فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری های عفونی چه نقشی دارد؟

به گزارش اسلیم فا، کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: فعالیت بدنی علاوه بر جلوگیری از بیماری های غیر واگیر و در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری های عفونی نقش مهمی دارد.

فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری های عفونی چه نقشی دارد؟

به گزارش خبرنگاران از بهداشت نیوز، دکتر طیبه احمدزاده گفت: شیوع بیماری کرونا بیش از پیش نشان داد فعالیت بدنی نه تنها در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر بلکه در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری های عفونی نیز اهمیت دارد.

وی بیان داشت: نقش فعالیت بدنی منظم در پیشگیری و درمان بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان های پستان، پیشگیری از فشارخون بالا، ارتقا سلامت روان، تأخیر در شروع علائم دمانس و بهبود کیفیت زندگی بر کسی پوشیده نیست؛ اما نقش فعالیت بدنی با شدت متوسط در بالا بردن ایمنی و مقابله بدن ما با ویروس های تنفسی است.

این کارشناس مسئول گفت: در مطالعات بین 20 تا 30 درصد کاهش نرخ عفونت های تنفسی ویروسی در افرادی که فعالیت بدنی شدت متوسط دارند مشاهده شده است، همچنین فعالیت بدنی به وسیله تأثیر بر اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از عوامل وخامت کووید 19 و افزایش توان قلبی تنفسی بر کنترل کووید 19 مؤثر است.

دکتر احمدزاده تأکید کرد: از شروع اپیدمی کووید 19 تا بهمن ماه امسال تعداد 20 هزار و 707 نفر از میانسالان شهرستان بوشهر از لحاظ فعالیت بدنی ارزیابی شدند که 63.9 درصد از این افراد فعالیت بدنی نامطلوب داشته اند و این در حالی است که 95.9 درصد از این افراد بدون مشکل پزشکی بوده و ممنوعیتی جهت انجام فعالیت بدنی نداشته اند و تنها به دلیل ترس از ابتلا به کووید 19 و قرنطینه خانگی از انجام فعالیت ورزشی خودداری نموده اند.

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: فعالیت بدنی مطلوب به فعالیتی گفته می شود که حداقل 3 تا 5 روز در هفته با شدت متوسط حداقل روزانه 30 دقیقه و در طول هفته 150 دقیقه باشد، فعالیت بدنی می بایست مستمر باشد تا اثربخشی مطلوب ایجاد شود.

وی توضیح داد: در اپیدمی کووید 19، نکته مهم اجتناب از فعالیت های بدنی با شدت بالا است؛ چراکه فرد تا چند ساعت پس از انجام ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا دچار افت ایمنی می شود به همین دلیل توصیه می شود از فعالیت بدنی شدید به ویژه در باشگاه ها و سالن های ورزشی شلوغ و فضاهای بسته در شرایط بیماری کووید 19 پرهیز شود.

دکتر احمدزاده افراد باسابقه بیماری زمینه ای از فعالیت بدنی با شدت عملکرد پایین، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی استفاده نمایند و گفت: اگر افراد باسابقه بیماری زمینه ای بخواهند ورزش با شدت بالاتر و طولانی تر انجام دهند بایستی در مکانی- خلوت و با حفظ فاصله اجتماعی و بدون ماسک ورزش نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1581

به "فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری های عفونی چه نقشی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری های عفونی چه نقشی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید