خبرهای خوش برای پرستاران ، از استخدام 9500 پرستار جدید تا حذف قاصدک

به گزارش اسلیم فا، معاون پرستاری وزیر بهداشت در آستانه روز پرستار (11 دی) از پرداخت بخشی از معوقات پرستاران، انجام فرایند جذب 5 هزار نیروی جدید پرستاری و قول وزیر برای جذب 4500 نیروی دیگر تا اسفند ماه اطلاع داد.

خبرهای خوش برای پرستاران ، از استخدام 9500 پرستار جدید تا حذف قاصدک

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر مریم حضرتی از دستور وزیر بهداشت برای پرداخت بخشی از معوقات پرستاران تا روز و هفته پرستار اطلاع داد و گفت: در حال حاضر میانگین معوقه کارانه و اضافه کار پرستاران به ترتیب 12 و 9 ماه است. البته برخی از دانشگاه ها در پرداخت ها به روز هستند، اما این معوقات در برخی از دانشگاه ها به 14 ماه هم می رسد.

  • آزمون استخدام پرستاران

معاون پرستاری وزیر بهداشت در ادامه به برگزاری آزمون جذب پرستاران اشاره نمود و گفت: این آزمون برگزار شده و فرایند جذب 5 هزار نیروی پرستار در حال اجرا است.

به گفته حضرتی، این پرستاران برای بیمارستان های تازه تاسیس جذب و به کار گرفته خواهند شد.

حضرتی افزود: همچنین وزیر بهداشت برای جذب 4500 پرستار دیگر در اسفند ماه قول داده که امیدواریم فرایند آن هم انجام و این موضوع محقق گردد.

  • حذف طرح قاصدک

معاون پرستاری وزیر بهداشت همچنین از حذف طرح قاصدک (طرحی که با یک فرمول خاص مبتنی بر عملکرد، ساعات موظفی، اضافه کار، محل خدمت پرسنل و سایر آیتم ها میزان کارانه پرداختی هر نیرو را مشخص می نماید) در پرداخت های پرستاران اطلاع داد و گفت: جلسه روز گذشته اعضای شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت، نتایج و خبرهای خوبی برای پرستاران به دنبال داشت. یکی از این خبرها حذف طرح قاصدک در پرداخت های پرستاران بود.

پس از دو سال کوشش معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، روز گذشته وزیر بهداشت دستور اکید داد که طرح قاصدک در پرداخت های گروه های پزشکی و پرستاری حذف گردد.

به گفته معاون پرستاری وزیر بهداشت، پرداخت ها در طرح قاصدک ظاهرا باید مبتنی بر عملکرد می بود اما عملا پرداخت ها در این طرح مبتنی بر درآمد بود نه عملکرد. بنابراین چه پرستاران و چه پزشکان هر کس که درآمد بیشتری داشت، برداشت بیشتری نیز داشت. بر همین اساس، پرستاران خواستار اجرای عدالت و حذف طرح قاصدک بودند که خوشبختانه با دستور اکید وزیر بهداشت این طرح حذف شد.

حضرتی این را هم گفت که باید طرحی مناسبت جایگزین طرح قاصدک گردد. البته با توجه به اینکه ممکن است این موضوع مقداری زمانبر گردد، مقرر شد کارگروهی برای اصلاح نظام پرداخت با مشارکت معاونت های پرستاری، درمان، توسعه و معاون کل وزارت بهداشت و همچنین نمایندگان سازمان نظام پرستاری تشکیل و در این مورد بحث گردد.

  • پوشش بیمه ای مراقبت پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزیر بهداشت همچنین از اقدامات اجرا شده برای پوشش بیمه ای مراقبت های پرستاری در منزل اطلاع داد و گفت : استانداردهای خدمتی برای بیماری های مزمن و شایع مثل سکته مغزی، بیماران بستری در آی سی یو که احتیاج به مراقبت دارند، نارسایی مزمن قلب، نوزادان مبتلا به ایکتر (زردی نوزادان که احتیاج به فوتوتراپی دارند)، مراقبت های تسکینی در سرطان و بیماری های انسداد مزمن ریوی (copd) تدوین شده و مورد تایید معاونت درمان هم قرار گرفته است.

حضرتی افزود: این استانداردهای خدمتی برای تصویب نهایی به شورای عالی بیمه ارسال می گردد و پس از تصویب در شورای مذکور، برای اجرا ابلاغ سراسری خواهد شد.

این مسئول گفت: پرستاری که در منزل ارائه مراقبت دارد، باید صلاحیت حرفه ای داشته باشد. بر همین اساس همه پرستارانی که در منزل ارائه مراقبت دارند، باید صلاحیت علمی، اخلاقی، انضباطی و قانونی داشته باشند و تمام این مباحث کنترل خواهد شد.

حضرتی اظهار کرد: از طرف دیگر تا الان خدمات پرستاری تنها در بیمارستان تعریف شده بود و استانداردهای خدمات پرستاری در منزل تعریف نشده بود. در حال حاضر استانداردهای خدمت پرستاری در منزل تعریف و مشخص شده است و به جهت آن که تعرفه آن نیز مشخص گردد، باید در شورای عالی بیمه مورد آنالیز و تصویب نهایی قرار گیرد.

وی افزود: حسن دیگر این استانداردهای خدمتی آن است که اگر مساله قانونی و سوءگیری قانونی پیش آید، قاضی باید بر اساس استانداردهای خدمت قضاوت کند که آیا در خدمت مربوط از استانداردها عدول شده است یا خیر. در مجموع این استانداردها به نوعی حمایت از مردم است و برای اولین بار هم در کشور تهیه شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 763

به "خبرهای خوش برای پرستاران ، از استخدام 9500 پرستار جدید تا حذف قاصدک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرهای خوش برای پرستاران ، از استخدام 9500 پرستار جدید تا حذف قاصدک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید