برطرف تداخل بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 99

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برطرف تداخل بیش از 11 هزار هکتار اراضی استان در سال 99 اطلاع داد.

برطرف تداخل بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 99

اکبر فتحی در جلسه کمیسیون برطرف تداخلات گفت: از ابتدای سال 1400 نیز پنج پرونده مربوط به دو پلاک شهرستان خداآفرین و سه پلاک ثبتی شهرستان کلیبر در سطح 267.6 هکتار برطرف تداخل شده است.

وی با بیان این که از گذشته یک مشکل تاریخی اختلاف بین اراضی کشاورزی و ملی وجود داشت که با تصویب ماده 54 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور به این مشکل تاریخی پایان داده شد، ادامه داد: بر اساس این قانون، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به برطرف تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص اقدام نموده و پس از برطرف موارد اختلافی نسبت به اصلاح اسناد مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی اقدام کند که یک اتفاق خوب در بخش کشاورزی است.

وی اضافه نمود: پس از برطرف تداخل و صدور سند برای اراضی کشاورزی، زمین کشاورزی دارای ارزش و اعتبار شده و کشاورز می تواند به عنوان وثیقه از آن استفاده کند و کشاورزان صاحب زمین از این طریق دارای سرمایه واقعی تری شده و امکان این را می یابند که فعالیت کشاورزی خود را توسعه دهند.

فتحی با بیان این که بخش قابل توجهی از اراضی استان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد، توضیح داد: بسیاری از اسنادی که در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، اسناد قدیمی هستند که این اسناد به شکل نسق های زارعی یا تعداد کمی از کشاورزان اسناد دفترچه ای دارند که آنان از معضلات فراوانی رنج می برند.

وی با اشاره به این که در این اسناد نقشه زمین های زراعی تعیین نشده است، اظهار کرد: این نقشه های قدیمی نقشه های دقیقی نیستند و در بسیاری از موارد بخاطر اختلاف مرزی باعث اختلاف میان روستاییان می گردد که پرونده های قضایی زیادی در این موارد تشکیل شده که برای برطرف این مسائل و مانع زدایی از آن، ارایه نقشه های کاداستری می تواند نقش مهمی ایفا نماید.

وی با بیان این که پس از ترسیم اراضی کشاورزی، کشاورزان با داشتن تاییدیه امور اراضی به سازمان ثبت و اسناد معرفی می شوند و براساس نقشه های تایید شده تعویض نقشه انجام می گیرد، گفت: تهیه نقشه کاداستر برای همواره به درگیری و اختلافات پایان می دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این که اکنون به دستگاه ها و ماهواره هایی مجهز هستیم که اراضی کشاورزی را به طور کامل تعیین می نماید، اضافه نمود: این ماهواره ها و دستگاه ها حدود اراضی کشاورزی را تعیین می نماید و از این طریق مشکل نقشه های قدیمی اراضی کشاورزی مرتفع می گردد به طوری که این نقشه های کاداستری نقش مهمی در پایان دادن به اختلافات کشاورزان و سازمان های مربوطه دارد و یک اقدام مهم در راستای تحقق شعار سال است.

وی با اشاره به اهمیت و نقش صدور اسناد مالکیت حدنگار اراضی کشاورزی در کاهش دعاوی و تسهیل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، اضافه نمود: برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی بهره برداران، ابتدا اختلافات موجود در محدوده اراضی مورد بهره برداری اشخاص و دولت در کمیسیون برطرف تداخلات حل و فصل و حدود اراضی ملی و غیر ملی تصویب می گردد که پس از اجرای مقررات ماده 54 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارسال مصوبه و نقشه حدنگار مورد تایید کمیسیون برطرف تداخلات، اداره ثبت اسناد و املاک براساس مصوبه و نقشه مذکور نسبت به اصلاح سوابق ثبتی و اسناد مالکیت پلاک مورد نظر و تثبیت حدود اراضی ملی و غیر ملی مطابق مستندات مربوطه اقدام می نماید.

وی با اشاره به کسب رتبه اول استان در تثبیت اراضی، برطرف تداخلات و تهیه نقشه های کاداستر در دو سال گذشته، اضافه نمود: در برنامه سال جاری تثبیت مالکیت برای اراضی تعیین تکلیف شده در قالب اخذ سند تک برگ از اولویت های اساسی خواهد بود.

فتحی اضافه نمود: با توجه به این که اخذ سند برای اراضی تعیین تکلیف شده توسط این کمیسیون مشمول قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی نمی گردد، فرصت خوبی است تا کشاورزان عزیز بتوانند برای اراضی خودشان سند ثبتی تک برگ بگیرند.

لازم به ذکر است در پایان جلسه کمیسیون برطرف تداخل پلاکات ثبتی که با هدف تعیین تکلیف ارضی ملی و مستثنیات با عضویت مدیرکل اقتصاد و دارایی استان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مدیر امور اراضی استان و معاونان اداره کل منابع طبیعی و مدیریت امور اراضی به ریاست رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برگزار گردید، با توجه به کسب رتبه توسط استان در زمینه تهیه نقشه کاداستر و تعیین تکلیف اراضی از اعضا کمیسیون با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1697

به "برطرف تداخل بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف تداخل بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید