خسارت سیلاب به 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش اسلیم فا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: 14 هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی استان دچار خسارت شد که شش هزار و 500 هکتار با خسارت 100 درصد و مابقی 20 تا 80 درصد خسارت 106 میلیارد تومان، چهار هزار و 140 هکتار از باغات با 25 میلیارد تومان، تلفات دام 520 رأس، زیرساختی 740 مورد با خسارت برآورد شده 112 میلیارد تومان و پرورش ماهی با 20 میلیارد تومان خسارت گزارش شد.

خسارت سیلاب به 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگاران، منطقه چهارمحال و بختیاری، ذبیح الله غریب 20 فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار گردید، اظهار کرد: بیش از 710 نقطه بحرانی در بخش کشاورزی استان شناسایی شد.

وی اضافه نمود: خوشبختانه با آمادگی کامل، بارش هایی که از ابتدای سال جدید تاکنون رخ داد را پشت سر گذاشتیم و هیچ گونه غافلگیری را برای استان دربر نداشت.

غریب گفت: در بارندگی های اخیر 120 سد استان که سرریز نموده بودند به طور کامل کنترل شد و تمامی دستگاه ها همراهی کردند.

وی بیان نمود: در بخش شیلات، به دلیل قرار دریافت این واحدها در ورودی راستا آب ها و بستر رودخانه ها، خسارت به 109 واحد پرورش ماهی با ظرفیت سه تا چهار هزار تن ماهی وارد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بسیاری از کانال های کشاورزی که دچار خسارت شدند ضروری است برای آن ها اقداماتی صورت گیرد.

وی تاکید نمود: 14 هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی استان دچار خسارت شد که شش هزار و 500 هکتار با خسارت 100 درصد و مابقی 20 تا 80 درصد خسارت 106 میلیارد تومان، چهار هزار و 140 هکتار از باغات با 25 میلیارد تومان، تلفات دام 520 رأس، زیرساختی 740 مورد با خسارت برآورد شده 112 میلیارد تومان و پرورش ماهی با 20 میلیارد تومان خسارت گزارش شد.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود سه هزار و 734 کیلومتر راه در استان، بیان نمود: دو هزار و 370 کیلومتر از راه ها، روستایی است که از این میزان یک هزار و 539 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و حدود 830 کیلومتر راه شوسه و خاکی است.

داریوش حسینی اضافه نمود: برنامه سال جاری اداره کل راه و شهرسازی اجرای 105 پروژه با افزایش 400 درصدی اعتبارات نسبت به سال گذشته است.

وی با اشاره به این که یکی از پروژه های قابل اهمیت و خواسته مردم استان چهارخطه شدن محور شهرکرد - لردگان است، توضیح داد: آزادراه شهرکرد به خوزستان از دیگر پروژه ها است که در این خصوص مذاکراتی با وزیر وقت صورت گرفت که کار مطالعاتی آن به شرکت ساخت سپرده شده است و در صورت احداث حدود پنج ساعت مسافت را به خوزستان کوتاه خواهد نمود.

حسینی در ادامه با اشاره به این که یکی از مسائل استان مسکن مهر منظریه است، توضیح داد: بارندگی هایی که در استان رخ داد موجب ایجاد چشمه در بعضی از ساختمان ها شد که برای راهنمایی آب های زیرزمینی برنامه ریزی صورت گرفت.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری نخستین استان با 97 درصد پیشرفت فیزیکی در اختتامیه و تکمیل مسکن مهر بود که متأسفانه کار آماده سازی آن منطقه انجام نشده و مردم از این لحاظ در نارضایتی به سر می برند.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری بیان نمود: در چهارمحال و بختیاری شش هزار و 700 دستگاه پل وجود دارد که از این تعداد 300 دستگاه پل بزرگ است و خوشبختانه در بارندگی های اخیر دچار خسارت نشدند.

احمد جمشیدی اضافه نمود: ماشین آلات راهداری در نقاط بحرانی و گردنه های استان مستقر شدند و محدودیت های ترافیکی در گردنه ها و بعضی از محورهای خطرناک اعمال شد.

جمشیدی با اشاره به این که راهداران تاکنون در راهدارخانه موگویی حضور دارند، توضیح داد: چهارمحال و بختیاری در سال گذشته با 84 روز بارش برف و کولاک شدید روبرو بود که ضروری است ناوگان این اداره کل به منظور نوسازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

در ادامه مدیرکل بنیاد مسکن استان بیان نمود: سه چهارم چهارمحال و بختیاری در پهنه خطر قرار گرفته است.

سهراب رئیسی با اشاره به وجود 827 آبادی در استان، گفت: از این تعداد 504 آبادی در پهنه های خطر بالا و نسبتاً بالا قرار دارند.

وی تاکید نمود: 34 روستای استان در معرض خطر بوده که نیازمند انجام کار مطالعاتی هستند.

در ادامه مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تا خاتمه شهریور سال 1397 استان با خشکسالی روبرو بود که خوشبختانه در سال زراعی جاری بارش های خوبی در استان شکل گرفت.

شاهرخ پارسا گفت: در اسفند سال 97 دما نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافت و این امر موجب شد برف در روی زمین بماند.

وی با اشاره به این که بارش های خوبی از چهارم فروردین چهارمحال و بختیاری را فرا گرفت، بیان نمود: بارش ها سه موج را دربر داشت و عمده بارش های استان در موج اول بارش ها مربوط به شهرستان کوهرنگ با 283 میلی متر، موج دوم 149 میلی متر و در موج سوم 73 میلی متر بارش در این شهرستان رخ داد با این حال از اول تا 20 فروردین بیشترین بارش مربوط به شهرستان کوهرنگ بود که میانگین یک سال زراعی بارش در کوهرنگ حدود یک هزار و 350 میلی متر بود که نصف این بارش ها طی 20 روز رخ داد.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: در فروردین سال جاری میانگین بارش ها در استان به 781 میلی متر رسید که حدوداً پنج برابر افزایش یافته است.

وی بیان نمود: در سال های 97 و 98، استان با 80 روز برفی روبرو بود که تا امروز ارتفاع برف موجود در کوهرنگ 46 سانتی متر است که حدود یک متر برف به دلیل بالا بودن حجم آب روان آب ها ذوب شد.

پارسا بیان نمود: از امروز تا روز پنج شنبه (20 تا 22 فروردین) بارش های رگباری برای استان پیش بینی شده است، همچنین سامانه بارشی جدید از اواخر روز آدینه استان را تحت تأثیر قرار می دهد که شنبه و یک شنبه هفته آینده استان بارش های خوبی نصیب استان خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 202

به "خسارت سیلاب به 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت سیلاب به 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید