تهران پنجمین استان در کسری بارش کشور ، سدهای تهران 25 درصد آب دارند

به گزارش اسلیم فا، در حالی که بارندگی های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز 22 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است، استان تهران نیز 107 میلیمتر در این بازه زمانی کسری بارندگی دارد.

تهران پنجمین استان در کسری بارش کشور ، سدهای تهران 25 درصد آب دارند

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آخرین داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، استان تهران با کسری 107 میلی متری بارش روبرو است که از این نظر در رتبه پنجم از بین 31 استان واقع شده است.

به طور میانگین سالانه تا نیمه اردیبهشت حدود 240 میلی متر بارش در استان تهران می بارد اما سال جاری حدود 134میلی متر آن دریافت شده است. با این وجود مقدار کم بارشی در بعضی ایستگاه ها نظیر شمیرانات حدود دو برابر کسری بارش استان است، به طوری که مقدار کسری در شمیرانات 211 میلیمتر کمتر از نرمال و دماوند 185 میلیمتر کمتر از حد نرمال است. مقدار کسری بارش در تهران نیز حدود 72 میلیمتر کمتراز حد نرمال برآورد می گردد.

به گفته احد وظیفه- رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی- استان تهران با کم بارشی و کم آبی بسیار گسترده ای روبرو است و آب پشت سدهای استان تهران بسیار کمتر از حد ظرفیت سدها است و می توان گفت که تنها 25 درصد آب دارند این درحالیست که اردیبهشت ماه با توجه به بالا رفتن دما، بارندگی و ذوب برف در ارتفاعات جزو پرآب ترین ماه ها محسوب می گردد و استان ها باید در شرایط مطلوبی باشند اما متاسفانه وقتی به رودخانه ها مراجعه می کنیم، شرایطی از حجم آبی را می بینیم که این شرایط در شهریورماه بر آن ها حاکم است که رودخانه ها به کمترین مقدار حجم آبی می رسند. می توان گفت که بخش های غربی استان تهران به مراتب شرایط بهتری نسبت به بخش های شرقی استان و سمنان و خراسان رضوی شرایط بسیار بدتری نسبت به منطقه ها غربی کشور دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2311

به "تهران پنجمین استان در کسری بارش کشور ، سدهای تهران 25 درصد آب دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران پنجمین استان در کسری بارش کشور ، سدهای تهران 25 درصد آب دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید