سیگارعلیه زیبایی

به گزارش اسلیم فا، اگرچه معمولا از عوارض و آثار منفی سیگار بر قلب و ریه ها و لثه ها حرف به میان می آید اما شاید برای گروهی از سیگاری ها بد نباشد که نگاهی به عوارض پوستی سیگار بیندازند و ببینند که چگونه آثار سوء تنباکو بر پوست و مویشان می تواند زیبایی آنها را قربانی کند. 7 عارضه ای که در ادامه می خوانید، مشتی است نمونه خروار.

سیگارعلیه زیبایی

سیگارعلیه زیبایی

ترجمه:یاسمین ثریا

7 تاثیر منفی سیگار بر چهره سیگاری ها

اگرچه معمولا از عوارض و آثار منفی سیگار بر قلب و ریه ها و لثه ها حرف به میان می آید اما شاید برای گروهی از سیگاری ها بد نباشد که نگاهی به عوارض پوستی سیگار بیندازند و ببینند که چگونه آثار سوء تنباکو بر پوست و مویشان می تواند زیبایی آنها را قربانی کند. 7 عارضه ای که در ادامه می خوانید، مشتی است نمونه خروار.

1- تغییر رنگ پوست

استعمال مداوم سیگار از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به پوست جلوگیری می نماید. در نتیجه پوست برخی سیگاری ها رنگ پریده می گردد و پوست برخی دیگر به رنگ های ناخوشایندی درخواهد آمد.

2- شلی پوست

دود تنباکو حاوی بیش از 4 هزار نوع ماده شیمیایی خطرناک است که بیشتر آنها سبب تخریب کلاژن و الاستین پوست می شوند. استحکام و کشسانی پوست ناشی از وجود همین دو ماده است. لازم نیست حتما خودتان سیگار بکشید که کلاژن و الاستین پوستتان از بین برود. اگر در معرض دود سیگار سایرین هم قرار بگیرید این 2 ماده ارزشمند از بین خواهد رفت. فقدان این 2 ماده یعنی چروک های عمیق و قابل توجه.

3- افتادگی سینه ها و بازوها

الاستین وکلاژن تنها در پوست صورت نیستند. پوست سایر قسمت های بدن هم دارای این 2ماده است و قرار گرفتن مداوم در معرض دود سیگار سبب افتادگی پوست آنها، مخصوصا پوست سینه ها و پشت بازو ها خواهد شد.

4- چروکیدگی چهره

سیگاری ها هنگام پک زدن به سیگار، ماهیچه های به خصوصی از اطراف لب هایشان را درگیر می نمایند و درنتیجه هنگام پک زدن چروک های مخصوصی که به اصطلاح چروک های سیگاری نامیده می شوند، دور لب هایشان پدید خواهد آمد. این چروک ها با از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست تبدیل به چروک های عمیق می شوند.

5- لکه های رنگی

با افزایش سن روی پوست صورت، ناخن ها و دست ها لکه های تیره ای ایجاد می شوند که احتمال بروزشان در افراد سیگاری بیشتر است.

6- ریزش مو

مطالعات دانشمندان حاکی از آن است که استعمال سیگار احتمال ابتلا به طاسی را افزایش می دهد.

7- پسوریازیس

محققان می گویند سیگاری ها بیشتر در معرض ابتلا به پسوریازیس هستند. پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که طی آن ضایعات ضخیم پوسته داری بر زانو ها، بازو ها، سر، دست ها، پاها و پشت ظاهر می شوند.

دکتر حسین طباطبایی*

صورت سیگاری ها چه شکلی است؟

برخی افراد که چین های عمیقی در چهره دارند، سیگاری بوده اند و این چین و چروک هایشان با تعداد و سال های مصرف سیگار افزایش یافته است. محققان معتقدند سیگار تاثیر بیشتری نسبت به نور خورشید در ایجاد چین و چروک های چهره دارد.

در یک مطالعه روی سیگاری هایی که پوست روشن داشته اند و روزانه کمتر از 2 ساعت در معرض نور خورشید بوده اند معین شد که چین و چروک پوست آنها به طور چشمگیری بیشتر از افراد مشابه غیرسیگاری بوده است. در تعریف صورت سیگاری، پزشکان می گویند: خطوط و چروک واضح و معین در صورت، نمایان بودن برجستگی های استخوانی صورت، چهره کدر و نحیف با نمای گلگون با مخلوطی از ته رنگ نارنجی یا ارغوانی مایل به قرمز.

در یک آنالیز روی چهره سیگاری ها دیده شد که 46 درصد آنها صورت سیگاری داشته اند؛ در حالی که تنها 8 درصد کسانی که قبلا سیگاری بوده اند دارای صورت سیگاری بوده اند و هیچ کدام از غیرسیگاری ها شامل این تعریف نشدند. تغییرات صورت سیگاری ها تحت تاثیر نور خورشید، سن، طبقه اجتماعی و تغییرات اخیر وزن قرار نمی گیرد. برخی پزشکان نقش آفتاب را بیشتر از سیگار می دانند و در صورتی که سیگار با آفتاب همراه باشد، آثار آن در ایجاد چین و چروک چندبرابر خواهد شد. در این میان، خانم های سیگاری به دلیل کاهش نسبی الیاف کلاژن پوست شان نسبت به آقایان سیگاری بیشتر در معرض چین و چروک پوست هستند. سیگار از 4 طریق باعث چروکیدگی پوست می گردد:آسیب به الیاف الاستیک و کلاژن که حالت نرمی و ارتجاعی به پوست می دهند؛ کاهش سطح ویتامین A در پوست که نقش محافظتی در مقابل سموم شیمیایی دارد؛ کاهش رطوبت لایه شاخی پوست و کاهش سطح استروژن در خانم ها (حالتی شبیه یائسگی زودرس).

پی نوشت ها :

*نظر متخصص پوست وموا

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1867

به "سیگارعلیه زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگارعلیه زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید