خانه ای تاریخی با معماری کم نظیر که در گرگان جای دارد

به گزارش اسلیم فا، ایسنا/ این خبر پیرامون خانه ای تاریخی با معماری کم نظیر که در گرگان جای دارد، برای شما نگارش شد.

خانه ای تاریخی با معماری کم نظیر که در گرگان جای دارد

خانه تاریخی امیر لطیفی یکی از خانه های تاریخی ارزشمند استرآباد یا گرگان امروزی است که در اواخر دوره قاجار از طریق مرحوم مهدی خان ساخته شد. این بنا با مساحت حدود یک هزار مترمربع در بافت قدیم گرگان در محله نعلبندان و مابین محلات پاسرو، نعلبندان، چهارشنبه ای و سرچشمه قرار گرفته است.

وقتی از درب چوبی از قسمت شرقی وارد مجموعه می شویم، هسته اصلی خانه در قسمت مرکزی حیاط واقع شده و بخش های خدماتی و مطبخ مجموعه در قسمت های شرقی و غربی حیاط واقع شده است. قسمت اصلی بنا در دو طبقه ساخته شده که در طبقه همکف 3 اتاق سه دری و در طبقه دوم نیز سه اتاق که یکی از آنها پنج دری است، وجود دارد. اتاق های سه دری عمدتاً برای اتاق خواب و اتاق های پنج دری به عنوان اتاق مهمانخانه مورد استفاده قرار می گرفتند. دو راه پله ارتباط بین طبقه اول و دوم را برقرار می کند.

از ویژگی های خاص خانه امیر لطیفی میتوان به اصل توازن و قرینگی بنا اشاره کرد. مصالح بکار گرفته شده در این بنا شامل چوب، سفال و ملات آهکی بوده که کاملاً همگون با طبیعت و آب و هوای منطقه سازگاری دارد.

در بالای سردری های بنا، پنجره های مشبکی بکار گرفته شده است. شیر سرها یا چوب های تزئین شده در بالای بام ها که جز ویژگی های خاص خانه های استرآباد محسوب می شود، در خانه امیر لطیفی به بهترین شکل بکار رفته است. قرار گرفتن حوض در وسط حیاط و کف سازی کل حیاط خانه با سنگ فرش نیز از دیگر ویژگی های شاخص این بناست که تا به امروز با توجه به کیفیت کار اجرا شده، هیچ مرمتی بر روی آن انجام نشده است.

این بنای تاریخی در سال 1378 به شماره 2931 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنا با کاربری موزه صنایع دستی استان گلستان احیا شده و در حال فعالیت است. موزه صنایع دستی گرگان بعنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان بدلیل تنوع اقوام، موقعیت جغرافیایی و طبیعی بعنوان یکی از قطب های صنایع دستی کشور از دوران کهن قلمداد می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1958

به "خانه ای تاریخی با معماری کم نظیر که در گرگان جای دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ای تاریخی با معماری کم نظیر که در گرگان جای دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید