نوشیدنی و مواد غذایی مضر برای دندان

به گزارش اسلیم فا، درست است که مسواک زدن بهترین و ساده ترین و البته کم هزینه ترین روش برای حفظ سلامت دندان هاست اما باید بدانید برای داشتن دندان های سالم صرفا مسواک زدن کافی نیست. شما باید از مصرف برخی از مواد غذایی نامناسب پرهیز کنید و حتما نخ دندان بکشید.

نوشیدنی و مواد غذایی مضر برای دندان
یک جمله معروف است که می گوید: شما همان چیزی هستید که می خورید. و هیچ چیزی بهتر از دندان هایتان نمایانگر این مسئله نیست. دلیل آن هم این است که بسکمک از نوشیدنی ها و غذاهایی که می خورید می تواند باعث ایجاد پلاک شده و در نهایت آسیب های جدی به دندان هایتان وارد کند. پلاک یک لایه نازک چسبنده از جنس باکتری است که به بیماری لثه و پوسیدگی دندان منجر می شود. بعد از خوردن غذا و میان وعده های شیرین، قند موجود در این خوراکی ها باعث می شود که باکتری، اسیدهایی را آزاد کند که به مینای دندان حمله می کنند و وقتی مینای دندان در هم بشکند، منجر به ایجاد حفره در دندان ها می شود. با توجه به تحقیقات و مطالعات اجرا شده، حفره دندان شایع ترین بیماری مزمن است که افراد 6 تا 19 سال با آن روبرو می شوند. ایجاد پلاک عوارضی مانند درد، مشکل در جویدن و آبسه دندان را به همراه دارد. اگر شما دندان هایتان را مسواک نزنید و یا از نخ دندان استفاده نکنید، سطح پلاک سخت خواهد شد و به تدریج تبدیل به رسوب می شود. رسوب روی لثه ها می تواند منجر به التهاب لثه که مرحله اولیه بیماری لثه است بشود.1

در این مقاله به مواردی اشاره میکنیم که که بیشترین مضرات را برای دندان ها و لثه های شما دارد.

مضرات نوشابههیچ چیز به مقدار نوشابه سزاوار جایگاه اول در این فهرست نیست. همه ما می دانیم که نوشابه برای بسکمک از جنبه های سلامت و بهداشت دهان مضر بوده و استثنا نیست. تعداد زیادی از مطالعات ارتباط بین مصرف نوشابه و حفره سازی را نشان داده اند.

خطر دو برابر دارند چرا که اولا، سودا ها بسیار اسیدی هستند و اسیدهای موجود در آنها می توانند دندان های شما را حتی بیشتر از شکر با مینای دندان ها از بین ببرند. از این رو، حتی نوشابه(رژیمی) بدون قند هنوز برای دندان های شما بسیار مضر است زیرا حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک هستند.

نوشیدنی های شیرین مخصوص بعد ورزشحتی اگر نوشیدنی های ورزشی سالم باشد، از شکر و انواع اسیدها ساخته می شوند و پتانسیل حفره ها و فرسایش بسیار افزایش می یابد. مطالعه اثر فرسایش نوشیدنی های اسیدی بر روی دندان، نوشیدنی های ورزشی را به عنوان نوشیدنی های فشرده تری از این گروه می شناسند. و این رقابت با نوشابع و نوشیدنی های انرژی زا است که در میان نوشیدنی های اسیدی موجود است.

مضرات نوشیدنی های انرژی زاهمان مطالعه در بالا، نوشیدنی های انرژی زا را به عنوان نوشیدنی های بیشتر اسیدی در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی، سودا و آب 100٪ اسیدی و دومین فرسایش دهنده (دوم تنها بین نوشیدنی های ورزشی) معرفی می کند.

ضرر آب نبات ترش برای دندانهمانطور که قبلا ذکر شد،آب نبات برای دندان هایتان خیلی بد است . اما آب نبات ترش حاوی انواع و اقسام مختلف اسید نسبت به سایر آنها است. چیزی که باعث بدتر شدن این می شود که شما نمی توانید با مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن آنها را از بین ببرید، زیرا بعد از خوردن غذاهای بسیار اسیدی و نوشیدنی ها ممکن است به مینای دندان خود آسیب بزنید.

تاثیر میوه خشک بر دندانبسکمک از مردم میوه های خشک را که یک انتخاب میان وعده سالم هستند، انتخاب می کنند و قطعا بعضی از مزایا در این انتخاب وجود دارد.با این حال، هنگامی که به سلامت دندان می رسیم، میوه های خشک شده مشکلاتی عجیب و غریب ایجاد می کنند.

مشکل اصلی این است که بیشتر میوه های خشک بسیار چسبناک و با قند بالا هستند.آنها با دوزهای زیاد، قندهای طبیعی و فیبرهای سلولزی غیر محلول همراهند که باعث می شود به عنوان آب نبات های گیاهی مشکل ساز شوند ،بهترین جایگزین این است که به جای میوه خشک، از میوه های تازه میل کنید.

اثر بد میوه های مرکبات روی دندان هابله، آنها بسیار غنی از ویتامین C هستند و با مجموعه ای از خواص شناخته میشوند، اما همچنین سرشار از اسید هستند که میتوانند مینای دندان را از بین ببرند و نابود کنند.

لیمو و گریپ فروت بیشتر اسیدی هستند، در حالی که پرتقال کم اسید ترین این گروه است بنابراین اگر شما لیمو ترش را در آب فشرده و در طول روز از آن لذت میبرید و از آن استفاده میکنید، ممکن است لازم باشد دوباره بازبینی کنید، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسید برای دندان ها واقعا مضر است.

بهتر است لیموها را در یک نشست میل نمایید و سپس آب زیادی برای شستشو اسید ناشی از آن در دهان مصرف کنید.

تاثیر منفی میوه کمپوت شده روی دندانبیشتر میوه ها دارای میزان بالایی از قندهای طبیعی هستند، اما انواع کمپوت شده با میزان زیادی شکر اضافه چیزی است که دندان ها لازم دارند از آن اجتناب کنید. کنسرو میوه(کمپوت) مرکبات بدترین گزینه است، زیرا آنها محتوای قند بسیار بالا با اسیدهای طبیعی هستند.

مضرات کراکرهادر حالی که بیشتر کراکرها حاوی قند یا اسید نیستند و دندان ها را لکه دار نمی کنند،اما هنوز برای دندان بسیار خطرناک هستند ، به دلیل کربوهیدرات های تصفیه شده ای که به سرعت به شکر تبدیل می شوند! بیشتر کراکر ها وقتی که آنها را میل می کنید، به دندان می چسبند به طوری که بین دندان ها اجازه می دهند،تا باکتری ها شکوفا شوند.

رابطه نان سفید و خرابی دنداناین نان ها حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده مجدد هستند. وقتی نان میل میکنیم، آنزیم ها در بزاق، نشاسته را به قند تبدیل می کنند. در حال حاضر ، نان شیرینی بین دندان های شما تبدیل به یک ماده چسبنده خواهد شد . برای به حداقل رساندن مضرات، این انتخاب گزینه های نان گندم کامل به جای آنها را انتخاب کنید.

پاپ کورن برای دندانهمه ما عاشق خوردن پاپ کورن در سینما هستیم، اما مراقب باشیم که آنها نیز به دندان های شما آسیب می رسانند.اول، براحتی بین دندان ها گیر میکنند، و امکان رشد باکتری ها را افزایش می دهند. آنهایی که از دست رفته اند، خیلی سخت هستند و شما می توانید به مینای دندان یا دندان شکسته خود مجدداً آسیب برسانید.

کره بادام زمینی و ژلهبه طور معمول، ما نمی خواهیم یک کلمه بد را در مقایسه با بسکمک از صبحانه های مورد علاقه مردم به زبان بیاوریم، اما محتوای قند بالا و چسبندگی مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید ، برای شما انتخابی عالی و برای باکتری ها در دهان شما مضر است.

ضرر یخ روی دنداناین ماده از آب خالص ساخته شده است، بنابراین چرا بد است؟خوب، نه همیشه، مگر اینکه تصمیم بگیرید یخ را بجوید. این یک عادت بد بسکمک از مردم است، اما به خاطر دندان هایتان، لطفا فقط اجازه دهید یخ نوشیدنی را خنک کند و جویده نشود.

سرکهما از سرکه اغلب در سس سالاد، سس، ترشی و بعضی از چیپس های سیب زمینی استفاده می کنیم و مهم است بدانیم که این می تواند باعث نابودی دندان شود. مطالعات افزایش خطر فرسایش مینای دندان را برای افرادی که اغلب غذاهای سرکه دار مصرف می کنند، گوشزد کرده است.

سرکه یک عنصر مهم برای سالادی خوشمزه است، اما شما باید به یاد داشته باشید، بعد از آن با آب، دهان خود را شستشو کنید تا خطر بالقوه را به حداقل برسانید.

مضرات ترشیمشکل دوباره اسید است. سرکه مضر و اسید چیزی است که طعم و مزه آن را ترش می کند و همچنین آنها را برای مینای دندان خطرناک می سازد. ما قبول می کنیم که ترشی ها فوق العاده خوشمزه هستند، فقط به خاطر داشته باشید که ،آنها یک کابوس واقعی برای دندان هستند و بعد از آن آب بسیار بنوشید تا اسیدیته دهانتان کاهش یابد.

رابطه گوجه فرنگی و دندانمتعجب می شوید، مشکل دندان ها با گوجه فرنگیها این است که اسیدی هستند. البته، اگر آنها را به عنوان بخشی از غذا میل کنید، خطر به حداقل میرسد.

بنابراین فقط به خاطر داشته باشید که غذاهای اسیدی، به طور کلی، برای دندان های شما بسیار خوشایند نیستند و پس از آنها برای تمیز کردن دهان خود، آب آشامیدنی بنوشید.

غذاهای بسیار رنگیغذاهای بسیار رنگی مانند انواع توت ها، چغندر و زردچوبه و کاری، می توانند به راحتی دندان ها را از بین ببرند ؛ بله، بعضی از آنها فوق العاده سالم هستند، بنابراین لطفا آنها را بخورید، اما باید به یاد داشته باشید که دهان خود را برای کاهش لکه ها دندانی ،بشویید.

به غیر از صرفه جویی در انرژی، غذا وظیفه اش سالم و شاد نگه داشتن انسان است، بنابراین تا زمانی که چند اصل اساسی را دنبال میکنید که به دندان ها و لثه ها کمک می کند، نگران نباشید، بیش از حد به چیزی که می خورید وسواس نداشته باشید.2

چیپسهمین چیپس هایی که زیر دندان صدا می دهند و دلمان غنج می زند برای تمام کردن بسته آن. البته فقط چیپس نیست. انواع کیک های ساده، شکلاتی، کوکی ها و غیره نیز شریک جرم هستند. تمام این مواد غذایی حاوی قند هستند و خطر بالقوه ای برای سلامت دندان ها دارند. فرقی نمی کند که این مواد غذایی از قند طبیعی مانند عسل باشند و یا قندهای تصفیه شده مانند قند سفید تهیه شده باشد. تاثیر مخرب آنها روی دندان ها یکی است. به گفته متخصصان دندانپزشک، باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارند قند را به اسید تبدیل می کنند و به این ترتیب به مینای دندان ها آسیب می زنند. این فرایند را دمینرالیزاسیون می گویند. این اسیدهای تولید شده از طریق باکتری های پلاک های دندان، کلسیم مینای دندان را حل کرده و از بین می برند. در نتیجه باعث بروز مسئله ای به نام پوسیدگی دندان می شوند.

آب میوه های ترش و اسیدیاگر حواستان نباشد مصرف نوشیدنی ها مانند آب مرکبات ترش(پرتقال، لیموترش، گریپ فروت، نارنگی و غیره) به مرور باعث آسیب دندان ها می شوند. نوشابه ها نیز حاوی قند زیادی هستند که در تماس با باکتری های دهان به اسید تبدیل می شود.

قهوه و لک شدن دندان هاقهوه یکی از نوشیدنی های مفید است که خواص خودش را دارد. اما قهوه و همچنین چای و ادویه ها و غیره می توانند باعث لک شدن دندان ها شوند. ترکیبات این مواد غذایی بخصوص تانین موجود در چای و غیره به مرور زمان تاثیر خود را گذاشته و دندان ها را لک می کنند.3

پی نوشت:

1.www.sibesefidclinic.com

2.www.namnak.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1932

به "نوشیدنی و مواد غذایی مضر برای دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنی و مواد غذایی مضر برای دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید