گام های پرشتاب اروپا در راستا مرگ ابدی برجام

به گزارش اسلیم فا، اقدامات اخیر تروییکای اروپایی در مورد ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس و قطعنامه حمایت از تداوم محدود تحریم تسلیحاتی ایران، عملا گام جدیدی در افزایش فشار به ایران تلقی شده و به طور قطع با واکنش تهران همراه خواهد بود.

گام های پرشتاب اروپا در راستا مرگ ابدی برجام

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، چندی قبل و بدنبال انتشار غیر رسمی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص تداوم تحریم تسلیحاتی ایران پس از سرانجام مهلت قانونی معین شده در قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران،هشدار داد در صورتی که تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی از شورای امنیت سازمان ملل تمدید گردد، برجام به مرگ ابدی خواهد رفت.

اقدامات اخیر ️تروییکای اروپایی که با ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که علی رغم مخالفت چین و روسیه احتمالا روز آدینه به رای گذاشته خواهد شد عملا گام جدیدی در افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران تلقی می گردد و به طور قطع با واکنش ایران همراه خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه 28 خرداد در گزارشی پیرامون اختلافات آمریکا و سایر قدرت های جهانی در خصوص توافق هسته ای با ایران، نوشت که تروئیکای اروپایی در حال تنظیم قطعنامه ای هستند که طی آن تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

️هدف اروپا از این اقدام دستیابی به راه حلی میانه برای ایجاد مصالحه ای برای جلوگیری از نابودی برجام عنوان شده لیکن بسیار روشن است که این اقدام از سوی اروپایی که متعهد شده بود خسارتهای وارد شده به ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کند عملا اقدامی خصمانه از سوی جمهوری اسلامی محسوب شده و نمی تواند بدون عکس العمل متقابل باشد.

️بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران می بایست در تاریخ 18 اکتبر سال جاری (27 مهر ماه) به سرانجام برسد اما دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با ارائه پیش نویس قطعنامه ای جدید کوشش همه جانبه ای را برای تداوم این تحریم ها شروع نموده است.

️آمریکا هشدار داده که درصورت ناکامی در تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشهدر توافقنامه برجام، خواهد بود.

️مکانیسم ماشه، سازوکاری است که در برجام پیش بینی شده و بر اساس آن، اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، طرف های دیگر توافق می توانند پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهند و تحریم ها علیه ایران را مجددا بازگردانند.

️سایر طرفهای عضو برجام شامل ایران، چین، روسیه و اروپا تاکید دارند که آمریکا از توافق هسته ای خارج شده و دیگر عضوی از این توافق نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند اما آمریکا می گوید که برجام جدا از قطعنامه 2231 شورای امنیت است و این قطعنامه همچنان آمریکا را مشارکت نماینده در توافق هسته ای می داند.

️سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هفته گذشته در نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد موضع آمریکا را مضحک و غیرمسئولانه توصیف کرد.

️جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، 20 خرداد گفت: از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است دیگر نمی تواند مدعی گردد که نقشی در برجام دارد.

اکنون چنانچه در گزارش نشریه وال استریت ژورنال ذکر شده، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه که انتظار می رفت در قبال اقدام غیر قانونی آمریکا بایستند می خواهند برای جلب نظر واشنگتن با ارائه قطعنامه ای جدید راستا میانه ای را پیش گرفته اند و بدنبال محدود سازی معاملات تسلیحاتی ایران هستند.

️آنها امیدوارند با ارائه این قطعنامه که نسخه تعدیل شده قطعنامه پیشنهادی آمریکاست، ضمن منصرف کردن واشنگتن از ارائه قطعنامه اولیه،چین و روسیه را نیز برای ارائه رآی ممتنع در شورای امنیت و وتو نکردن قطعنامه خود متقاعد نمایند.

️جمهوری اسلامی ایران با صراحت به اروپا، روسیه و چین اعلام نموده که این کشورها در صورتی که علاقه مند به حفظ برجام هستند باید در برابر خواسته آمریکا تسلیم نشده و در برابر فشارهای واشنگتن در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که مغایر برجام و قطعنامه 2231 است بایستند.

️سابقه نحوه مواجهه ایران با قطعنامه های تکلیفی که با هدف وارد کردن فشار و محدود سازی حقوق قانونی جمهوری اسلامی صادر شده نشان می دهد که اینگونه اقدامات نه تنها موجب همراه شدن ایران بادرخواستهای غیر قانونی نشده بلکه واکنش متقابل و تند را از سوی جمهوری اسلامی بدنبال داشته است.

️به نظر می رسد با توجه به رویکرد اعلام شده از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ، تداوم رفتارهای شروع شده از سوی اروپا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند نشانه ای از شروع شمارش معکوس برای مرگ ابدی جسم نحیف و روبه احتضار برجام تلقی گردد.

نور نیوز

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1134

به "گام های پرشتاب اروپا در راستا مرگ ابدی برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام های پرشتاب اروپا در راستا مرگ ابدی برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید