاه تدریس می کرد. در نهایت فلسفه هگل؛ تئوری کانت و دیگر نظریات محبوب آندوران را به دلیل محدودیت بیش از حد رد کرد.

هگل آنچه که به نام تفکر دیالیکتیکیخوانده می گردد را در اولین اثر پیروز خود یعنی پدیدار شناسی روح شرح داد. اینمورد که تنها بخشی از سیستم جامع علمی هگل را تشکیل می داد، انقدر عظیم و گستردهبود که نمی توانست تنها در حد یک خلاصه باقی بماند. دیالکتیک فلسفه هگل عبارت بود از انتزاعی که درهنگام رویارویی دو نیروی متضاد در وقایع تاریخی و رویدادهای مشخص کننده در تاریخ بهوجود می آمد.

زندگی خصوصی هگل

از سال 1808 تا 1815 پس از تجربه کوتاه مدت شغلسردبیری روزنامه که اصلا از آن خوشش نمی آمد، به تدریس فلسفه مشغول شد و هم زمانبه عنوان مدیر مدرسه ای در نورنبرگ فعالیت می کرد. در همین دوران هگل با ماری فونتاچر ازدواج کرد و این زوج صاحب سه فرزند؛ یک دختر (که در کودکی از جهان رفت) و دوپسر به نام های کارل و امانوئل شدند.

در سال 1816، هگل به عنوان استاد فلسفه دردانشگاه هایدلبرگ مشغول به کار شد و دایره المعارف علوم فلسفی خود را منتشر نمود.کتابی که تحسین بسیاری را برانگیخت و مقدمه کسب کرسی استادی در دانشگاه برلینشد.

مرگ هگل

هگل در سال 1820 کتابی را تحت عنوان عناصرفلسفه حق منتشر نمود اما بسیاری از دیگر آثار فاخر او پس از مرگش منتشرشدند. هگل در 14 نوامبر سال 1831 در اثر بیماری وبا درگذشت و خواهرش که نتوانستاین فقدان را تحمل کند، سه ماه بعد دست به خودکشی زد.

هگل را می توان آخرین فیلسوف مکتب ایده آلیسمدوران مدرن دانست اما فلسفه هگل خیلی زود جنبه سیاسی پیدا کرد و در تقابل بانظریات افرادی مانند سورن کرکگارد و آرتور شوپنهاور نهاده شد.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 960

به "بیوگرافی ویلهم هگل فیلسوف آلمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی ویلهم هگل فیلسوف آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید