موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین

به گزارش اسلیم فا، آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی به کار می رود. آن یک آنتی بیوتیک از نوع ماکرولید است و از طریق متوقف کردن رشد باکتری ها عمل می نماید.

موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین
آزیترومایسین نوعی آنتی بیوتیک ماکرولید است که در درمان طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بر روی عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارد.

نحوه مصرف آزیترومایسیناستفاده از آنتی بیوتیک ها در زمانی که به آنها احتیاجی نیست باعث می گردد اثربخشی دارو در مواقع احتیاج از بین برود.

برای مصرف صحیح داروی آزیترومایسین ضروری است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید و در صورت لزوم با دکتر عفونی خود مشورت کنید. این دارو را به صورت دهانی و به مقدار ای که پزشک تجویز نموده مصرف کنید. اگر دچار دل درد شدید این دارو را غذا مصرف کنید. دوز مصرف داروی آزیترومایسین به سن، شرایط بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد و برای بچه ها این دوز مصرفی بر اساس وزن تعیین می گردد.

شربت آزیترومایسین را قبل از مصرف تکان دهید و از پیمانه مخصوص بهره ببرید. از قاشق غذاخوری و به علت دقیق نبودن مقدار دوز مصرفی استفاده نکنید. اگر بچه ها در روز اول تا 30 دقیقه پس از مصرف این دارو دچار تهوع شدند با پزشک تماس بگیرید.

برای اثر بهتر داروی آزیترومایسین آن را در ساعات تعیین بخورید تا مقدار دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا مقداری که پزشک تجویز نموده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث گردد عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل ساز گردد.

اگر ضداسیدهایی که حاوی آلومنیوم یا منیزیم هستند با این دارو مصرف شوند ممکن است سرعت جذب آزیترومایسین را کاهش دهند. اگر از قرص های ضد اسید استفاده می کنید حداقل 2 ساعت قبل یا بعد آن آزیترومایسین را مصرف کنید. 1

عوارض آزیترومایسینبسیاری از افراد، با مصرف آزیترومایسین، عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر آنتی بیوتیک های گروه ماکرولید تجربه می نمایند.

با وجود این، ممکن است عوارض جانبی متعددی را تجربه کنید؛ به خصوص اگر پزشک شما، دوز بالایی از دارو را برای مصرف در یک وعده، تجویز نموده باشد. اگر هر کدام از علائم و عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، با پزشک تماس بگیرید:

حالت تهوع؛

استفراغ؛

اسهال؛

افزایش گاز معده؛

مدفوع شل؛

ناراحتی معده.

بعضی از بیماران ممکن است علائمی مثل عفونت واژن و گرفتگی عضلات را تجربه نمایند.

عوارض جانبی شدیداگر هر کدام از عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، به خدمات اورژانس پزشکی احتیاج دارید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

درد قفسه سینه؛

تشنج؛

تورم کف پا یا مچ پا؛

التهاب کولون (علائم آن ممکن است شامل درد شکمی، اسهال شدید، خستگی باشد)؛

ایجاد مایع بین ریه ها و دیوارهٔ قفسهٔ سینه (علائم آن شامل درد در قفسهٔ سینه یا احساس سنگینی یا دشواری تنفس است.)

تعداد کم گلبول های سفید خون (این مورد، معمولا در آزمایش خون کشف می گردد، اما ممکن است فرد این علائم را داشته باشد: ضعف، خستگی، تنگی نفس یا عفونت هایی که از بین نمی فرایند). 2

موارد احتیاط مصرف آزیترومایسینقبل از مصرف اگر به داروی آزیترومایسین حساسیت دارید و یا سابقه آلرژی به این دارو یا دیگر آنتی بیوتیک هایی مانند ارترومایسین، کلاریترومایسین و تلیترومایسین دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی آزیترومایسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مسائل دیگر بگردد. چنانچه سابقه بیماری هایی نظیر مسائل کبدی، مسائل کلیه و بیماری های بافت عضلانی مانند میاستنی گراویس دارید حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

داروی آزیترومایسین ممکن است موجب تاثیراتی بر ریتم قلب (افزایشQT) گردد. افزایش کیوتی به ندرت موجب تپش قلب (به ندرت خطرناک) و علائمی دیگر مانند سرگیجه و غش کردن گردد که سریعا احتیاج به مراجعه به پزشک دارد. احتمال افزایش کیوتی در صورتی که شرایط خاص پزشکی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید بالا می رود. قبل از مصرف آزیترومایسین در خصوص داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید. در صورتی که مسائلی مانند مسائل قلبی (نارسایی قلبی، ضربان کند قلب، افزایش کیوتی در تست EKG)، سابقه ژنتیکی مسائل قلبی خاص (مانند افزایش کیوتی در تست EKG و مرگ ناگهانی بر اثر ایست قلبی) دارید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود پتاسیم و منیزیم خون نیز ممکن است خطر افزایش کیوتی را بالا ببرد. این خطر درصورتی که از داروهای خاصی مانند دیوتیک ها یا قرص های آب استفاده می کنید و یا اگر علائمی مانند عرق کردن شدید، اسهال و تهوع دارید، افزایش می یابد و بهتر است درمورد استفاده صحیح این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آزیترومایسین ممکن است موجب مسائل در واکسن های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید گردد. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه نموده است را انجام ندهید. قبل از هر گونه جراحی همه داروهایی را که مصرف می کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. بزرگسالان نیز ممکن است نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو مخصوصا افزایش کیوتی حساسیت بیشتری نشان دهند. بچه ها (مخصوصا نوزادان کمتر از 6 هفته) ممکن است با مصرف این دارو دچار مسائل جدی معده شوند. اگر نوزاد دچار استفراغ شد و یا شیردهی به او دچار مشکل شد با پزشک کودک تماس بگیرید.

برای مصرف داروی آزیترومایسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت احتیاج ضروری از این دارو بهره ببرید و در خصوص فواید و مضرات آن از پزشک خود یاری بگیرید 1

تداخل دارویی آزیترومایسینتداخلات دارویی ممکن است باعث کاهش اثربخشی یا افزایش خطر بروز عوارض جانبی داروها گردد بنابراین ضروری است قبل از مصرف هر داروی تازه حتما درباره تعاملات دارویی آن اطلاعات کافی به دست آورید.

قبل از مصرف همزمان آزیترومایسین و هرگونه داروی دیگر - بخصوص موارد زیر - حتما با پزشک مشورت کنید:

رقیق نماینده های خون همانند انوکساپارین (لوونوکس)، فونداپارینوکس (آریکسترا)، هپارین، وارفارین (کومادین یا جانتون)

داروهای جلوگیری از لخته شدن خون که بخصوص بعد از عمل جراحی و سایر شرایط های پزشکی خاص تجویز می شوند مانند آنتی ترومبین 3 (ترومبین)، بیوالیرودین (آنژیوماکس)، دالتپارین (فراگمین)

آمیودارون (کوردارون، پاکرون یا نکستارون)

دیگوکسین (لانوکسین)

کینیدین

کلاریترومایسین

مصرف بعضی داروها در کنار آزیترومایسین ممکن است روی ریتم قلبی اثر منفی بگذارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آمیودارن

دیزوپیرامید

دوفتیلید

دفرایندارون

ایبوتیلاید

پیموزاید

پروسینامید

کینیدین

سوتالول و …

آزیترومایسین و گریپ فروت هر دو به یک شیوه به وسیله کبد تجزیه می شوند و مصرف همزمان آن ها ممکن است با هم تداخل داشته باشد، به همین علت توصیه می گردد هنگام مصرف این دارو از خوردن محصولات به دست آمده از گریپ فروت اجتناب کنید.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می گردد قبل از مصرف آزیترومایسین حتما پزشک را از فهرست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره آگاه نموده و از آغاز، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید. 3

پی نوشت:1.www.doctoreto.com

2.www.chetor.com

3.www.coca.ir

منبع: راسخون
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2160

به "موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید