کوشش اروپا برای دسیابی به بالاترین رتبه واکسیناسیون کرونا

به گزارش اسلیم فا، اروپا پس از تجربه تلخ ناهماهنگی در ماه های آغازین شیوع کووید-19 و مقابله منسجم با این بیماری اکنون در کوشش است تا با توسل به نظام بهداشتی قدرتمند خود، توانایی در فرآیند واکسیناسیون کشور های عضو اتحادیه را به رخ جهانیان بکشد.

کوشش اروپا برای دسیابی به بالاترین رتبه واکسیناسیون کرونا

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا لحظه آخری از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، به دنبال اعلام موفقیت مراحل سرانجامی چندین پروژه واکسن کووید-19، رقابت دنیای برای به دست آوردن این واکسن مهم در حالی در دو هفته گذشته سرعت گرفته است که آخرین بخش از تحقیقات، نبرد ژئواستراتژیکی را شروع نموده که در آن اروپا همپای سایر کشور ها در کوشش است تا کمپین های واکسیناسیون را به عنوان آزمایش قدرت خود در عرصه بین المللی تبدیل کند.

در حال حاضر دو نبرد اصلی مرتبط با موضوع واکسن کرونا در دنیا در جریان است: نخست رقابت بر سر یافتن و فراوری واکسن که یادآور رقابت فضایی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم است و دیگری کوشش برای به دست آوردن آن.

از میان 11 نمونه اولیه واکسن احتمالی کووید- 19، چهار مورد آن متعلق به شرکت های چینی سینوفارم (Sinopharm)، سینوواک (Sinovac) و کانسینو (CanSino)، یک مورد واکسن روسی اسپوتنیک وی (Sputnik)، سه نمونه آمریکایی جانسِن (Janssen)، مدرنا (Moderna) و نوواواکس (Novavax)، یک مورد آلمانی- آمریکایی فایزر و بیون تک (BioNtech & Pfizer)، نمونه انگلیسی آسترازنکا (AstraZeneca) و یک مورد واکس متعلق به هند است. بر اساس اطلاعات سازمان دنیای بهداشت تا کنون بیش از 200 نامزد واکسن احتمالی کرونا در دنیا ثبت شده است.

در حال حاضر اتحادیه اروپا در مقایسه با آمریکا که 800 میلیون دوز بیشتر واکسن ذخیره نموده است، شرایط خوبی دارد. با این حال اروپا امیدوار است تا به لطف نظام بهداشت عمومی قدرتمند و قدرت خرید بالا که حاصل تقاضای 27 کشور با حدود 450 میلیون ساکن قاره سبز است، بتواند در عرصه پیشتازی واکسیناسیون به موفقیت دست یابد.

به نوشته ال پائیس، به موازات نبرد در فراوری و دستیابی به واکسن کووید-19، رقابت بر سر اولین بودن ها نیز صحنه دنیای را به بازی شطرنجی البته خودخواهنه تر تبدیل نموده است. اما به گفته سوئری مون مدیر مرکز بهداشت دنیای انستیتوی مطالعات بین الملل ژنو، اینکه چه کسی به واکسن دست خواهد یافت همچنان پرسش کلیدی است.

در این میان اتحادیه اروپا که از شروع شیوع بیماری همه گیر به دلیل عدم توانایی در ایجاد هماهنگی در پاسخگویی مناسب به این بیماری مورد انتقاد های فراوانی نهاده شد در کوشش است تا با تضمین تامین واکسن قطعی کرونا در صورت فراوری هر یک از شرکت های فراوریی، پفراینده کم کاری ها و نقاط ضعف خود را جبران کند.

بر اساس داده های ارائه شده از سوی کمیسیون اروپا تا کنون قرارداد پیش خرید 1225 میلیون دوز واکسن نهایی و 580 میلیون دوز واکس ذخیره از سوی اتحادیه با پنج شرکت فراوریی از جمله فایزر، جانسن، آسترازنکا و سانوفی امضا شده است. به این ترتیب رقم کل 1805 میلیون دوز واکسن بالقوه خریداری شده حدودا برابر با چهار دوز واکسن برای هر ساکن کشور های عضو اتحادیه اروپا است. بروکسل همچنین از فرایند مذاکرات با شرکت های مودرنا و نوواواکس اطلاع داده است.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا روز پنج شنبه در گفت و گویی ویدئو کنفرانسی با مقام های کشور های عضو اتحادیه ضمن اعلام شروع احتمالی فرآیند واکسیناسیون از سال 2021، از توافق با دیگر شرکت های فراوریی واکسن کرونا در آینده نزدیک اطلاع داد.

کوشش ها برای تضمین دستیابی سریعتر به واکسن کووید-19 به عنوان برگ برنده غلبه بر این بیماری عجیب در حالی ادامه دارد که هانس کلاگ مدیر منطقه ای سازمان دنیای بهداشت در اروپا اعلام نمود واکسیناسیون به خودی خود نمی تواند به همه گیری بیماری سرانجام دهد. به این ترتیب طبق اطلاعات سازمان دنیای بهداشت، واکسن بدون دسترسی به گزینه های جایگزین، کلید قطعی پیروزی بر شیوع ویروس کرونا نخواهد بود.

الیاس موسیالوس رئیس دپارتمان بهداشت عمومی دانشکاه اقتصاد لندن نیز پیشتر گفت: دستیابی به واکسن پیش از تایید قطعی اثرات دارویی و درمانی آن بی فایده است. چنان که روسیه بدون اطمینان از نتایج نهایی، از موفقیت در کشف نخستین واکسن اطلاع داد و به راستی سر دادن آواز پیروزی با رسیدن به پروژه ای موفقیت آمیز تفاوت بسیاری دارد.

خاویر لوپز نماینده کمیسیون بهداشتی مجلس اروپا معتقد است نخستین کشوری که به واکس کرونا دست یابد نه تنها به منفعت مالی چشمگیری خواهد رسید بلکه موقعیت خود را هم در میان شهفرایندان و هم در سطح بین المللی تقویت خواهد نمود. به نوشته این نشریه، اروپا اگرچه در محله نخست شیوع همه گیری در همکاری برای تامین و توزیع ماسک و تجهیزات تنفسی ناکام ماند، اما به گفته لوپز، اروپا با توسل به نظام بهداشتی قوی در عرصه واکسیناسیون گسترده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به رغم دانسته های ناچیز بشر در برابر نادانسته های ویروس عجیب کرونا، رقابت دنیا در تورنمنت دستیابی و فراوری دارو و واکسن کووید-19 و امید ها برای ریشه کن شدن این بیماری از یک سو و نگرانی ها از توزیع عادلانه این واکسن میان کشور های مختلف از سوی دیگر به چالش سیاسی دولتمردان و دغدغه ملت ها تبدیل شده است.

کوشش محققان برای دستیابی به دارو و واکسن موثر و مورد اعتماد و تکاپوی دولت ها برای تامین احتیاج شهفرایندان خود از راستا امضای توافق های بین المللی همزمان با اتخاذ تدابیر مقابله با شیوع گسترده بیماری همه گیر در شرایطی است که تا کنون بیش از 58 میلیون و 543 هزار نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین افزون بر یک میلیون و 387 هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

شمار مبتلایان کرونا در دنیا در حالی از ایستگاه 58 میلیون نفر گذشته است که بیش از 15 میلیون و 495 هزار مورد از مجموع کل این آمار به قاره اروپا اختصاص دارد. فرانسه، روسیه، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا به ترتیب با ثبت بیش از دو میلیون و 127 هزار، دو میلیون و 89 هزار، یک میلیون و 589 هزار، یک میلیون و 493 هزار و یک میلیون و 380 هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1397

به "کوشش اروپا برای دسیابی به بالاترین رتبه واکسیناسیون کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش اروپا برای دسیابی به بالاترین رتبه واکسیناسیون کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید