متان موجود در سیاره زحل نشان از وجود حیات میکروبی دارد

به گزارش اسلیم فا، بر طبق مطالعات نو، گاز متان موجود در انسلادوس، ششمین قمر عظیم زحل، می تواند نشان از وجود حیات میکروسکوپی در این قمر باشد.

متان موجود در سیاره زحل نشان از وجود حیات میکروبی دارد

به گفته نویسندگان این مطالعه، داده های جمع آوری شده به وسیله فضاپیمای کاسینی ناسا که دیگر فعال نیست نشان از وجود این گاز با منشا نامشخص دارد. ممکن است منشا این گاز فرآیندی به نام methanogenesis باشد که در آن میکروب هایی به نام متانوژن (methanogens) گاز متان فراوری می نمایند.

انسلادوس کره ای منجمد با تنها 313 مایل(503 کیلومتر) قطر است. این قمر سیاره زحل که یکی از 82 قمر این سیاره است در زیر سطح یخی خود آب مایع دارد و یکی از معدود سیارات منظومه شمسی است که در آن آب مایع یافت می گردد. قمر اروپا مشتری هم آب دارد.

توده های عظیم آب که از این قمر فوران می نمایند نشان دهنده وجود اقیانوسی عظیم در زیر سطح انسلادوس است.

فضاپیمای کاسینی طی ماموریت 20 ساله خود، اندازه زیادی از مولکول های کربن دی اکسید، دی هیدروژن و متان در این قمر یافته است. این مولکول ها به طور معمول در چاه های گرمابی در کف اقیانوس های زمین یافت می شوند.

به گفته محققان دانشگاه آریزونا و دانشگاه علوم پاریس و لترس(Lettres)، متان کشف شده بیش از حد انتظار بود.

پروفسور رجیس فریر(Regis Ferriere) از دانشگاه آریزونا و یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: ما می خواستیم بفهمیم که آیا این حجم زیاد از متان ناشی از وجود میکروب هایی مشابه در زمین است که دی هیدروژن مصرف می نمایند و گاز متان فراوری می نمایند یا خیر.

جستجوی این میکروب ها که متانوژن نام دارند در سطح قمر انسلادوس احتیاجمند ماموریت های دشواری است که تا چند دهه آینده امکان پذیر نیست.

به همین علت فریر و همکارانش از مدل سازی های ریاضیاتی یاری گرفتند تا احتمال وجود این میکروب ها در سطح قمر زحل را آنالیز نمایند.

آنها نتیجه گرفتند که این داده ها یا نشان از حیات میکروبی در انسلادوس دارد و یا منشا آن فعالیت های شیمیایی متفاوت نسبت به زمین است.

متان یک گاز گلخانه ای است که با فعالیت های گرمابی با سرعت کم در زمین فراوری می گردد. بخش اعظمی از متان زمین ناشی از میکروارگانیسم ها است که از دی هیدروژن به اسم منبع انرژی استفاده می نمایند و متان آزاد می نمایند.

محققان ابتدا آنالیز کردند که چه اندازه فعالیت گرمابی برای فراوری اندازه متان یافت شده در قمر زحل کافی است.

آن ها دریافتند که بالاترین اندازه ممکن از فعالیت های غیر زنده که منجر به فراوری متان می گردد هم برای فراوری این اندازه متان در قمر زحل کافی نیست.

اما افزودن متانوژن ها به مدل ها باعث می شد که اندازه فراوری متان با اندازه متان موجود در انسلادوس مطابقت داشته باشد.

در حقیقت وجود زندگی میکروبی در زیر سطح یخی این قمر محتمل به نظر می رسد.

فریر می گوید: ما نمی توانیم به طور قطع آن را تایید کنیم اما این احتمال وجود دارد و برای رد این فرضیه داده های بیشتری احتیاج است.

شرح دیگری برای وجود این اندازه متان در این قمر هم می تواند به وجود آمدن آن از مواد آلی اولیه درون هسته انسلادوس باشد.

این مطالعات در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.،ایسنا