کدام منطقه ها تهران در معرض زلزله 6 ریشتری قرار دارند؟

به گزارش اسلیم فا، تهران (پانا) - استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با بیان اینکه مطالعات لرزه خیزی 25 ساله تهران نشان می دهد که زمین، زلزله ای با بزرگای 6 به تهران بدهکار است و خطر ریسک زلزله در منطقه ها مرکزی به سمت جنوب شهر بالاتر از سایر منطقه ها است.

کدام منطقه ها تهران در معرض زلزله 6 ریشتری قرار دارند؟

مهدی زارع همزمان با روز جهانی کاهش سوانح در گفت وگو با پانا با اشاره به رخداد زلزله در تهران اظهار کرد: در پیرامون شهر تهران طی 4 سال گذشته از سال 96 تا به امروز 2 زلزله میانه با بزرگای 5 یکی در ملارد و دیگری در دماوند اتفاق افتاده است که اگر به تمرکز جمعیت در شهر تهران بپردازیم، تهران پرجمعیت ترین منطقه ایران است بنابراین از نظر خطر زلزله در منطقه باخطر نسبی بالا قرار داریم و تهران از منظر ریسک زلزله پر ریسک ترین منطقه کشور است.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی اضافه کرد: بیشتر آمارهای زلزله در سال های اخیر، در منطقه اطراف شرق تهران به ویژه دماوند بوده است. البته در ملارد هم لرزه خیزی داشته ایم و اگر به داده های اخیر توجه کنیم از سال 1375 تا شهریور 1400، تعداد 15 هزار و 700 زلزله با بزرگای بیشتر از دو در تهران ثبت شده است که بر اساس همین داده های اخیر، باید انتظار زلزله با بزرگای 6 را در تهران داشته باشیم.

زارع گفت: اطلاعات 12 سال از 25 سال اخیر نشان می دهد از نظر لرزه خیزی پیرامون شهر تهران با رشد تعداد زلزله های کوچک روبرو بودیم یعنی از سالی حدود 12 رخداد کوچک به 15 رخداد در سال و در سال های اخیر به حدود 18 رخداد 3.5 تا 4.5 رسیده ایم. این در حالی است که شواهد مهمی را غیر از آن 2 زلزله با بزرگای 5 در آذر 96 در ملارد و 19 اردیبهشت 99 در شمال دماوند شواهد مهم دیگری را نمی بینیم. با توجه به همین لرزه خیزی اخیر 25 ساله باید انتظار زلزله بزرگ 6 را داشته باشیم.

وی با اشاره به ریسک زمین لرزه در تهران گفت: در منطقه اطراف تهران پر ریسک ترین ناحیه ایران را می بینیم و بیشترین خطر زلزله را در منطقه مرکزی به سمت جنوب و جنوب شرق و جنوب غرب تهران داریم و اگر با رشد جمعیت محاسبه کنیم حدود 120 هزار نفر رشد سالانه جمعیت تهران است که اگر بافت فرسوده و ناپایدار را در تهران در نظر بگیریم، ریسک زلزله در این منطقه ها بیشترین اندازه در تهران است.

این استاد زلزله شناسی اضافه کرد: از نظر ساختمان های بلندمرتبه هم طبق اعلام سازمان آتش نشانی، هزار ساختمان 10 طبقه و بالاتر در تهران وجود دارد که از نظر استاندارد ایمنی، 90 درصد این ساختمان ها را نمی توان تاییدیه استاندارد داد. از طرفی ساخت و ساز روی گسل شمال تهران در برخی از منطقه ها شمالی تهران در حال ادامه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1910

به "کدام منطقه ها تهران در معرض زلزله 6 ریشتری قرار دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام منطقه ها تهران در معرض زلزله 6 ریشتری قرار دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید