TSMC با یک شرط عجیب مجوز فروش تراشه به هواوی را دریافت کرد

به گزارش اسلیم فا، این طور که به نظر می رسد، TSMC بالاخره توانست از وزارت بازرگانی ایالات متحده، مجوز فروش تراشه به هواوی را دریافت کند. اما گویا این مجوز اصلا قرار نیست به هواوی کمکی کند.

TSMC با یک شرط عجیب مجوز فروش تراشه به هواوی را دریافت کرد

با ما همراه باشید و درباره jamalseyyedi بیشتر بدانید.

در ماه مه سال 2019، وزارت بازرگانی آمریکا شرکت هواوی را به لیست سیاه خود اضافه نمود. بدین ترتیب ارتباط غول چینی با زنجیره های تأمین آمریکایی جهت خرید نرم افزار و سخت افزار قطع شد. درست یک سال بعد، ایالات متحده شرایط را سخت تر هم کرد. این کشور تمامی شرکت های سازنده تراشه را که از فناوری آمریکا در ساخت محصولات خود استفاده می کردند، از ارتباط با هواوی منع و اعلام نمود اگر قرار باشد بین آن ها ارتباطی برقرار گردد، این شرکت باید از وزارت بازرگانی آمریکا مجوز دریافت کند.

این خبر بسیار بدی برای هواوی است. چون نمی تواند به تراشه های 5 نانومتری کرین 9000 که توسط TSMC فراوری شده دسترسی داشته باشد. هواوی قصد داشت از این پردازنده در سری میت 40 که به زودی هم رونمایی می شوند استفاده کند. همچنین قرار است در گوشی تاشو میت ایکس 2 و ایستگاه های پایه ای که در تجهیزات شبکه 5G هواوی استفاده می شوند، شاهد حضور این پردازنده باشیم. بنابراین این شرکت به تعداد بسیار زیادی تراشه کرین 9000 نیازمند است. اما گویامسأله آن قدر جدی هست که ریچارد یو، مدیرعامل هواوی اعلام نمود کرین 9000 احتمالا آخرین تراشه پرچم دار این شرکت خواهد بود.

به گزارش وب سایت Sina.com، روز گذشته یکی از افراد آگاه از موضوع ادعا کرد TSMC برای فروش تراشه به هواوی پیروز شده از وزارت بازرگانی آمریکا مجوز دریافت کند. اما انگار این ارتباط زمانی می تواند شکل بگیرد که TSMC در ساخت تراشه ها از فناوری به بلوغ رسیده استفاده کند. منظور از فناوری به بلوغ رسیده یعنی چیزی که پیش تر هم استفاده می شده و نقاط قوت و ضعف آن کاملا شناخته شده است. گویا این یعنی تراشه های هواوی با فناوری های قدیمی تر فراوری شوند و این چیزی نیست که غول چینی می خواهد.

در این مجوز آمده که فقط تراشه های 28 نانومتری و بالاتر می توانند به هواوی ارسال شوند و نمونه های 16، 10، 7 و 5 نانومتری را شامل نمی گردد. بنابراین به نظر می رسد این مجوز برای گوشی های هوشمند و شبکه 5G، هیچ کمکی به هواوی نخواهد کرد. به تازگی حتی اینتل و AMD هم برای ارسال تراشه به هواوی مجوز دریافت کردند اما اگر قرار باشد تراشه های 5 نانومتری به این شرکت ارسال نگردد، هواوی با تعداد کم این پردازنده ها با شرایط سختی روبرو می گردد.

  • از دست دادن دسترسی به TSMC تبعات فاجعه باری برای هواوی دارد

این شرکت در ابتدا سفارش 15 میلیون تراشه کرین 9000 را برای TSMC ارسال نموده بود اما تنها توانست 8.8 میلیون را دریافت کند. در بهترین حالت، 6 ماه طول می کشد تا این ذخیره هم به انتها برسد و این اصلا مدت زمان زیادی نیست. بعضی از افراد آگاه از موضوع معتقدند وزارت بازرگانی آمریکا به دنبال این نیست که هواوی را به طور کامل از دریافت تراشه محروم کند. در واقع این شرکت چینی است که باید کمی انعطاف از خود نشان داده و راهی برای نجات پیدا کند.

TSMC در ماه مه سال جاری اعلام نمود که در حال ساخت یک شرکت عظیم در ایالت آریزونا است و میخواهد از سال 2023 در آنجا آغاز به کار کند. به نظر می رسد این شرکت میخواهد از سال 2023، به فراوری تراشه های 3 نانومتری بپردازد. بعضی ها معتقدند TSMC قصد داشته با ساخت شرکتی در آمریکا، رضایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را بدست بیاورد تا بتواند به هواوی که یکی از عظیمترین مشتریان آن به حساب می آید تراشه بفروشد. اما کیث کرچ، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مالی پیش تر اعلام نموده بود ایالات متحده هیچگاه با TSMC چنین توافقی را انجام نداد.

هواوی فعلا از موضع خود کوتاه نیامده (در واقع همواره اتهامات وارده را رد نموده) و منتظر است تا در انتخابات پیش رو، دولت جدیدی روی کار بیاید تا بتواند از این مشکل عظیمی که در آن گرفتار شده نجات پیدا کند. هرچند در حالی که انتخابات کمتر از 30 روز دیگر اتفاق می افتد، حتی اگر دولت جدید هم روی کار بیاید باز هم هواوی نمی تواند در آن زمانی که مد نظر دارد به چیپ های کرین 9000 دسترسی داشته باشد.

  • مجلس بریتانیا هواوی را به تبانی با دولت چین متهم کرد

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1319

به "TSMC با یک شرط عجیب مجوز فروش تراشه به هواوی را دریافت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "TSMC با یک شرط عجیب مجوز فروش تراشه به هواوی را دریافت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید