راهنمای کامل و آسان شست وشوی مبل در منزل

به گزارش اسلیم فا، کثیف شدن مبل ها یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. خرده ریز ه های خوراکی ها در درزهای مبل فرو می فرایند، روی مبل نوشیدنی می ریزد و حیوانات خانگی گل و لای را روی آن ها به جا می گذارند. همیشه فکر کردن به شست وشوی مبل در منزل سخت و غیر قابل انجام به نظر می رسد، اما خوشبختانه شست وشوی مبل در منزل کاری نسبتا آسان است، فقط برای انجام آن به دو عامل مهم نیاز دارید؛ وقت کافی و لوازم تمیزکاری مناسب برای شست وشوی مبل در منزل.

راهنمای کامل و آسان شست وشوی مبل در منزل

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

ما در این مطلب 3 روش شست وشوی مبل در منزل را آموزش می دهیم. ممکن است قبل از خواندن این مطلب این طور به نظرتان برسد که شست وشوی مبل در منزل ممکن است دردسر ساز باشد اما اگر بر اساس همین روش پیش بروید، در سرانجام، مبل هایی تمیز و زیبا خواهید داشت. پس با ما همراه باشید تا با 3 روش شست وشوی مبل در منزل آشنا شوید.

آماده سازی مبل برای شست وشو

  • قبل از هر کاری، مبل را جارو بکشید

مبل را با جاروبرقی تمیز کنید تا تمام آشغال ها و ذرات درشتی که روی آن قرار گرفته است پاک شوند. برای این کار می توانید سرِ جارو را جدا کرده و با کمک لوله آن تمیز کنید، در این حالت قدرت مکش بیشتری برای جذب ذرات در اختیار دارید. برای تمیز کردن شکاف ها، از سرِ مخصوص گوشه گیر استفاده کنید. کوسن ها را هم جارو بزنید و در صورتی که بالشتک های مبل قابل جدا شدن است، آن ها را جدا کرده و زیر و روی آن را هم جارو بزنید.

  • برای آماده سازی، از یک برس کمک بگیرید

با یک برس مناسب لکه های گرد و غبار یا کثیفی های چسبیده به سطح مبل را جدا کنید. بهتر است از یک برس مستحکم استفاده کنید تا ذرات چسبیده را جدا کند، سپس آن ها را با جاروبرقی پاک کنید. اگر لکه ای راحت پاک نشد، چند بار برس را روی آن بکشید و کمی فشار وارد کنید. این کار، در صورتی که به پارچه مبل آسیبی نزند، بسیار مؤثر است.

  • موها و پرزها را جدا کنید

حالا نوبت به مو و پرزهای چسبیده به مبل است. جاروبرقی توانایی جدا کردن پرزها را ندارد پس برای انجام این کار می توانید از یک غلطک پرزگیر استفاده کنید. این وسیله را می توانید از فروشگاه های مخصوص حیوانات خانگی تهیه کنید. به آرامی غلطک را روی سطح مبل بکشید تا پرزها و موها به کمک لایه چسب دار آن از سطح پارچه جدا شود. آن قدر این کار را انجام دهید تا مبل کاملا تمیز شود.

  • سطوح سخت را پاک کنید

دسته های مبل یا قسمت های چوبی تزئینی آن را به کمک یک دستمال و اسپری تمیزکننده مناسب سطوح پاک کنید. اگر به محلول مخصوص سطوح دسترسی ندارید، می توانید از یک محلول پاک کننده همه کاره استفاده کنید. اگر سطحی که قرار است تمیز شود بزرگ است بهتر است ابتدا محلول را روی دستمال اسپری کنید و سپس دستمال را روی سطح بکشید.

  • جنس پارچه روکش مبل خود را تعیین کنید

پس از تعیین شدنِ جنس پارچه مبل، بر اساس دستورالعمل تمیز کردن مخصوص آن، مواد شوینده و تمیزکننده پارچه را تهیه کنید. اگر برچسب راهنمای شست وشو به پارچه مبل شما متصل است آن را بررسی کنید و از نحوه شست وشوی مناسب آن آگاه شوید. در زیر معنای علامت های اختصاری شست وشو را عنوان کرده ایم.

  • W به معنای استفاده از روش شست وشو بر پایه آب با خلا مرطوب است. یعنی می توانید آن را بخارشویی کنید.
  • WS به معنای استفاده از روش شست وشو بر پایه آب با خلا خشک است. یعنی می توانید آن را خشک شویی کنید.
  • S به معنای استفاده از یک شوینده تمیز و خشک است.
  • O به معنای وجود مواد آلی در پارچه است. یعنی باید آن را با آب سرد بشویید.
  • X به معنای استفاده از جاروبرقی و فرچه کشیدن ساده یا حرفه ای است.

بخارشویی مبل پارچه ای

  • پارچه مبل را برای شست وشو آماده کنید

بهتر است از یک محلول تمیزکننده مبل استفاده کنید. این محلول باعث سست شدن لکه ها، مواد آلی و روغن هایی می شود که به پارچه چسبیده اند و پارچه را برای شست وشو با شامپوی مخصوص آماده می کند. اگر این محصول را در فروشگاه ها پیدا نکردید می توانید از روش سفارش آنلاین محصولات شوینده استفاده کنید. بهتر است قبل از اینکه این محلول را به تمام پارچه بزنید روی قسمتی از آن که در معرض دید نیست بزنید تا مطمئن شوید باعث تغییر رنگ پارچه نمی شود. سپس محلول را روی تمام سطح مبل، که قرار است با شامپو شسته شود، اسپری کنید.

  • محلول شوینده را تهیه کنید

شامپوی مخصوص و آب را با نسبت مساوی با هم مخلوط کنید. بهتر است این کار را در یک کاسه یا یک ظرف بزرگ انجام دهید.

  • ترکیب شوینده و آب را قبل از استفاده، امتحان کنید

پارچه را به آن آغشته کنید و به قسمتی از پارچه مبل که در معرض درد نیست بمالید. می توانید به همان محل قبلی که محلول تمیزکننده را امتحان کردید بزنید. اجازه دهید شوینده 10 دقیقه روی پارچه بماند و سپس اثر آن را بررسی کنید. یک تکه حوله کاغذی یا دستمال کاغذی را روی محل فشار دهید، در صورت ندادن تغییر رنگ به مرحله بعدی بروید.

  • دستگاه بخار شوی را آماده کنید

مخزن را روی دستگاه قرار دهید، کلاهک قسمت مایعات آن را بردارید و محلولِ شوینده ای را که تهیه کردید در مخزن بریزید و سپس در مخزن رو ببندید. اگر لوله بخش شست وشوی دستگاه به صورت دائمی نیست، آن را وصل کنید. حالا سرِ مخصوص پله / روکش مبل را به سرانجامی لوله وصل کنید. توجه داشته باشید روشی که در این بخش ارائه کردیم به صورت کلی است و ممکن است با توجه به نوع دستگاه بخار شویی که دارید مجبور به تغییر بخشی از آن باشید.

  • تمام سطح پارچه ای مبل را به شامپو آغشته کنید

سرِ بخار شوی را روی پارچه قرار داده و دکمه ای که مایع درون مخزن را به جریان می اندازد را پایین نگه دارید. با فشار دادن دکمه، همان طور که با جارو برقی کار می کنید، دستگاه را به شکلی منظم روی سطح مبل حرکت دهید. برای اطمینان از پخش یکنواخت شامپو روی سطح پارچه ای مبل، بخارشوی را به آرامی حرکت دهید.

  • مواد شوینده اضافی را جمع کنید

دکمه روی مخزن را رها کنید و دوباره مثل قبل، دستگاه را روی سطح مبل بکشید. با این کار مواد شوینده اضافی را، به کمک خلاء ایجاد شده، جمع می کنید. اگر نیاز بود دوباره همین کار را تکرار کنید. اگر لکه خاصی روی پارچه وجود دارد و برای پاک کردن آن به شامپوی بیشتری نیاز دارید دوباره کلید روی مخزن را فشار دهید، آن قسمت را بشویید و سپس شوینده های اضافی را جمع کنید. این نکته را از قلم نیاندازید که استفاده بیش از حد از شامپو، باعث تغییر رنگ دائمی پارچه می شود.

  • مبل را خشک کنید

اجازه دهید مبل در جهت جریان هوا قرار بگیرد تا خشک شود. مبل به کمک جاروبرقی خشک نمی شود، تنها راه خشک شدن آن قرار دریافت در جریان هوا و از دست دادن رطوبت از این طریق است.

خشکشویی مبل پارچه ای

  • یک محلول خشک شویی تهیه کنید

این اسم کمی گمراه کننده است زیرا محصولات تمیزکننده مخصوص خشک شویی خشک نیستند. این محصولات مایعاتی هستند که بر پایه آب تهیه نشده اند و در ترکیبات خود آب ندارند. این محصولات معمولا در فروشگاه ها در بخش مخصوص شوینده ها وجود دارند.

  • از جریان هوا در اتاق مطمئن شوید

بیشتر محلول های تمیز کننده خشک بوی بسیار شدیدی دارند، برای جلوگیری از دچار شدن به عارضه تنفسی حتما در و پنجره ها را باز کنید تا هوای تمیز به محل وارد شود. اگر پنکه سقفی دارید آن را روشن کنید، در غیر این صورت یک پنکه عادی را رو به پنجره روشن کنید تا به خروج بخار حاصل از مواد شیمیایی کمک کند.

  • روش کار با محلول تمیز کننده خشک

برای تمیز کردن باید پارچه را به محلول تمیزکننده آغشته کنید و روی لکه های ایجاد شده روی پارچه بزنید بکشید. این محلول ها بسیار قوی هستند و برای عمل کردن به کمی زمان نیاز دارند. از قلم نیاندازید که بر اساس دستورالعملی که روی قوطی محصول نوشته شده است از آن استفاده کنید.

  • محلول را آزمایش کنید

پارچه را به تمیزکننده آغشته کنید و به قسمتی از پارچه مبل که در معرض درد نیست بمالید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس اثرِ آن را بررسی کنید. یک تکه حوله یا دستمال کاغذی را روی محل فشار دهید، در صورت عدم تغییر رنگ به مرحله بعدی بروید.

  • لکه گیری را شروع کنید

پارچه آغشته به تمیزکننده را روی لکه ها قرار داده و فشار دهید. همان طور که قبل تر اشاره کردیم پاک شدن لکه قرار است زمان بر باشد. پس صبور باشید و روی لکه فشار وارد کنید. از قلم نیاندازید که استفاده زیاد از تمیزکننده و کشیدن پارچه روی لکه می تواند به رویه مبل آسیب برساند.

  • تمیزکننده خشک را پاک کنید

اگر مواد شیمیایی را به مدت طولانی روی لکه قرار دهید باعث تغییر رنگ پارچه مبل می شود. پس بهتر است بعد از حدود 10 دقیقه، به کمک یک پارچه تمیز و مرطوب، مواد شوینده روی لکه را پاک کنید. اگر لکه هنوز باقی مانده بود، دوباره مرحله قبلی را انجام داده و سپس آن را پاک کنید. بعد از سرانجام کار، مبل را در جهت جریان هوا قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن مبل چرمی

  • از پاک کننده ملایم چرم استفاده کنید

درست است که مبل چرمی را می توانید در هر زمانی با یک پارچه مرطوب تمیز کنید، اما لازم است که هر چند وقت یک بار آن را به کمک مواد شیمیایی هم تمیز کنید. مواد شیمیایی قوی باعث آسیب رساندن به روکش چرم و در نتیجه تغییر رنگ آن می شود، پس بهتر است محصولی را خریداری کنید که مخصوص روکش چرم تولید شده باشد.

  • تمیزکننده طبیعی بسازید

اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از تمیزکننده شیمیایی ندارید، می توانید به کمک سرکه سفید، یک محلول تمیزکننده طبیعی تهیه کنید. برای این کار کافیست آب و سرکه سفید را به میزان مساوی با هم مخلوط کنید.

  • تمیز کردن را شروع کنید

اگر نمی خواهید محلول تمیزکننده را مستقیم به سطح چرمی بمالید می توانید پارچه را به آن آغشته کنید و سپس با آن سطح چرمی را تمیز کنید. پارچه را به حدی به محلول آغشته کنید که مرطوب باشد و به حالت خیسی نرسد.

  • مبل را خشک کنید

پس از تمیز کردن مبل توسط محلول تمیزکننده، با یک پارچه خشک روی سطح چرمی مبل بکشید تا آثار محلول پاک شود.

  • به چرم روی مبل رسیدگی کنید

برای رسیدگی به سطح چرمیِ مبل، محلولی با ترکیب یک پیمانه سرکه و دو پیمانه روغن کتان آماده کنید و به کمک یک پارچه توری آن را روی سطح چرمیِ مبل بکشید. سپس اجازه دهید هشت ساعت روی مبل باقی بماند. می توانید این کار را شب انجام دهید و به مبل اجازه دهید که شب تا صبح در همین حالت باقی بماند.

  • مبل را جلا دهید

بعد از گذشت مدت زمان استراحت چرم، یک پارچه نرم و تمیز را روی تمام سطح مبل بکشید. این کار باعث می شود چرم سالم و براق دیده شود؛ درست مثل روز اول.

پرسش و پاسخ

در این بخش تعدادی از سؤال هایی که درباره تمیز کردن مبل وجود دارد را همراه با راه کارهای مؤثر و مناسب ذکر کرده ایم. در صورتی که سؤال شما در این بین نیست، آن را در قسمت کامنت ها بنویسید تا به آن پاسخ دهیم.

  • چطور می توانم لکه های بد را از روی مبل پارچه ای پاک کنم؟

با توجه به نوع لکه می توانید از انواع محصولات لکه بر مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر این محصولات می توانند لکه ها را از پارچه لباس جدا کنند پس قطعا از پارچه مبل هم جدا می کنند. این محلول ها آنزیم های خاصی دارند که مخصوص پاک کردن انواع لکه ها است، آن را روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید مدتی روی آن بماند. سپس با یک اسفنج یا پارچه مرطوب لکه را پاک کنید.

برای شستن لکه می توانید یک ظرف آب، هم دما با دمایی که در دستورالعمل استفاده از محلول نوشته شده است، در کنار خود قرار دهید و پارچه را در آن مرطوب کرده و روی لکه بکشید. پس از برطرف شدن لکه، می توانید محل را با یک حوله خشک کنید یا جازه دهید که به کمک جریان هوا خشک شود.

  • من به گربه حساسیت دارم و می خواهم تمام آثار آن از روی مبل پاک شود. آیا با این روش ها تمام مواد حساسیت زا از روی مبل پاک می شود؟

اگر طبق دستورالعمل پیش بروید، به احتمال خیلی زیاد تمام موارد حساسیت زا پاک می شود. اگر حساسیت شما به گربه جدی است، بهتر است حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • چطور یک مبل پارچه ای را به صورت منظم تمیز کنم؟

شما می توانید با کمک یک جاروبرقی کوچک این کار را انجام دهید. قدرت مکش جاروبرقی های کوچک کمک می کند که گرد و غبارهایی که روی مبل شما می نشینند پاک شود.

منبع: wiki How

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1403

به "راهنمای کامل و آسان شست وشوی مبل در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل و آسان شست وشوی مبل در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید