تهران-چالوس؛ یک ساعت ونیم سریع تر ، مردم نظر دهند

به گزارش اسلیم فا، دیروز قطعه نخست آزادراه تهران- شمال به روی خودروها باز شد تا بعد از گذشت 2دهه از آغاز عملیات اجرایی این قطعه، ششمین جهت اصلی دسترسی به شمال ایران نیز زیر بار ترافیک برود . مردم در باره نواقص این جهت به وزارت راه نظر دهند.

تهران-چالوس؛ یک ساعت ونیم سریع تر ، مردم نظر دهند

به گزارش خبرنگاران، پیش تر 2جاده از سمت قزوین به رشت، یک جاده از کرج به چالوس در کنار جاده های فیروزکوه و هراز، در مجموع 5جاده اتصال پایتخت به شمال کشور را تشکیل می دادند.

  • اختصاصی آشنایی با آزاد راه تهران- شمال

2 روز پیش رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب به وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا رفت وآمد آزمایشی در این جهت را برقرار کند تا مقدمات افتتاح رسمی آن در اوایل اسفندماه فراهم آید. مقامات وزارت راه و شهرسازی می گویند: از این دستور روحانی غافلگیر شده اند؛ اما بلافاصله با برف روبی جهت، آن را برای تردد آزمایشی مهیا کرده اند و پلیس نیز پیش از گشایش جهت، ایمنی آن را آزموده است.

طبق دستور حسن روحانی، رئیس جمهور، ظهر دیروز، تردد آزمایشی از قطعه نخست آزادراه تهران- شمال، حد فاصل تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان در تهران تا سه راهی شهرستانک آغاز شد و تا ساعت 14 ادامه پیدا کرد. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگاران گفت، دوره تردد آزمایشی، 2روزه خواهد بود. یعنی امروز ظهر از ساعت 12تا 14 جهت آزاد راه باز است؛ اما بعد از آن دوباره رفت وآمد از این قطعه، متوقف می گردد و این توقف تا افتتاح رسمی توسط رئیس جمهور ادامه می یابد.

  • تهران - شمال؛ 1.5ساعت نزدیک تر

قطعه نخست آزادراه تهران - شمال 32کیلومتر طول دارد و فاصله 2نقطه تهران تا دوآب شهرستانک را 65کیلومتر نسبت به جاده چالوس کاهش می دهد. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: با افتتاح این قطعه، زمان سیر از تهران تا چالوس و بالعکس تا 1.5 ساعت کمتر می گردد. خیرالله خادمی در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: عوارض تردد از این جهت به صورت الکترونیک و بدون توقف محاسبه می گردد، اما هنوز مبلغ دقیق آن در کارگروه مسئول قیمت گذاری بر عوارض آزادراه ها تعیین نشده است. البته آن گونه که خادمی می گوید: تردد آزمایشی ظرف دیروز و امروز از قطعه نخست آزادراه رایگان است و هرچند تعیینات خودروها را پلاک خوان های عوارضی ثبت می کنند اما عوارضی به حساب مالکان آنها منظور نخواهد شد. به گفته او، پیشنهاد شرکت آزادراه ها برای عوارض قطعه اول آزادراه تهران- شمال 50هزار تومان بوده، اما کارگروه قیمت گذاری تلاش می کند برای تسهیل تردد از این جهت مبالغ کمتری تعیین کند. او همچنین از بررسی اخذ عوارض به صورت پیمایشی و متناسب با شرایط تردد در جهت خبر می دهد که البته هنوز جزئیات آن تدوین نشده است.

  • آزادراه تهران - شمال به صورت آزمایشی بازگشایی می گردد
  • حداکثر سرعت؛ 80کیلومتر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور می گوید: آزادراه تهران- شمال صعب العبورترین جهت آزادراهی کشور است که بخش عمده آن از دهلیزهای کوهستانی رد می گردد و عبور از آن در بحث راهسازی پرچالش است. به گفته خادمی، نیمی از کل جهت 32کیلومتری قطعه نخست آزادراه تهران - شمال را تونل ها تشکیل می دهند، 3کیلومتر آن به پل ها اختصاص دارد و 8کیلومتر آن نیز ترانشه و دیواره های حائل بلند است؛ ازاین رو کل جهت با محدودیت سرعت روبرو خواهد بود. او می افزاید: به واسطه صعب العبور بودن جهت، سرعت مدنظر قرار گرفته برای طراحی آزادراه 100کیلومتر بر ساعت بوده اما برای ایمنی بیشتر، سرعت سیر خودروها در این جهت 80کیلومتر تعیین شده که البته در تونل ها به 70کیلومتر کاهش می یابد.

  • بهره برداری آزمایشی آزادراه تهران - شمال آغاز شد
  • بازگشایی آزادراه تهران-شمال | فعلا روزی چند ساعت تردد
  • نظرخواهی برای اصلاح نواقص

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شخصا چندین بار جهت قطعه اول آزادراه تهران - شمال را برای بررسی جزئیات رانندگی کرده است، می گوید: در جریان 2 روز تردد آزمایشی خودروها از این قطعه، چنانچه مردم مسئله ای در جهت مشاهده کردند می توانند به ایستگاه های پلیس و راهداری مستقر در جهت یا دفتر شرکت آزادراه ها در ورودی این قطعه منعکس کنند تا به آن رسیدگی گردد. به گفته خادمی، نیروهای شرکت ساخت، پلیس و راهداری نیز شرایط جهت را رصد می کنند. او با اشاره به اینکه برای افتتاح این قطعه در نیمه اول اسفندماه برنامه ریزی شده است، می گوید: تردد آزمایشی در این جهت 2روزه است و بعدازآن تا روزی که بهره برداری رسمی از این قطعه با حضور رئیس جمهور آغاز گردد، عبور و مرور در این جهت ممنوع خواهد بود؛ زیرا وزارت راه و شهرسازی نمی خواهد بعد از افتتاح رسمی، انسدادی در جهت ایجاد کند و تلاش می کند در زمان باقی مانده به بهترین نحو به تکمیل جزئیات جهت بپردازد.

  • ترافیک سنگین برای افتتاح آزادراه

دیروز، در حالی قطعه نخست آزادراه تهران - شمال به صورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت که حضور تعداد قابل توجهی از تهرانی ها برای ورود به این آزادراه، ترافیک سنگینی در انتهای بزرگراه شهید همت و بعد از خروجی دهکده المپیک ایجاد کرده بودند. گویی بعد از چندین بار خلف وعده در افتتاح قطعه اول آزادراه تهران - شمال، این بار شهروندان تهرانی ترجیح داده بودند برای اطمینان از افتتاح این قطعه، طول جهت آن را رانندگی کنند و آن را به عنوان یک رکورد تاریخی به ثبت برسانند.

آزادراه تهران- شمال، شامل 4قطعه و به طول 121 کیلومتر است که اگرچه مراحل مطالعاتی آن از سال 1353 آغاز شده بود اما عملیات اجرایی آن به دهه 70برمی گردد. پیش ازاین، قطعه 4این جهت که آسان ترین قطعه آن محسوب می گردد در دولت دهم به بهره برداری رسیده بود اما پیچیدگی 3قطعه باقی مانده باعث شد وعده اجرا و افتتاح این قطعات بارها به تعویق بیفتد. حالا قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیرهم سطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران تا منطقه دوآب شهرستانک تکمیل شده است. بخش این قطعه دارای 2خط رفت و 2خط برگشت است اما جهت در فرازهای تند به صورت 3 خطه احداث شده است. طبق اعلام شرکت ساخت، حداکثر شیب طولی جهت قطعه یک آزادراه تهران - شمال 6 درصد و حداقل شعاع قوس ها 400 متر است. به گزارش خبرنگاران، اگرچه بیش از 20سال از آغاز عملیات عمرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال می گذرد، اما حدود 80درصد عملیات اجرایی این قطعه از سال 1394 تا به امروز اجرا شده و به طور متوسط با فعالیت مستقیم 5 هزار نفر نیروی کار عمرانی و 1200 دستگاه ماشین آلات راهسازی تکمیل شده است.

منبع: روزنامه خبرنگاران 24 بهمن

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 869

به "تهران-چالوس؛ یک ساعت ونیم سریع تر ، مردم نظر دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران-چالوس؛ یک ساعت ونیم سریع تر ، مردم نظر دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید