سیلی تهران به ترامپ

به گزارش اسلیم فا، یک روزنامه روسی در یادداشتی به تحلیل جلسه شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداخته و معتقد است که ترامپ فرصت کافی برای آغاز جنگ جدید علیه تهران را ندارد.

سیلی تهران به ترامپ

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، وب سایت رگنیوم روسیه در گزارشی تحلیلی با عنوان سیلی ایران به ترامپ نوشت:

در این ماجرا همه چیز از ابتدا روشن، اما پیچیده به نظر می رسید. در کاخ سفید، می دانستند که قطعنامه پیشنهادی از سوی آنان در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی روسیه و چین وتو خواهد شد. به نوشته بلومبرگ، امریکایی ها امیدوار بودند تا شرایطی فراهم شود و چین و روسیه با وتوی قطعنامه، زیان بار به نظر برسند. برای تصویب قطعنامه به حداقل نه رای مثبت و عدم وتو نیاز بود. اما، امریکایی ها با وجود مانورهای دیپلماتیک و پشت پرده خود نتوانستند، اقدامات حتی، متحدان خود را پیش بینی کنند. بدین ترتیب، مشخص شد که یاران اروپایی امریکا در گروه 1+5 تصمیم گرفتند، ضمن گشایش در برای مصاحبه با ایران، مانع از نزدیکی تهران با مسکو و پکن شوند.

ایران نیز به نوبه خود، امکان خود برای مانور وسیع سیاسی و دیپلماتیک را حفظ کرده است. کاملا، روشن است که تمامی دسیسه جویی های امریکا علیه ایران پس از خروج از برجام، باب طبع جامعه جهانی نبوده است.

واکنش امریکایی ها به رویدادهای جاری قابل پیش بینی بود. مایک پمپئو شورای امنیت را به عدم توانایی برای اجرای وظیفه اصلی اش متهم کرد. و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان امریکایی معتقدند که واشنگتن نه فقط متحمل شکست ناخوشایند در خاورمیانه شده، بلکه سیاستش در این منطقه جهان به حاشیه نیز رانده شده است. نشریه نیویورک تایمز شکست امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد را ننگین نامیده است و آغاز رویارویی دیپلماتیک جدی را پیش بینی می کند.

ولادیمیر پوتین برای گریز از توسعه اینگونه رویدادها و ایجاد شرایط برای حفظ وجهه واشنگتن، برگزاری دیدار روسای جمهوری اعضای دائمی شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان برای بررسی مساله ایران را پیشنهاد کرده است. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که هدف از برگزاری این دیدار، بحث و بررسی و حل و فصل مسائل جاری در خلیج فارس است.

اما، بعید به نظر می رسد که امریکا از این طرح روسیه حمایت کند. ترامپ اعلام کرده که قصد دارد، در هفته آینده، اقدامات لازم در راستای اجرای طرح ازسرگیری تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را آغاز کند. به احتمال زیاد، واشنگتن می خواهد، دستان متحدان اروپایی خود را بسته نگه دارد تا آنها را به سوی اعمال تحریم های جدید علیه تهران سوق دهد.

کارشناسان معتقدند که اروپایی ها به طور کامل، از تحریم های ضد ایرانی چشم پوشی نخواهند کرد، اما تلاش خواهند کرد تا مانع از وخیم تر شدن شرایط در شورای امنیت شوند. رویدادهای اخیر نشان داده که امریکا اعتبارش را در جهان از دست داده است. دستاوردهای امریکا در عرصه سیاست خارجی و به ویژه، در خاورمیانه بسیار ناچیز است. در چنین شرایطی، می توان گفت که ترامپ فرصت کافی برای آغاز جنگ جدید علیه تهران را ندارد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1244

به "سیلی تهران به ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلی تهران به ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید