تور هند: راجع به خواص درمانی سنبل هندی چه میدانید؟

به گزارش اسلیم فا، در دوران باستان سنبل هندی یکی از با ارزش ترین گیاهان دارویی محسوب می شد. این گیاه به اسم عطر، دارو و در زمینه های مذهبی در سرزمین های وسیعی از هند گرفته تا اروپا استفاده می گردد.روغن سنبل هندی داروی گیاهی برای درمان طبیعی بی خوابی، استرس، مسائل گوارشی، ضعف سیستم ایمنی و عفونت هاست.

تور هند: راجع به خواص درمانی سنبل هندی چه میدانید؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

سنبل هندی از کجا آمده است؟

سنبل هندی همان گونه که از اسمش تعیین است بومی هند و سریلانکا است. گیاه سنبل هندی در منطقه ها گرم و استوایی رشد می کند. عطر و بوی این گیاه که ارتفاع آن به 1.50 متر می رسد شبیه بوی لیموترش است.

از گیاه سنبل هندی به صورت دم نموده، جوشانده و بعلاوه عصاره روغنی استفاده می گردد. سنبل هندی ضدباکتری، ضداسپاسم، ضدسلولیت، ضد استرس و ضدخستگی است.1

سنبل هندی چیست؟

سنبل هندی که به آن نارد، ناردین و سنبل رومی هم گفته می گردد؛ گیاهی از خانواده سنبل الطیب یان با نام علمی Nardostachys jatamansi است.

این گیاه در هیمالیا نپال، چین و هند رشد می کند و در ارتفاعات حدود 10،000 پایی یافت می گردد. این گیاه تقریباً سه فوت طول دارد و دارای گل های صورتی و زنگوله مانند است.

ساقه های سنبل هندی که ریزوم نامیده می شوند خرد شده و برای تهیه عصاره تقطیر می شوند. این عصاره دارای عطر شدید و رنگ کهربایی است. اصلی ترین ترکیباتی که در این عصاره یافت می شوند عبارتند از:

آریستولن

کالارین

کلارارنول

کومارین

دی هیدروازولین ها

اسید جاتامانشینین

ناردول

ناردوستاکون

والرینانول

والرانال

والرانون

طبق تحقیقات اجرا شده، اسانس حاصل از ریشه سنبل هندی، فعالیت ضد قارچی، ضد میکروبی، ضد فشار خون، ضد آریتمی و ضد تشنج دارد. ریزوم های استخراج شده با 50 درصد اتانول فعالیت محافظت کننده از کبد، ضد چربی و ضد آریتمی دارند.

ساقه پودر شده این گیاه مفید هم برای تمیز کردن رحم، یاری به درمان ناباروری و درمان اختلالات قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.2

خواص درمانی سنبل هندی

گیاه سنبل هندی دارای روغن های ضروری مفید و متعددی، مواد شیمیایی، مواد معدنی و ویتامین ها است که از لحاظ خواص آنتی اکسیدان و جلوگیری از بیماری شناخته شده اند.

سنبل هندی حاوی 99 کالری در هر 100 گرم است با این وجود، کلسترولی در آن وجود ندارد.

مولفه مواد شیمیایی اولیه در گیاه سنبل هندی Citral یا Lemonal، آلدهید بوده که آلدهید مسئول عطر و بوی منحصر به فرد لیمو آن است و Citral دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قوی می باشد.

علاوه بر این، تکه های این گیاه شامل ترکیبات دیگری از روغن های ضروری مانند میرس، citronellol، متیل، heptenone، dipentene، ژرانیول، لیمونن، geranyl استات، نرول، و غیره هستند که این ترکیبات به اسم ضد محرک، دوای مخمر، حشره، ضد قارچ و ضد عفونی شناخته شده اند.

برگ و ساقه سنبل هندی در محتوای اسید فولیک بسیار خوب عمل می کند (100 گرم برگ و ساقه حدود 75 میکروگرم یا 19 درصد از RDA را دارا می باشد). Folates در تقسیم سلولی و ترکیب DNA مهم است. این گیاه با این خاصیت می تواند به پیشگیری از نقائص لوله عصبی در نوزاد در دوران باروری، یاری کند.

تکه های سنبل هندی غنی از بسیاری ویتامین های ضروری و ارزشمند مانند اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6) و تیامین (ویتامین B1) می باشد. این ویتامین ها برای بدن ضروری به شمار میرود و بدن احتیاج خود را به آنها از منابع خارجی جایگزین می کند.

علاوه بر این، گیاه های تازه حاوی مقدار کمی از ویتامین های آنتی اکسیدان دار مانند ویتامین C، و ویتامین A هستند.

تکه های گیاه سنبل هندی، تازه یا خشک، منابع غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، روی، کلسیم، آهن، منگنز، مس، مهمیم و می باشند. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن، را تشکیل می-دهد که به کنترل ضربان قلب و فشار خون یاری می کند. منگنز به وسیله بدن به اسم یک کوفاکتور برای آنزیم های آنتی اکسیدان، آنزیم سوپراکسید دیسموتاز استفاده می گردد.3

خواص لاغری سنبل هندی

همان طور که گفتیم سنبل هندی برای هضم راحت غذا، کاهش نفخ و گاز معده مفید است. اگر احساس می کنید شکمتان نفخ نموده و بزرگ شده است می توانید به این گیاه اعتماد کنید. علاوه بر این سنبل هندی خواص دیورتیک هم دارد.

بنابراین می توانید هر سال 1 تا 2 مرتبه یک دوره کوتاه سم زدایی از بدن با این گیاه و آب میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشید. به این ترتیب سموم و مواد زائد از بدنتان دفع شده و چند قدم به کاهش وزن نزدیک تر می شوید.

بهتر است با عطار یا داروساز مشورت کنید و متناسب با وزنی که دارید و یا می خواهید کم کنید از گیاه سنبل هندی بهره ببرید. در حالت کلی مقدار مصرف چای آن همانی است که برای هضم راحت غذا ذکر شده است.1

سنبل هندی برای هضم غذا

دم نموده سنبل هندی به تسکین و برطرف مسائل گوارشی یاری می کند. این گیاه خاصیت ضداسپاسم دارد و با اسپاسم معده و روده ها مقابله می کند و باعث کاهش نفخ می گردد. سنبل هندی ضدانگل است و توصیه می گردد در سرانجام شهریور بعد از مصرف میوه های تابستانی مصرف گردد.

می توانید 1 قاشق مرباخوری برگ گیاه سنبل هندی را با یک فنجان آب جوش به مدت چند دقیقه دم کنید. چای را صاف نموده و بعد از غذا میل کنید تا هضم غذا با سهولت انجام گردد. توجه داشته باشید که مصرف سنبل هندی برای خانم های باردار، شیرده و بعلاوه بچه ها زیر 3 سال ممنوع است.1

عوارض جانبی

استفاده از اسانس این گیاه به صورت موضعی و استنشاقی بی خطر است اما برای مصرف خوراکی حتما باید از اسانس خالص، باکیفیت و ارگانیک آن بهره ببرید.

بر اساس مطالعه ای که مقدار تأثیر اسانس سنبل هندی بر روی درمان اضطراب و پریشانی را مقدار گیری نموده است، استفاده از این گیاه به این منظور هیچ خطری برای بدن ندارد. این ماده غیر سمی و ضد حساسیت است. بعلاوه هیچ بیماری شناخته شده ای وجود ندارد که استفاده از این گیاه را منع کند.

در هنگام بارداری یا شیردهی از مصرف سنبل هندی خودداری کنید. زیرا تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد.

بعضی از اسانس ها ممکن است باعث تحریک یا واکنش آلرژیک در افرادی که دارای پوست های حساس هستند؛ شوند. بنابراین قبل از استفاده منظم از این اسانس، مقداری از آن را روی پوست آرنج آزمایش کنید. ضمن این که از تماس این اسانس با چشم و سایر منطقه ها حساس هم خودداری کنید.2

نحوه تهیه و نگهداری سنبل هندی

در سراسر سال، ساقه سنبل هندی تازه و جوانه های برگ در بازارهای محلی در دسترس می باشد. به طور کلی، برگ های تازه این گیاه برای مصرف در پخت و پز از باغچه حیاط خلوت شخصی برداشت گردد به علت تازگی و بهتر خواهد بود.

اگر مجبورید از فروشگاه های گیاه فروش یا عطاری ها خرید کنید، سنبل هندی تازه و ساقه های با طعم تازه و مانند لیمو با رایحه و عطر گل سرخ انتخاب کنید و به دقت نگاه کنید که برگ های گیاه تغییر رنگ و خال خال زرد نداشته باشد.

بعد از خرید، در خانه برای تمیز کردن این گیاه از آب سرد استفاده نمایید، در هوای خشک نگه دارید و برگ گیاه را از ساقه جدا نمایید، ساقه سنبل هندی در کیسه های زیپ دار قرار دهید و به طور جداگانه در داخل یخچال نگهدارید تا طعم خود را به سایر مواد غذایی ندهد. به این ترتیب، تا 2-3 هفته تازه باقی می ماند. بعلاوه ساقه گیاه را می توانید منجمد کنید که در این صورت برای چند ماه میتوان نگه داشت.

بعلاوه سنبل هندی خشک و زمینی پودر شده (پودر sereh) می تواند در بازار موجود باشد. از مراکز معتبر تهیه گردد. خشک گیاه را باید در ظروف محفوظ از هوا نگه داشته و در یک محل خنک، تاریک و خشک قرار داده گردد که در آن برای چند ماه تازه خواهد بود.3

پینوشتها

1.www.beytoote.com

2.www.payamesalamat.com

3.www.mamanam.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1907

به "تور هند: راجع به خواص درمانی سنبل هندی چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: راجع به خواص درمانی سنبل هندی چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید