چطور روی صندلی درست بنشینیم

به گزارش اسلیم فا، طرز صحیح نشستن روی صندلی بسیار مهم است چرا که بسیاری از افراد حتی بیش از 10 ساعت در روز روی جایگاه می نشینند. بنابراین صندلی می تواند در ایجاد دردهای بدنی و مقدار سلامت انسان موثر باشد اما متاسفانه بسیاری از ما به صندلی محل کارمان توجه چندانی نداریم و وقتی به اهمیت آن پی می بریم که دچار عارضه ای شده باشیم.

چطور روی صندلی درست بنشینیم

طبیعی است که وقتی قرار است از یک صندلی زمان زیادی استفاده گردد باید بسیار راحت باشد. یک صندلی راحت و سالم باید چند ویژگی مهم داشته باشد:

طرز صحیح نشستن روی صندلی

هر چقدر هم که یک صندلی خوب و مناسب باشد، طرز صحیح نشستن روی صندلی بسیار مهم است. به همین علت برخی از متخصصان ارگونومی یا بهداشت کار با حضور در اداره ها، کارگاه ها، کارخانه ها و ... طرز صحیح نشستن روی صندلی و کار کردن کارمند، کارگر و سایر افراد را روی صندلی به آنها آموزش می دهند تا فرد دچار عوارض کار طولانی مدت روی صندلی نگردد. بهتر است به نحوی روی صندلی بنشینید که بتوانید به راحتی به پشتی صندلی تکیه بدهید. در این حالت مقداری از فشار وزن به جای وارد شدن به عضلات ضعیف کمر به پشتی صندلی وارد می گردد.

سعی کنید طوری بنشینید که کف پاهایتان روی زمین قرار بگیرد و زانوها فقط مقداری از سطح لگن بالاتر باشند. اگر زانوها بالاتر از حد معمول باشند به زانوها و لگن فشار وارد شده و باعث ایجاد خم شدگی زانو می گردد. زیرا مفصل زانو ساعت های زیادی به طور خمیده قرار داشته و بعد از مدتی دچار محدودیت حرکتی می گردد. در نتیجه فرد دیگر قادر نیست پاهایش را صاف کند. در عارضه خم شدگی زانو عضله پشت پا از حالت طبیعی خود خارج شده و کوتاه می گردد، به همین علت وقتی زانو خم است فرد انرژی زیادی را هنگام راه رفتن مصرف می نماید. دوم اینکه وقتی زانوها در حالت خم شدگی هستند عضله چهارسر یا عضله بسیار مهمی که نقش حمایتی برای مفصل زانو دارد، فعالیت طبیعی خود را از دست داده، به مرور زمان تحلیل می رود و ضعیف می گردد. با ضعیف شددن این عضله دردهای زانو، ساییدگی کشکک و ... ایجاد می گردد. اگر بتوان محدودیت حرکتی ایجاد شده را به نوعی با فیزیوتراپی، ورزش و تحرک از بین برد سلامت زانوها دوباره بر میگردد.

لم دادن روی صندلی؟

گفتنی است لم دادن روی صندلی به خصوص بعد از یک فعالیت طولانی برای کمر بسیار خطرناک است. بسیاری از اسپاسم های عضلات درست زمانی اتفاق می افتند که فرد یک فعالیت سنگین انجام داده و بعد خسته و کوفته روی کاناپه یا مبل لم می دهند. در این حالت هیچ حمایتی به کمری که در اثر فعالیت خسته شده است از سوی صندلی نمی گردد، در نتیجه عضلات دچار اسپاسم و درد شدید می شوند. مطالعات نشان می دهند که وقتی 10 درجه به سمت جلو خم می شویم فشاری که به دیسک مهره سوم و چهارم وارد می گردد سه برابر می گردد، حتی وقتی یک مسواک ساده می زنید. بنابراین اگر ایستاده کار می کنید روی کار خم نشوید و اگر نشسته کار می کنید به گونه ای روی صندلی بنشینید که دستانتان به راحتی به تمام وسایل روی میز برسد و مجبور نباشید به طرفین خم شوید. بعلاوه افرادی که هنگام کار کردن مدام از دست هایشان استفاده می نمایند بهتر است صندلی های بی دسته داشته باشند تا قدرت مانور دست هایشان افزایش پیدا کند. افرادی که مجبورند در طول روز مرتب روی صندلی بنشینند و بلند شوند بهتر است، صندلی چرخ دار استفاده نمایند تا بتوانند به راحتی صندلی خود را بچرخانند و هنگام نشستن و برخاستن راحت باشند.

ارتفاع صندلی

جهت طرز صحیح نشستن روی صندلی باید ارتفاع صندلی ها قابل تنظیم باشد تا افراد با قدهای مختلف بتوانند آن را به راحتی تنظیم نمایند. ارتفاع پایه های صندلی باید به گونه ای باشد که وقتی فرد روی آن می نشیند کف پاهایش کاملا روی زمین بوده و ثبات داشته باشد. اگر این ارتفاع بلند تر از حد معمول باشد فرد استفاده نماینده مجبور است پنجه های پایش را روی زمین بگذارد. در این حالت وزن به نوعی آویزان است و برعکس اگر ارتفاع پایه های صندلی کوتاه باشد زانوها بالاتر از لگن قرار می گیرند و یک خمیدگی در مفصل لگن ایجاد می نمایند.

دسته صندلی

صندلی باید دارای دسته هایی باشد که دست ها به راحتی روی آن قرار بگیرند. با این کار مقداری از وزن به وسیله دست ها به صندلی منتقل شده، فشار کمتری به پشت و حتی گردن وارد می گردد.

پشتی صندلی

پشتی صندلی نباید کاملا بر کفی صندلی عمود باشد بلکه بهتر است حدود 10 درجه به سمت عقب متمایل باشد، به عبارتی زاویه ای که پشتی صندلی با محل نشیمنگاه درست می نماید باید حدود 10 درجه باشد. ضمن اینکه ما در ناحیه کمر، گودی کمر را هم داریم، یعنی دقیقا جایی که بیشترین شکایت دردهای کمر را به خود اختصاص داده است. برای اینکه این قسمت هنگام نشستن روی صندلی پر گردد باید یک برجستگی در همین قسمت در پشتی صندلی تعبیه گردد تا هنگامی که فرد روی صندلی می نشیند گودی کمرش پر شده و کمر کمتر خسته گردد.

کفی صندلی

نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های چوبی یا صندلی های فایبر گلاسی که سفت هستند بسیار آزاردهنده است. در نتیجه محل نشیمنگاه باید دارای فوم فشرده، ابر نرم یا به گونه ای باشد که بتواند در ساعت های طولانی فشار بدن را تحمل نموده و به نشیمنگاه فرد آسیب وارد ننمایند.

طولانی مدت روی صندلی ننشینید

اگر صندلی مناسبی انتخاب نموده باشید و طرز صحیح نشستن روی صندلی را هم بدانید و رعایت کنید اما طولانی مدت روی آن بنشینید دچار عوارض خواهید شد، به خصوص اگر در یک شرایط ثابت بنشینید. باید بدانید نشستن طولانی مدت عوارض زیادی برای انسان به همراه خواهد داشت. یکی از این عوارض کمر درد است. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به افرادی که ناچارند ساعت ها روی صندلی بنشینند توصیه می نمایند بعد از هر 50 دقیقه ای که شرایطشان ثابت بوده است برخاسته و تغییر شرایط بدهند. چند قدمی راه بروند و چند حرکت کششی انجام بدهند. نگران از دست رفتن زمانتان نباشید، همه این کارها بیش از 30 ثانیه هم وقتتان را نمی گیرد. اما همین کار ساده خستگی 50 دقیقه نشستن را از تن خارج و حالت یکنواختی بدن را از بدن دور می نماید . عوارض نشستن طولانی مدت را به حداقل می رساند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2195

به "چطور روی صندلی درست بنشینیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور روی صندلی درست بنشینیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید