سنگ عقیق مشهور، تخم دایناسور از آب عایدی، عکس

به گزارش اسلیم فا، ایسنا نوشت: تکه سنگ عقیقی که 175 سال پیش یافت شده بود، در واقع یک تخم دایناسور با قدمت 60 میلیون سال است.

سنگ عقیق مشهور، تخم دایناسور از آب عایدی، عکس

گاهی اوقات ما نمی توانیم آنچه را که در مقابل چشم مان قرار گرفته است ببینیم. این دقیقا همان چیزی است که در موزه تاریخ طبیعی لندن رخ داد.

یک نمونه معدنی که به مدت 175 سال در مجموعه کانی شناسی این موزه قرار داشته، در واقع یک تخم دایناسور است. به گفته این موزه، این عقیق درون یک تخم دایناسور 60 میلیون ساله تشکیل شده است.

این نمونه عقیق زیبا به وسیله چارلز فریزر(Charles Fraser) از مرکز هند یافت شده بود و در سال 1883 به موزه تاریخ طبیعی لندن رسید.

تخم متعلق به گونه تایتانوسور است

رابین هانسن کارشناس مواد معدنی در موزه تاریخ طبیعی لندن، این عقیق کروی شکل غیرمعمول را در مجموعه موزه مشاهده کرد. سپس این نمونه را برای آنالیز بیشتر نزد متخصصان دایناسور شناسی موزه به نام های پل بارت و سوزانا میدمنت برد.

آنها دریافتند که ویژگی های این سنگ عقیق از نظر شکل، میزان و بافت شبیه به تخم دایناسور است. این تیم از سی تی اسکن برای جستجوی جزئیات دقیق تر و معین اینکه آیا یک تخم دایناسور است یا نه، استفاده کردند.

آنالیز های دقیق نشان داد که حدس شان درست بوده و این سنگ در واقع یک تخم دایناسور متعلق به گونه تایتانوسور است که در دوره کرتاسه در هند پرسه می زده است.

تایتاناسور دایناسوری با گردن و دُم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می نموده و حدود 90 میلیون سال قبل در دوران کرتاسه می زیسته است. وزن این دایناسور علف خوار حدود 150 تن و طول این جانور حدود 40 الی 45 متر بوده است.

بافت خارجی این نمونه این موضوع را تأیید می نماید. تخم های این گونه دایناسور کوچک بوده و به جای یک تخم، ده ها تخم می گذاشته است. بعلاوه این تخم شبیه به تخم های تایتانوسور کشف شده در چین و آرژانتین است.

این تیم بر این باور است که این تخم عقیق شده در نتیجه فعالیت های آتشفشانی در این منطقه بدین شکل درآمده است. در واقع یک فوران آتشفشانی این تخم دایناسور را پوشانده است و سیلیکات ها اندکی بعد درون پوسته تخم راه یافته و عقیق را تشکیل داده اند.

اما چرا این نمونه وارد مجموعه کانی شناسی شد؟ به گفته تیم پژوهش، تخم دایناسورها در آن موقع به طور علمی شناخته نشده بودند و در واقع این تخم می تواند اولین تخم دایناسور شناخته شده باشد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2296

به "سنگ عقیق مشهور، تخم دایناسور از آب عایدی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ عقیق مشهور، تخم دایناسور از آب عایدی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید