سفر بولتون به لندن با هدف تحریک انگلیس علیه ایران

به گزارش اسلیم فا، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه برای دیداری دو روزه وارد لندن شد و انتظار می رود یکی از محورهای رایزنی های او با مقام های انگلیس، ترغیب این کشور به اتخاذ موضع سخت تر در قبال ایران باشد.

سفر بولتون به لندن با هدف تحریک انگلیس علیه ایران

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

رویترز در گزارشی در این باره می نویسد در شرایطی که بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا در خاتمه اکتبر سال جاری آماده می گردد، بسیاری از دیپلمات ها انتظار دارند که به طور فزاینده به آمریکا متکی گردد.

اکنون رایزنی های دو روزه بولتون در لندن که از جمله بر موضوع برگزیت تمرکز خواهد داشت، بازتاب کوشش های دولت ترامپ برای تحکیم روابط با دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون است.

در این میان رویترز می نویسد انتظار می رود جان بولتون در این رایزنی ها مقام های بریتانیایی را به همسویی بیشتر با سیاست های واشنگتن در قبال تهران ترغیب کند.

یک مقام ارشد در دولت آمریکا به این خبرگزاری گفته است که بولتون در این تبادل نظرها استدلال خواهد نمود که موضع احتمالی لندن در اعلام خاتمه دریافت برجام، به اضافه کردن فشار بر ایران یاری خواهد نمود. گرچه این مقام آمریکا اضافه نموده که انتظار نمی رود چنین تصمیمی به زودی اتخاذ گردد.

انگلیس که یکی از سه قدرت اروپایی دخیلی در تبادل نظرهای هسته ای منجر به برجام است، تا اینجا از موضوع اتحادیه اروپا در پشتیبانی از برجام حمایت نموده، اما توقیف یک نفتکش این کشور در تنگه هرمز، فشارها را بر دولت بریتانیا برای اتخاذ موضعی سخت تر در قبال ایران افزایش داده است.

پیش از این اقدام ایران، نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش ایرانی را در آب های جبل الطارق به ظن نقض تحریم های اتحادیه اروپا و قاچاق سوخت به سوریه توقیف کرد، و بعدتر هم بریتانیا به طرح تأمین امنیت دریایی در خلیج فارس که به ابتکار آمریکا و با هدف حفاظت از کشتی های تجاری پایه گذاری شده، پیوست.

تشدید فشار بر شرکت ارتباطات دوربرد هوآوی چین که آمریکا فن آوری 5G آن را از جمله مخاطرات امنیت ملی می داند، محوری دیگر است که قرار است در تبادل نظرهای مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در لندن بر آن تأکید گردد.

جان بولتون که هفته گذشته در واشنگتن با دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا دیدار داشت، قرار است امروز دوشنبه با مشاور سیاست گذاری و مشاور ارشد راهبردی نخست وزیر انگلیس دیدار کند.

او روز سه شنبه هم با سه وزیر کلیدی دیگر در کابینه بوریس جانسون به تبادل نظر خواهد نشست؛ لیز تراس وزیر تجارت بین الملل، بن والاس وزیر جدید دفاع و استیو بارکلی وزیر خروج از اتحادیه اروپا.

از زمان انتخاب بوریس جانسون به نخست وزیری، او و دونالد ترامپ تبادل نظرهایی تلفنی داشته اند، اما نخستین دیدار این دو به عنوان رهبران دو کشور در اوائل شهریورماه در قالب نشست سران گروه هفت در فرانسه صورت خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 320

به "سفر بولتون به لندن با هدف تحریک انگلیس علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر بولتون به لندن با هدف تحریک انگلیس علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید