آیا مسواک زدن دندان ها بر اشتهای شما اثر می گذارد؟

به گزارش اسلیم فا، مسواک زدن دندان ها چند بار در روز، یکی از برترین راه ها برای مقابله با پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان، یکی از منفورترین عبارات در فرهنگ لغت انگلیسی است. اما در شبکه اجتماعی توییتر، برخی از کاربران

آیا مسواک زدن دندان ها بر اشتهای شما اثر می گذارد؟

مترجم: سیداحسان حسینی

منبع:راسخون

مسواک زدن دندان ها چند بار در روز، یکی از برترین راه ها برای مقابله با پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان، یکی از منفورترین عبارات در فرهنگ لغت انگلیسی است. اما در شبکه اجتماعی توییتر، بعضی از کاربران اشاره نموده اند که عمل مسواک زدن صرفاً می تواند بر روی اشتهای آن ها تأثیر بگذارد، بعلاوه اشتهای آن ها را تحریک نموده و باعث می گردد میل به خوردن میان وعده در آن ها به دلیل بی خوابی شبانه افزایش یابد یا این که اثر معکوس به وجود آورد و اشتهای آن ها به کل از بین برود. سایت PopSci این پدیده عجیب را مورد آنالیز قرار داد و این چیزی است که ما دریافتیم:

به گفته لسلی بونچی، متخصص تغذیه و تناسب اندام، هیچ شواهدی مبنی بر این که مسواک زدن دندان ها تأثیری بر روی هورمون هایی که اشتهای فرد را تنظیم می نمایند وجود ندارد. پس چرا بعضی مردم بعد از تمیز کردن روزانه دندان با افزایش اشتها (یا کمبود اشتها) رو به رو می شوند؟ بونچی می گوید: به احتمال زیاد، زمانی از روز، عامل اصلی است این عارضه است.

بونچی معتقد است مردم تمایل دارند در این مواقع دندان هایشان را مسواک برنند: ساعات ابتدایی از روز- قبل از این که کاری انجام دهند - و در ساعات انتهایی شب - به اسم آخرین کاری که انجام می دهند -

اگر مسواک زدن دندان ها، اولین کاری باشد که شما انجام می دهید، و بعلاوه شما فردی هستید که همواره وعده صبحانه را صبح زود صرف می نماید، احتمالاً مغز شما به خاطر خواهد آورد که مسواک زدن دندان ها به معنی این است که چیزی به صرف صبحانه نمانده است. عکس این قضیه در انتهای روز صحت دارد. آن هایی که می گویند با کاهش اشتها روبرو اند بسیار مسواک می زنند با این احساس که دندان هایشان از کار افتاده است. بونچی می گوید: این داستان کاملاً متفاوتی خواهد بود اگر شخصی دندان هایش را حین شام مراسم شکرگذاری مسواک بزند، که میتواند یک آزمایش جالب باشد.

در حالی که این موضوع عمیقاً مورد مطالعه قرار نگرفته است، طعم خمیر دندان شما هم می تواند نقش داشته باشد. بیشتر خمیر دندان ها در بازار با طعم نعنا هستند. بونچی می گوید: نعنا، خودش اغلب به صورت یک نوع طراوت دهنده دهان استفاده می شد که حفره دهان را تمیز می نماید و میل به غذا را تحریک می نماید.

اما در همان زمان، گروهی از مردم ممکن است طعم شیرینی حس نمایند که تحریک نماینده التهاب معده است. اگرچه بونچی می گوید، میزان کمی از طعم خمیر دندان خودش آن قدر کافی نیست که شما را گرسنه کند. انواع دیگری از محرک های اشتها آور مانند یک رایحه قوی احتیاج خواهد بود تا شما تحریک به خوردن شوید، اما می تواند به لحاظ نظری نقش داشته باشد.

پس این واقعیت وجود دارد که عمده خمیر دندان ها به صورت موقت بر روی غده چشایی ما تأثیر می گذارند. سولفات لورت سدیم، یک سورفوکتنت یا ترکیب شیمیایی رایج در مواد شوینده بهداشتی است و باعث می گردد خمیر دندان کف کند و به آسانی در اطراف پخش گردد، بعلاوه گیرنده های طعم شیرین که بر روی زبان قرار دارند را غیرفعال می نماید و گیرنده های طعم تند مستقر بر روی زبان را تحریک میکند. مغز شما این اثر را به یاد می آورد، که چرا مصرف چیزهایی مانند پرتغال و دیگر مرکبات بعد از مسواک زدن طعم بسیار بدی می دهند. این می تواند به خاطر اثر طعم ناخوشایند آن مواد باشد، با این حال ناخودآگاه، هوس یک میان وعده را سرکوب و خاموش می نماید.

هیچ یک از این عوامل به تنهایی تأثیر قابل توجهی ندارد. اما بعضی ترکیب ها می توانند به شما یاری نمایند تا به خوردن های آخر شب سرانجام دهد - یا شما را به سمت یخچال می فرستد که پس از خوردن غذا از خوابتان لذت ببرید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1905

به "آیا مسواک زدن دندان ها بر اشتهای شما اثر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مسواک زدن دندان ها بر اشتهای شما اثر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید