ایران چگونه می تواند از صنعت مهاجرت فرصت فناورانه ایجاد کند

به گزارش اسلیم فا، ایران در جمله کشورهای مهاجرپذیر نیست اما رتبه بندی های اخیر نشان می دهد از ظرفیت قابل توجهی برای مهاجرپذیری و استفاده ازنیروی انسانی برخوردار است.

ایران چگونه می تواند از صنعت مهاجرت فرصت فناورانه ایجاد کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد هوشی پژوهشگر حوزه مهاجرت با بیان این که آمارهای رسمی، از وجود فرصت ها برای ایران در بهره مندی از توانمندی نیروی انسانی مهاجر حکایت دارد، ادامه می دهد: مروری به تازه ترین تحلیل ها، نشان می دهد مهاجرت دنیای، نه تنها یک فرایند ثابت و خطی را طی ننموده بلکه در مقاطعی با شیب های بسیار تند به راه خود ادامه داده است. این فرایند به کشورهایی مانند ایران که در تعداد مهاجرفرست ها قرار ندارند، یاری می نماید با تقویت سیاست های جذب، اقتصاد خود را توسعه دهند.

هوشی با بیان این که در دنیا رقابت های تنگاتنگ فناورانه، مقوله مهاجرت از یک پدیده گذرا فراتر رفته است و به اسم یک صنعت شناخته می گردد، اضافه نمود: در سال های اخیر، این صنعت هم هم پای رشد جمعیت، بلوغ یافته و بزرگ شده است. به طوری که بسیاری از کشورها، توسعه فناوری، پیشرفت مالی و رونق فراوری ملی را منوط و وابسته به مهاجرت می دانند.

به گفته این پژوهشگر حوزه مهاجرت، چنین ظرفیتی برای ایران هم وجود دارد اما تمام توجه ها و تمرکز ها بر مقوله مهاجرفرستی بوده است؛ موضوعی که با رشد صندلی ایران در شاخص های دنیای نوآوری از یک سو و ایجاد فرصت های تازه برای کسب و کارهای فناوری محور می تواند مورد توجهی دوباره قرار بگیرد.

وی با بیان این که ایران در تعداد کشورهای مهاجر فرست قرار ندارد و همین موضوع، فرصتی برای توسعه مهاجرپذیری مبتنی بر فناوری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار کرد: آمارها تنها در یک مورد نشان می دهد جمعیت مهاجران تنها در همین یک سال گذشته، که شیوع کرونا به اسم مانعی جدی برای مهاجرت مطرح بود و هم چنان به قوتش باقی، چیزی حدود 281 میلیون نفر یعنی بیش از 3 درصد جمعیت دنیا بود.

کاهش مهاجرفرستی و ایجاد ظرفیت مهاجرپذیری

هوشی، با اشاره به پایین بودن جمعیت ایرانیان مهاجر در سال 2020 میلادی، اسم کرد: تعداد افراد مهاجرت نموده، کم تر از 2 میلیون نفر بود که تقریبا 2درصد از جمعیت کشورمان را شامل می گردد. مقدار مهاجرت ایران در این مورد، از میانگین مهاجرت های دنیای پایین تر است و همین موضوع نشان می دهد ایران حتی در تعداد 20 کشور مهاجرفرست هم حضور ندارد و بعضی از کشورهای آمریکای لاتین، چین و تعدادی کشورهای آسیای شرقی، گوی سبقت را در این موضوع ربوده اند.

بر اساس آخرین آمارها، ایران نه تنها در میان کشورهای مهاجرفرست نیست و رتبه 54 در معیار مهاجرفرستی را به خود اختصاص داده، در میان 232 کشور دنیا، در صندلی 23 مهاجرپذیری واقع شده است. بیش از 44هزار دانشجوی خارجی و بیش از 5 میلیون دانشجو و فارغ التحصیل ایرانی در کشور حضور دارند که از ظرفیت ورود به بازار کار، ایجاد کسب و کار و اتصال به بدنه پژوهشی و فناوری برخوردار هستند.

پژوهشگر حوزه مهاجرت با اشاره به اتکای نرخ بالای فراوری ناخالص ملی و شاخص های توسعه به نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته، اظهار کرد: این فرصت یعنی کمیت و کیفیت مطلوب نیروی انسانی بومی و غیر بومی که در ایران اقامت دارند، کم تر مورد توجه قرار گرفته و لازمه بهره مندی از آن، ایجاد یک سازوکار معین در نظام سیاستی کشور به منظور نقش آفرین کردن این افراد است.

هوشی، به ظرفیت درخورتوجه استفاده از شاخص های نیروی انسانی در فرایند سیاستگذاری کلان کشور اشاره و یادآوری کرد، با ایجاد برنامه هایی که شاخص نیروی انسانی را به اسم یک مؤلفه اجتناب ناپذیر در فرایند فعالیت های مرتبط با توسعه دخیل کند، ایران نه تنها از ظرفیت بومی و مقیم نیروی انسانی بهره خواهد برد بلکه فرایند سیاست ها به سوی جذب نیروی انسانی غیر مقیم حرکت خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1897

به "ایران چگونه می تواند از صنعت مهاجرت فرصت فناورانه ایجاد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران چگونه می تواند از صنعت مهاجرت فرصت فناورانه ایجاد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید