شکلات بخوریم یا نخوریم؟

به گزارش اسلیم فا، شکلات از موادی مانند: آب، پروتئین، هیدرات های کربن، آهن، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، اسیدهای چرب، تئوبرومین، متیل گزانتین ها، کافئین، اگزالات و ویتامین های B3, B2, B1, A, D, C تشکیل شده است. با مصرف روزانه ی شکلات به طور مشخصی اندازه بیشتری از چربی های اشباع، کربوهیدرات و شکر را دریافت نموده و بدن در طول

شکلات بخوریم یا نخوریم؟

شکلات بخوریم یا نخوریم؟

نویسنده: سحر دهقانی - کارشناس تغذیه

شکلات از موادی مانند: آب، پروتئین، هیدرات های کربن، آهن، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، اسیدهای چرب، تئوبرومین، متیل گزانتین ها، کافئین، اگزالات و ویتامین های B3, B2, B1, A, D, C تشکیل شده است. با مصرف روزانه ی شکلات به طور تعیینی میزان بیشتری از چربی های اشباع، کربوهیدرات و شکر را دریافت نموده و بدن در طول روز کمتر می تواند از پروتئین و فیبر استفاده کند. پروانتوسیانیدین، فراوان ترین پلی فنول ها در شکلات می باشند که به دلیل وزن مولکولی بالای شان به سختی جذب می شوند. پلی فنول ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند، بنابراین جزئی از رژیم غذایی انسان ها به تعداد می فرایند. میوه ها و سبزی ها، برخی نوشیدنی ها (مانند چای، قهوه و آب میوه ها) و شکلات از منابع خوب پلی فنول ها هستند. مصرف شکلات تأثیرات متفاوتی را در قسمت های مختلف بدن دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

سیستم قلبی عروقی:

مطالعات متعددی نشان داده اند که پلی فنول های موجود در شکلات به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اثر حفاظت نماینده بر روی عروق دارند. آنها بعلاوه از اکسیداسیون LDL جلوگیری نموده و موجب افزایش HDL می شوند. شکلات های تیره (سیاه) سرشار از پلی فنول هایی هستند که به طور تعیینی موجب کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به افزایش فشار خون می شوند. آنالیز های اخیر نشان داده اند که شکلات غنی از فلاونوئیدها جریان خون مغزی را هم افزایش می دهد. شکلات های تیره بعلاوه موجب افزایش حساسیت به انسولین می شوند که احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

ضد افسردگی:

افسردگی یک مشکل اصلی سلامت عمومی است که 12 درصد جمعیت دنیا به آن مبتلا هستند. داروهای بسیاری برای کاهش این مشکل وجود دارد، اما متأسفانه اثرات جانبی زیادی دارند. در چند سال اخیر مواد طبیعی مانند فلاونوئیدها به اسم از بین برنده ی این مشکل شناخته شده اند. پلی فنول های شکلات حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها می باشند که می توانند باعث کاهش مشکل افسردگی شوند.

پوست:

مصرف شکلات تیره (غنی از فلاونوئید) موجب افزایش جریان خون در پوست و اشباع اکسیژن می گردد. بعلاوه مصرف طولانی مدت آن مقاومت در برابر اریتم ناشی از اشعه ی uv را افزایش و در نتیجه اتلاف آب پوست را کاهش می دهد.

تاثیر شکلات بر التهاب:

مصرف مداوم شکلات تیره با غلظت پائین C-RP (نوعی پروتئین در خون) مرتبط است و از آنجایی که C-RP باعث بروز واکنش های التهابی می گردد، لذا می تواند التهاب را کاهش دهد.

سرطان:

مدارک زیادی دال بر اثرات ضدسرطانی شکلات به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولی موجود در آنها وجود دارد. اثرات حفاظتی شکلات به وسیله کاهش فراوری گونه های فعال اکسیژن و تعدیل فعالیت MAPK (پروتئین کیناز فعال نماینده ی میتوژن) عمل می نماید. به علاوه نقش حفاظت نمایندگی در برابر بیماری آلزایمر و دیگر انواع بیماری های دمانس (زوال عقلی) دارد.

چگالی استخوانی:

تحقیقات اخیر نشان داده است کسانی که بیشتر از یک بار در روز شکلات مصرف می نمایند، در مقایسه با افرادی که مصرف شکلات آنها کمتر از یک بار در هفته می باشد، چگالی و استحکام استخوانی بیشتری دارند. شکلات می تواند یک منبع کلسیم و فلاونوئید به تعداد آید که به نظر می رسد اثرات مفیدی بر روی استخوان داشته باشد، اما این در حالی است که اگزالات موجود در آن به اسم یک مهار نماینده ی اصلی در جذب کلسیم عمل می نماید. به علاوه تنها 100 گرم شکلات تیره می تواند 147 درصد دفع کلسیم را افزایش دهد. هر چند که دلیل این مساله هنوز تعیین نشده است، اما احتمالا شکر شکلات منجر به افزایش دفع ادراری کلسیم خواهد شد.

بعلاوه شکلات موجب تحریک ترشح انسولین می گردد. این اثرات با افزایش دفع ادراری کلسیم بعد از مصرف شکلات در مقایسه با دوز یکسانی از شکر اثبات شده است.

بارداری:

کافئین ماده ای است که به میزان فراوان در چای، قهوه و شکلات ها یافت می گردد و تمام گروه های سنی به میزان زیادی آن را مصرف می نمایند؛ اما زنان باردار یا در سنین بارداری، در معرض خطر قرار دارند. از آنجایی که مصرف زیاد کافئین می تواند خطر سقط خود به خودی را در سه ماهه ی اول بارداری افزایش دهد، لذا این گروه به توصیه های خاصی در خصوص مصرف کافئین روزانه احتیاج دارند. در یک آنالیز، روزانه 400 میلی گرم شکلات تلخ به رژیم غذایی موش های باردار و شیرده اضافه شد و آزمایش ها نشان داد شکلات تکامل عروق خونی در رویان را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به اختلالاتی در منیرالیزاسیون استخوان، مانند کوتاهی اندام های بدن (دست و پاها) در نوزادان موش 4 هفته ای می گردد. نوزادان موش تغذیه شده با شکلات، ناهنجاری های ساختاری در کلیه هم پیدا کردند.

نکته ی قابل توجه در خصوص مصرف شکلات در تمام گروه های سنی این است که موجب افزایش سطح کلسترول پلاسما می گردد و هنگام استفاده از آن باید سطح دریافت چربی های اشباع (حیوانی) و هم مصرف قند و شکر را در رژیم غذایی محدود کرد.

منبع:ماهنامه ی تخصصی دنیای سلامت، تعداده ی 51

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1865

به "شکلات بخوریم یا نخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلات بخوریم یا نخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید