تلف شدن صدها قطعه ماهی کپور در سد گلابر شهرستان ایجرود

به گزارش اسلیم فا، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: صدها قطعه ماهی کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود واقع در استان زنجان، تلف شدند.

تلف شدن صدها قطعه ماهی کپور در سد گلابر شهرستان ایجرود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، علی مرشدی یکشنبه یازدهم خرداد اضافه نمود: تلفات ماهی در این سد خاکی از حدود سه هفته گذشته شروع شده و میزان آن به تدریج افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: نمونه گیری زیستی از ماهیان تلف شده توسط کارشناسان محیط زیست انجام شد و معین شد که ماهیان به بیماری انگلی، باکتریایی و قارچی، مبتلا هستند و آنالیز های اجرا شده از سوی محیط زیست نشان داد که تلف شدن این آبزیان منشاء انسانی ندارد.

مرشدی به آزمایش های مربوط به آب این سد اشاره نمود و ادامه داد: نمونه برداری از آب این سد تحت شرایط استریل به منظور آنالیز میکروب آب و همچنین آنالیز عناصر موجود در آب به لحاظ PH (میزان اسید یا قلیایی بودن آب)، TDS (میزان مواد جامد حل شده در آب)، EC (راهنمایی الکتریکی آب که نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آن است) و DO (اکسیژن محلول در آب) انجام شد اما مسئله ای مشاهده نشد.

وی توضیح داد: هرچند به دلیل تخم ریزی، فصل ممنوعه برای صید ماهی است اما باید از صید و مصرف این ماهیان به دلیل احتمال انتقال بیماری و ایجاد مسمومیت غذایی اجتناب گردد.

مرشدی اظهار کرد: ماهیان بومی منطقه از قبیل زردپر و ماهیان رها شده از سوی شیلات همچون فیتوفاگ و بیگ هد و آمور در این سد خاکی وجود دارد اما در زمان حاضر تلفات مربوط به کپور ماهی است.

وی اضافه نمود: با توجه به وسعت سد، هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات و خسارات در دست نیست و در واقع میزان مرگ ومیر ماهیان این سد پس از جمع آوری لاشه ها، توسط دستگاه ذیربط، تخمین زده خواهد شد.

مرشدی تاکید نمود: پس از جمع آوری و آهک پاشی و ضدعفونی کردن لاشه ها، نسبت به معدوم سازی و دفن بهداشتی، اقدام خواهد شد و به منظور انجام این کار، کارگروهی تشکیل می گردد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: علت هایی چون تراکم بالای ماهیان در یک نقطه به خاطر فصل تخم ریزی و همچنین ورود سیلاب های فصلی که موجب گل آلودگی آب و به هم خوردن لایه بندی آب و کاهش اکسیژن، خودپالایی نیز می تواند مزید برعلت این مرگ ومیرها باشد.

مرشدی اضافه نمود: در حال حاضر تعدادی از لاشه ها در مرکز و همچنین اطراف آب سد گلابر، مشاهده می گردد و بعضی پرندگان بومی نیز از آنها تغذیه می نمایند که باید اقدامات برطرف آلودگی و جمع آوری لاشه ها از سوی ادارات شیلات و دامپزشکی و سازمان آب انجام گردد.

وی توضیح داد: به خاطر تلفات زیاد ماهی در این سد خاکی، در سطح شهرستان ایجرود جلساتی طی 2 روز آینده به منظور آنالیز بیشتر و جامع تر از سوی محیط زیست با نمایندگان اداره های مرتبط از جمله شیلات، جهاد کشاورزی، امور آب، دامپزشکی و فرمانداری، تشکیل خواهد شد.

اردیبهشت ماه پارسال (98) نیز صدها قطعه از ماهیان کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود که در کیلومتر 35 جهت ارتباطی زنجان - بیجار، واقع است، تلف شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1113

به "تلف شدن صدها قطعه ماهی کپور در سد گلابر شهرستان ایجرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلف شدن صدها قطعه ماهی کپور در سد گلابر شهرستان ایجرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید