مسقط می تواند ایستگاه نهایی توافق هسته ای باشد

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران: روزنامه جمهوری اسلامی با طرح این موضوع که به نظر می رسد مذاکرات مسقط به دلیل مورد اعتماد طرفین بودن عمان بهتر از گفت وگوهای وین یا ژنو باشد، نوشت: عمان می تواند آخرین ایستگاه برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای باشد.

مسقط می تواند ایستگاه نهایی توافق هسته ای باشد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه خبرگزاری تسینم، روزنامه جمهوری اسلامی در ستون سرمقاله شماره امروز پنجشنبه خود، به تحلیل مهمترین تحولات سیاسی هفته پرداخت:

شیعیان و آزادگان دنیا در این هفته در بزرگ ترین ماتم تاریخ بشریت سیاهپوش و عزادار بودند و در ایران نیز سرمای پائیزی که در بعضی شهرها با بارش برف و باران همراه بود نتوانست از گرمای محافل حسینی بکاهد و نشان داد شور حسینی در پس 1375 سالی که از واقعه کربلا می گذرد هرگز فروکش نکرده بلکه هر سال گرم تر از سال قبل برگزار می شود و این پیغامی است به دنیایان که محبت سرور آزادگان در دل مؤمنان همواره شعله ور خواهد بود. امروز همچنین مصادف است با دوازدهم محرم، سالروز شهادت یادگار کربلا و پیغام رسان حادثه عاشورا، حضرت سجاد علیه السلام که تنها بازمانده حماسه محرم سال 61 هجری بود و نقش بی بدیلی را در حفظ و صیانت از اسلام برعهده گرفت.

امام زین العابدین علیه السلام در کنار پدر بزرگوارشان امام حسین علیه السلام در کربلا حضور داشت و شاهد و روایتگر بزرگ این واقعه بود و در دربار یزید با خطبه کوبنده آنچنان حکومت جبار و ظالم را رسوا کرد که طومار غاصبان خلافت برای همواره درهم پیچیده شد. این امام همام که از سرچشمه زلال معرفت سیراب و گوهر وجودش از نیکوترین صفت های انسانی برخوردار بود آنچنان از دین رسول خدا در سخت ترین و تاریک ترین برهه تاریخ دفاع نمود که اگر امروز چیزی به نام اسلام وجود دارد به برکت این پایداری است.

سال جاری روز ملی مبارزه با استکبار دنیای که یادآور حماسه مقابله ملت ایران با ظلم آمریکاست، با دهم محرم روز عاشورا، نماد الهی و ابدی ظلم ستیزی مصادف شد که تطبیق مصداقی راه ایرانیان بر پیغام عاشوراست. مراسم 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار دنیای درحالی در نقاط مختلف ایران برگزار گردید که تلفیق دسته های عزاداری و سوگواران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، این آیین ملی را به رنگ عاشورایی درآورد و بار دیگر پیوند عمیق دین و زندگی را به همگان یادآوری کرد. مرگ بر ظالمان و هیهات مناالذله شعارهای اصلی راهپیمایان بود و آنان نشان دادند که در راستا آرمان های انقلاب اسلامی همچنان راسخ و ثابت قدم هستند.

هفته آینده عمان میزبان نهمین نشست گفتگوهای ایران و گروه 1+5 در سطوح مختلف است، نشست هایی که در سطح ظریف و اشتون و کری، معاونان سیاسی وزارت خارجه ایران و 1+5 و احتمالاً وزرای خارجه این کشورها برگزار خواهد شد تا سرنوشت توافق جامع هسته ای را در مهلت باقیمانده از ضرب الاجل 3 آذر مشخص کند؛ از این رو عمان می تواند آخرین ایستگاه برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای باشد.

به نظر می رسد برگزاری مذاکرات در مسقط بهتر از گفتگوهای وین یا ژنو باشد و وجود واسطه ای همانند عمان که مورد اعتماد طرفین است، بتواند در نزدیک کردن مواضع مؤثر واقع شود؛ البته نقش و مواضع میزبان به تنهایی برای محقق شدن این توافق کافی نیست بلکه به همان میزان یا بیشتر، طرفین باید از اراده و آمادگی لازم برای حصول به چنین توافقی برخوردار باشند ولی همانگونه که رئیس جمهور و رئیس مجلس تصریح کردند، موضوع هسته ای در راستا روشنی قرار گرفته و نگاه ها در مذاکرات به هم نزدیک شده است.

در تحولات خارجی، مسائل مربوط به عراق و سوریه، حملات تروریستی به شیعیان به مناسبت ماه محرم و برگزاری انتخابات در آمریکا، اهم رویدادهای خبری هفته را تشکیل می دادند.

عراق و سوریه، این هفته شاهد ادامه شکست های گروه های تروریستی بود. در عراق، ارتش این کشور به همراه رزمندگان داوطلب شیعه ضربات سنگینی را به گروه تروریستی داعش وارد کردند و پس از آزادسازی شهر جرف الصخر در هفته قبل، مناطق دیگری را نیز از تروریست ها پاکسازی کردند. در این باره مقامات نظامی عراق از ورود نیروهای ارتش به استان الانبار خبر داده و برای ضربه بزرگ دیگری به داعش اعلام آمادگی کردند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز با اشاره به پیروزی های چشمگیر ارتش عراق در جنگ با داعش اعلام نمود که حمله سرنوشت ساز برای آزادی شهر موصل، به عنوان مهمترین شهری که هم اکنون در تصرف گروه تروریستی داعش است، به زودی شروع می شود. در سوریه نیز ارتش این کشور ضربات کمرشکنی به تروریست ها وارد کرده است. در شهر عین العرب یا کوبانی نیز تروریست های داعش با مقاومت نیروهای مردمی، با شکست روبرو شده و براساس گزارش ها از عمده مناطقی که در کوبانی اشغال کرده بودند به روستاهای اطراف عقب نشینی کرده اند. واقعیت این است که گروه تروریستی داعش با جنایاتی که مرتکب شده ماهیت ضد بشری خود را بروز داده است. اقدامات داعش نشان داده است که برای این گروه وحشی و خونخوار، سنی، شیعه و یا مسیحی و ایزدی تفاوتی ندارد و این باند مخوف برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی ابا ندارد. آشکار شدن ماهیت پلید و ضد بشری این گروه، رسوایی حامیان و بانیان آنرا نیز سبب شده است. این رسوایی، هیچ توجیهی برای ادامه حمایت و دفاع از این گروه باقی نگذاشته و همین موضوع، نابودی و زوال داعش و سایر گروه های تروریستی فعال در منطقه را حتمی کرده است.

این هفته، همزمان با برگزاری مراسم عاشورای حسینی، گروه های تروریستی فرقه گرا فجایع جدیدی آفریدند و شماری از شیعیان عزادار را در کشورهای مختلف، از جمله پاکستان، عربستان و نیجریه به خاک و خون کشیدند تا ناخواسته یکبار دیگر بر بی منطقی تفکرات و باورهای خود و برحق بودن فرهنگ حسینی و اعتقادات شیعه مهر اثبات بزنند. این جنایات منحصر به سال جاری نمی باشد و در سال های گذشته نیز در مناسبت های مختلف شیعیان، به خصوص در روزهای سوگواری شهدای کربلا این گروه های منحرف که خوراک فکری خود را از منابع مغرض و کینه توز تأمین می نمایند و عقبه تبعیت آنها به بعضی مفتی ها باز می شود، دست به جنایت زده اند. با اینحال، این گونه اقدامات ضدانسانی نه تنها خللی در عزم و اراده شیعیان کشورهای مختلف برای پاسداشت از شعائر و مقدسات خود ایجاد نکرده، بلکه عزم آنها را در پایداری بر باورهایشان جدی تر ساخته است.

این هفته انتخابات کنگره آمریکا برگزار گردید و طی آن، همانگونه که پیش بینی می شد، جمهوریخواستار بر رقبای دموکرات غلبه کردند و هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان اکثریت را به دست آوردند. در سنا، از مجموع 100 کرسی بیش از 50 کرسی را جمهوری خواستار تصاحب کردند و درحالی که به دموکراتها اندکی بیش از 40 کرسی رسید در مجلس نمایندگان نیز باز این جمهوری خواستار بودند که حائز اکثریت شدند. با توجه به این تحول، کار برای باراک اوباما مشکل تر خواهد شد. باراک اوباما درحالی دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری خود را سپری خواهد نمود که مجبور است با کنگره ای که با وی همسوئی ندارد سر کند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 361

به "مسقط می تواند ایستگاه نهایی توافق هسته ای باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسقط می تواند ایستگاه نهایی توافق هسته ای باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید