می دانید فرق اسپاگتی، نودل، پاستا، پنه، فتوچینی و... چیست؟

به گزارش اسلیم فا، یکی از غذاهای خوشمزه و فانتزی که بچه ها عاشق آن هستند، پاستا یا همان ماکارونی خودمان است. پختن ماکارونی به مهارت زیادی احتیاج ندارد و زود آماده می گردد.

می دانید فرق اسپاگتی، نودل، پاستا، پنه، فتوچینی و... چیست؟

اصل و نسب این غذا به کشور ایتالیا برمی گردد اما امروزه همه مردم با این رشته های کوچک و بزرگ به خوبی آشنایی دارند و در سراسر جهان حدود 150 نوع پاستا در شکل و میزان های مختلف دیده می گردد. در ایران هم نمونه های خوب و با کیفیتی از این محصول با قیمت مناسب وجود دارند. آنها را نباید فراموش کنید.

غذایی کامل و مالی

اگر می خواهید یک غذای کامل و مالی نوش جان کنید که رنگ و لعاب خوبی دارد ماکارونی (اسپاگتی) برترین انتخاب است. یک بسته ماکارونی 700 گرمی حدود 700 تا 800 تومان قیمت دارد. نصف این میزان به همراه گوشت قرمز و سبزیجات تازه مانند فلفل دلمه ای، ذرت و قارچ برای یک خانواده چهار تا شش نفره کافی است. بنابراین با هزینه ای ارزان غذایی خوشمزه آماده می گردد. قیمت پاستاهای شکل دار با وزن 500 گرم نیز حدود 600 تا 700 تومان است.

نکته دیگر این است که شکل های مختلف پاستا تنوع غذایی شما را بیشتر می نمایند و هر بار می توانید در ترکیب سوپ، سالاد و حتی لازانیا از ترکیب های گوناگونی بهره ببرید یا حتی غذاهای تازه ای یاد بگیرید که با پاستا درست می شوند.

پاستا برای گیاهخواران هم غذای مناسبی است و در کنار سویا و سایر سبزیجات نیازهای بدنشان را تامین می نماید.

رنگ رخساره ماکارونی

شاید در بین قفسه های فروشگاه های مختلف ماکارونی رشته ای تیره رنگی توجه شما را جلب نموده باشد یا شاید هم بدون توجه از کنارش گذشته باشید. به هر حال بهتر است بدانید که این نوع ماکارونی نسبت به سایر هم خانواده های خودش ارزش غذایی بیشتری دارد. رنگ تیره به دانه های سبوس مربوط می گردد و نشان می دهد که ماکارونی با استفاده از آرد کامل گندم تهیه شده، ویتامین های بیشتری دارد و سطح بالاتری از فیبر را در خود جای داده است.

روی بسته بندی برخی از ماکارونی ها هم نوشته شده که با آرد سمولینا تهیه شده اند. در واقع آرد سمولینا از گندمی تهیه شده که بیشترین پروتئین را دارد و ترکیب این آرد با سبوس محصولی با خواص بیشتر ایجاد می نماید. گاهی هم برخی از تولیدنمایندگان، ماکارونی را با ویتامین های گروه ب، آهن و... غنی می نمایند. ماکارونی های غنی شده هم گزینه های خوبی برای خرید هستند.

وقتی ماکارونی های تیره سبوس دار را می پزید متوجه می شوید که رنگشان با ماکارونی های معمولی تفاوت چندانی ندارد و از لحاظ قیمت نیز اختلاف بینشان بسیار جزئی در حد 100 تا 200 تومان است. بنابراین بهتر است محصول مغذی تر را انتخاب کنید.

نواری ها

فتوچینی و تالیاتلی دو نوع پاستای نواری هستند که از انواع معمولی کمی پهن تر هستند. گاهی می توانید آنها را در رنگ های سبز و نارنجی هم پیدا کنید اما رنگ غالب، همان رنگ همیشگی پاستا ست.

صدفی، فنری

این گروه شامل پاستاهای فرم دار هستند که می توانید حداقل ده نام دیگر به آنها اضافه کنید؛ مانند پاستای سیم تلفنی، پاپیونی ساده یا لبه گرد، پیچ ضخیم، زنگوله ای، چرخ کوچک، لازانت و... پاستاهای فرم دار فروش نسبتا خوبی دارند. البته انواع کوچک تر برای تهیه سوپ هم استفاده می شوند. گروهی از آنها هم رنگی هستند که غذای شما را زیباتر می نمایند.

لوله ای ها

پاستاهای لوله ای درشت یا آنهایی که لبه کناری شان مورب است، به پنه معروفند. به ماکارونی هایی که لبه مورب دارند پنه ریگاته می گویند. اگر با این اسامی آشنایی داشته باشید هنگام انتخاب غذا در رستوران های ایتالیایی با یک نگاه به منو نوع غذا را کم وبیش مجسم می کنید.

پاستای شکم پر

شبیه پیراشکی های مربع شکل کوچکی است که داخل آن با گوشت، قارچ، پنیر و سبزیجات پر شده و داخل فریزر فروشگاه ها نگهداری می گردد. به این پاستاهای پر شده راویولی و تورتلینی می گویند. اگر از طعمش خوشتان نمی آید در خانه هم می توانید خمیر این نوع پاستا را از لابه لای صفحات کتاب آشپزی پیدا کنید و راویولی خانگی بپزید. راویولی ها وتورتلینی های آماده را باید 20 دقیقه در آب بجوشانید و بعد با هر سسی که دوست دارید سرو کنید.

نودل های چینی

چینی ها معتقدند که ماکارونی اولین بار در کشور آنها به وجود آمده و بعد مارکوپولو در بازگشت از سفرش آن را به مردمان ایتالیا معرفی نموده است. راست و دروغ این موضوع پای مورخان است اما به هر حال چینی ها یک نوع رشته ویژه دارند که به آن نودل می گویند و در تهیه غذاهای مختلف از آن استفاده می نمایند. نودل های چینی در بسته های مربع شکل کوچک در بازار موجودند که با گوشت، مرغ یا سبزیجات طعم دار شده اند و بیشتر به عنوان یک غذای آماده با قیمتی حدود 600 تومان به فروش می رسند که البته وزنشان به طور تقریبی صد گرم است.

لازانیا

یکی از محبوب ترین غذاها از خانواده ماکارونی است که در یک جمع کوچک خانوادگی یا حتی مهمانی ها به عنوان یک غذای رسمی از آن استفاده می گردد. شکل سنتی لازانیا ساده و شیری رنگ است اما چند سالی است که لازانیا با ادویه هایی مانند پاپریکا، زعفران یا حتی سیر مزه دار می گردد. البته چاشنی ویژه لازانیا و انواع پاستا آویشن است که معمولا داخل بسته لازانیا پیدا می گردد. به تازگی هم لازانیاهایی به بازار آمده اند که لبه کناری آنها کنگره شکل است و برخی از آنها نسبت به لازانیاهای رایج باریک تر هستند. لازانیاهای معمولی و طعم دار با وزن 200 گرم حدود 800 تومان قیمت دارند.

رشته های سوپ

داخل برخی از بسته ها، ماکارونی های نازک و خردشده ای وجود دارد که به آنها ماکارونی سوپ یا ورمیشل می گویند. این ماکارونی در سوپ شما لعاب خوبی ایجاد می نماید و در نتیجه سوپ غلیظ می گردد. اگر بگذارید سوپ حسابی پخته گردد رشته های ورمیشل کاملا حل می شوند. اگر از ظاهر رشته ای سوپ خوشتان می آید زمان پخت را کوتاه تر در نظر بگیرید.

اسپاگتی

نازک ترین نوع پاستای رشته ای، ماکارونی یا همان اسپاگتی است که ضخامتش حدود 4/1 میلی متر است. سایر ماکارونی های رشته ای ضخامت بیشتری حدود 7/1 تا دو میلی متر دارند. معمولا روی بسته بندی ماکارونی ها نوشته شده که ضخامتشان چقدر است. پس برحسب ذائقه هرکدام را که می پسندید انتخاب کنید. از بابت اینکه ماکارونی های نازک تر ممکن است هنگام آبکشی له شوند، نگران نباشید. اگر به موقع آنها را از روی شعله بردارید هیچ مسئله ای پیش نمی آید.

چند نکته

بیشتر ما عادت داریم برای تهیه سس ماکارونی از گوشت قرمز و سس گوجه فرنگی استفاده کنیم اما می توانید تکه های مرغ پخته شده و سس سفید را جایگزین کنید. سیر، روغن زیتون، فلفل دلمه ای رنگی، انواع پنیر و گیاهان معطر مانند ریحان و ترخون طعم ماکارونی همیشگی شما را تغییر و به ذائقه تان تنوع می دهند.

برای پخت ماکارونی قابلمه بزرگی در نظر بگیرید چون بعد از جوشیدن افزایش حجم پیدا می نمایند و ممکن است به هم بچسبند.

لازم نیست که ورقه های لازانیا را قبل از پخت در آب بجوشانید. کافی است سس را آبدارتر درست کنید. لازانیاها را خشک روی هم بچنید و لابه لای آنها را با پنیر و سس رقیق پر کنید و بعد داخل فر بگذارید. می توانید روی ظرف را با کاغذ فویل بپوشانید تا لازانیا کاملا نرم گردد. این طرز پخت روشی ساده است که امتحانش ضرر ندارد.

به آب ماکارونی کمی نمک اضافه کنید اما روغن نریزید چون باعث می گردد سس به خوبی جذب ماکارونی نگردد. برای اینکه ماکارونی ها به هم نچسبند می توانید داخل آب کمی زرد چوبه اضافه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2315

به "می دانید فرق اسپاگتی، نودل، پاستا، پنه، فتوچینی و... چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می دانید فرق اسپاگتی، نودل، پاستا، پنه، فتوچینی و... چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید