دژپسند: شاخص بورس ملاک تصمیم گیری سهامداران نباشد

به گزارش اسلیم فا، وزیر امور مالی و دارایی گفت: شاخص تابع دو عنصر مدیریت بنگاه ها و شرایط پیرامونی بنگاه است که باید متناسب با آن بازار را مورد تحلیل قرار داد.

دژپسند: شاخص بورس ملاک تصمیم گیری سهامداران نباشد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، فرهاد دژپسند امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به عملکرد حوزه وزارت اقتصاد و دارایی اشاره نمود و اضافه نمود: درآمد نفتی ایران به دلیل جنگ تحمیلی اقتصادی دچار کاهش شده است، به طور طبیعی با توجه به اینکه شرایط کشور به گونه ای است که نمی توان هزینه ها را کاهش داد؛ بنابراین باید به دنبال منابع جایگزین می رفتیم.

دژپسند با بیان اینکه یکی از این درآمد ها که به عنوان سالم ترین درآمد تلقی می گردد بحث درآمد اقتصادیاتی است، گفت: سعی نموده ایم تا در کنار جنگ تحمیلی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا رعایت حال مودیان هم داشته باشیم؛ بنابراین نمی توان بسیاری از مودیان مانند حوزه گردشگری و واحد های صنفی را تحت فشار قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون می توان این خبر خوش را داد که درآمد اقتصادیاتی در 10 ماه سال جاری تا 101 درصد تحقق پیدا نموده است، این موضوع نشاندهنده عملکرد خوبی است که در پیش گرفته شده است.

دژپسند گفت: یکی دیگر از فعالیت ها تامین اقتصادی به وسیله اوراق بوده است که سعی کردیم تا اوراق را با جدول زمان بندی منظم و در دامنه معین به کار بگیریم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه نمود: گاهی اوقات که از تامین اقتصادی در بازار سرمایه صحبت می گردد بعضی به اشتباه تصور می نمایند که تامین سرمایه فقط به وسیله بازار سرمایه انجام می گردد در حالی که بازار بدهی یکی از منابع مهم برای تامین اقتصادی تلقی می گردد.

به گفته وی، بنگاه های خصوصی هم در بازار بدهی برای تامین اقتصادی اقدام به فروش اوراق می نمایند.

دژپسند با تاکید بر اینکه تامین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه تنوع دارد و کمتر از 10 درصد از تامین اقتصادی به وسیله خصوصی سازی انجام می گردد، گفت: خصوصی سازی هایی که تا به امروز انجام شده به وسیله واگذاری سهام بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه به وسیله خصوصی سازی، اقتصادیات و اوراق سعی کردیم تا دولت دیگر نیازی به تامین اقتصادی به وسیله بانک مرکزی نداشته باشد، اضافه نمود: سیاستی که دولت یازدهم و دوازدهم تا به امروز داشته، به درستی اجرا شده است و هیچ برداشتی از بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته ایم.

برنامه ما حذف مسوولان قدیمی نیست

وی در ادامه به انتخاب دهقان دهنوی به عنوان رییس سازمان بورس اشاره نمود و گفت: دهقان دهنوی که عهده دار معاونت امور وزرات اقتصاد و دارایی بود، به زودی با اصحاب رسانه نشست خبری خواهد داشت و برنامه های خود را برای بازار سرمایه شرح خواهد داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید نمود: برنامه ما حذف مسوولان قدیمی نیست؛ بنابراین همچنان در حال استفاده از روسای سابق و اسبق در قالب گروه های مشاوره هستیم و یک هم جمعی برای تجربه را داریم.

دژپسند گفت: تغییر در مدیریت بورس به دلیل اصرار قالیباف اصل برای کناره گیری از مدیریت بوده است، در استعفای آخر هم به استعفای آذر ماه خود اشاره نموده بود.

عزم جدی برای عرضه سرخابی ها به بورس

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای عرضه سهام استقلال و پرسپولیس، گفت: در مورد سهام استقلال و پرسپولیس دو بحث مطرح شده است، بار ها اعلام نموده ایم که اگر یک مقطعی شرایط فراهم گردد آماده عرضه هستیم، اما باید بازار آمادگی عرضه را داشته باشد.

دژپسند گفت: در این زمینه برنامه های مفصلی داریم، حتی تبدیل اساسنامه سهامی خاص به سهامی عام هم توسط مجمع امضا شده است و در اولین فرصت اگر شرایط فراهم باشد سهام سرخابی ها به بورس عرضه می گردد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه نمود: تصمیم برای عرضه این دو باشگاه به بورس جدی است، اما اگر مساله ای خاص رخ دهد که مانع از عرضه گردد آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در باره عرضه سهام سرخابی ها در دهه فجر گفت: اگر شرایط فراهم گردد شاید بتوان در زمان اعلام شده عرضه را انجام دهیم، اما اکنون آمادگی عرضه یکی از باشگاه ها را داریم.

افزایش تعداد شرکت های بازارگردان در بورس

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه با تشویق دولت، مردم سرمایه های خود را وارد بازار نموده اند آیا تدبیری برای بهبود شرایط بازار وجود ندارد، گفت: از همان ابتدا و از زمانی که ترجیح بازار سرمایه را به سایر بازار ها مانند بازار سکه و ارز بیان می کردیم در ادامه خاطرنشان کردیم که بازار سرمایه یک بازار محاسباتی مبتنی بر عقلانیت و همراه با ریسک است؛ بنابراین افرادی که وارد بازار می شوند باید این موضوع را برای سرمایه گذاری خود لحاظ نمایند.

دژپسند با بیان اینکه افراد با امید دریافت سود وارد بازار سرمایه می شوند و یکی از شاخص هایی که مبنای تحلیل و انتخاب سهام شرکت ها است شاخص P/E است، گفت: اکنون آمار سود 9 ماه سال جاری شرکت های بورسی نسبت به 9 ماه مشابه سال گذشته سه برابر شده است، ما با این زبان سخن می گوییم، اما در این میان ممکن است شاخص کل تابع شرایط دیگری باشد که تحت مدیریت ما نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در بورس تحت مدیریت ما است را به خوبی انجام داده ایم، گفت: در ابتدای سال جاری یعنی فروردین ماه تعداد کل شرکت های بازارگردان، 175 شرکت بود در حالی که اکنون این تعداد به 531 شرکت رسیده است.

وی ادامه داد: کوشش ما در بازار افزایش تعداد و تنوع بازگردان، به کارگیری اوراق اختیار تبعی و اسناد اوراق خزانه بوده است که ان ها را در دستور کار قرار داده ایم.

شاخص بورس ملاک تصمیم گیری سهامداران نباشد

وی در انتها با تاکید بر اینکه شاخص بورس نباید ملاک سهامداران قرار گیرد، گفت: شاخص تابع دو عنصر مدیریت بنگاه ها و شرایط پیرامونی بنگاه است که باید متناسب با آن بازار را مورد تحلیل قرار داد.

دژپسند گفت: تصمیم دیگری که پیگیر بودیم و در چند روز اخیر هم رییس بانک مرکزی آن را خاطرنشان کرد کوشش برای معین نرخ بهره بین بانکی 18 درصدی است که می توان آن را به عنوان علامتی مثبت در بازار تلقی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1541

به "دژپسند: شاخص بورس ملاک تصمیم گیری سهامداران نباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دژپسند: شاخص بورس ملاک تصمیم گیری سهامداران نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید