تور ارمنستان: حل مشکل کامیون های ایرانی در جهت ارمنستان تا سه هفته آینده

به گزارش اسلیم فا، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بازدید از جهت 20 کیلومتری کشور ارمنستان، ایران برای تسریع در ساخت این جهت اعلام آمادگی کرد.

تور ارمنستان: حل مشکل کامیون های ایرانی در جهت ارمنستان تا سه هفته آینده

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه مالی خبرنگاران، چند ماهی هست که اتفاقات و تنش ها بین ایران و ارمنستان دامن گیر کامیون های ایرانی شده و همین موضوع باعث شده است که کشور آذربایجان در ابتدا مانع ورود و حرکت کامیون های ایرانی گردد و پس از مدتی تنها با اخذ عوارض های سنگین اجازه تردد به آن ها دهد.

همین اخذ عوارض از کامیون داران باعث ناراحتی و اعتراض رانندگان و صاحبان کالا شد که در نهایت منجر به سفر هیئتی از ایران به ارمنستان برای بازدید از راستا شد. اما این سرانجام کار نبود و با ورود وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران دو طرف برای حل بعضی از مسائل و مسائل رایزنی کردند.

براساس این گزارش کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه ای را نسبت به کامیون های ایرانی وضع نموده است. بر این اساس از راستا حدود 400 کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از 20 کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیون های ایرانی برای عبور از این 20 کیلومتر با مسائلی از جمله پرداخت عوارض و مالیات روبرو شده اند.

در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود می تواند ایران را از راستا تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، هیئتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنا های کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، راستا دیگری جایگزین جاده گوریس - قاپان گردد.

تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از 15 کیلومتر از آن به جای مانده، به این معنا است که ایران بدون احتیاج به ورود به آذربایجان به ارمنستان می رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می گردد. در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران با بیان اینکه ب ا مقامات کشور ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت و معاونان این بخش ملاقات موفقیت آمیزی داشته ایم، گفت: در پی مسائلی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، ملاقات های موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد، برگزار و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است، اضافه کرد: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین (جاده تاتو) که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد، بعلاوه، حداکثر تا 3 ماه آینده، گردنه ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده رفع خواهد شد، همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به اسم قطعه 4 کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل گفت: قطعه 4 کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان حدود 15 کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به 5 سال زمان احتیاج دارد. برای قطعه 4 پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارائه شد که مورد استقبال نهاده شد، بعلاوه راه جایگزین قطعه 4 امروز مورد بازدید نهاده شد و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است به وسیله مشاوران ایرانی آنالیز گردد و تا یک سال آینده محور جایگزین قطعه 4 در خاک ارمنستان آماده سازی گردد.

خادمی اظهار کرد: با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می نماید و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته گردد، دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد و بعلاوه بتوانیم برای همان محور قدیمی و دو نقطه ای که داخل خاک آذربایجان نهاده شده طراحی تازهی انجام بگردد تا به اسم یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت تاکید نمود: کار اصلی ما احداث قطعه 4 جنوبی ایروان به مرز ایران است که به اسم بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان به وسیله ارمنستان احداث شده است، قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه 4 است که تصمیم گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شده، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، یاری های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.

خادمی یادآور شد: گرفتاری هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.

او با بیان اینکه ارمنستان در یک راستا 400 کیلومتری که بین کشور ایران و مرکز کشور ارمنستان که ایراوان است، قرار گرفته است گفت: این راستا 400 کیلومتری یک جاده ترانزیتی است که در ادامه به شمال کریدور برای اتصال مرکز گرجستان و سپس به اروپا ادامه پیدا می نماید و با توجه به ویژگی های بسیار موثری که دارد برای ایران یک کریدور بسیار حیاتی محسوب می گردد.

او ادامه داد: در این راستا ترانزیتی 21 کیلومتر از راستا در خاک کشور آذربایجان قرار می گیرد که به علت اتفاقاتی که بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان اتفاق افتاده باعث شده که کشور آذربایجان در این راستا گیت قرار دهد و از کامیون داران ایرانی عوارض سخت گیرانه ای اخذ کند.

خادمی بیان نمود: اخذ این عوارض سخت گیرانه باعث اعتراض و ناراحتی بسیاری از کامیون داران شده و به همین دلیل اقدامات دیپلماتیکی در حال اجرا است و از سوی دیگر به دستور وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به مسائل زیرساختی سفری به کشور ارمنستان صورت گرفت تا یک راه جایگزین را با همکاری مقامات کشور ارمنستان و معاونان طراحی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: خوشبختانه مقامات کشور ارمنستان پیش از سفر ما اقداماتی را در این راستا 21 کیلومتری انجام داده بودند و بخشی از راه را طراحی و عملیات اجرایی آن ها را شروع نموده بودند که به نظر می رسد تا دو سه هفته آینده بخشی از کامیون ها بتوانند از این راستا تازه عبور نمایند و امیدواریم تا چند ماه آینده هم بخش دوم کار اجرایی گردد.

او اضافه کرد: ایران در این سفر بیان کرد که آمادگی همکاری برای تسریع در اجرای کار را دارد و اقدامات لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی را انجام می دهد و طبق توافقات اجرا شده امیدوار هستیم این راستا زودتر به مرحله اجرایی برسد.

براساس این گزارش باید توجه داشته باشیم که این راستا از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می گردد و باید این راستا را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریع تر راستا مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی نموده است و به زودی راستا به جای مانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1896

به "تور ارمنستان: حل مشکل کامیون های ایرانی در جهت ارمنستان تا سه هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: حل مشکل کامیون های ایرانی در جهت ارمنستان تا سه هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید